Buffé på Födelsedagen

Svensk-Grekisk Tapasbuffé

Tack alla snälla läsare för all uppvaktning igår. Stort Tack till Familjen, som kom med trevligt sällskap och fina presenter.

Här på bloggen och på Facebook har det ramlat in massor med gratulationer. Tack till alla snälla Vänner, ni gjorde min dag minnesvärd.

Till och med vädret bjöd på sitt finaste humör, en fantastisk Brittsommardag.

Det blev en rätt tuff dag med mina mått mätt. Först en  föreläsning om att starta företag, sen blev det kalas.

Har ju fått starta en enskild firma, nu när det blivit lite fart på min receptförsäljning. Otroligt kul, men samtidigt lite gruvsamt.

Jag som aldrig tyckt om matematik och papper, ska helt plötsligt lära mig att föra bok, debet och kredit och annat krångligt. Men det gick rätt fint, fattade mer än jag hoppats på.

Förberedde kalaset dagarna innan, så nu var det bara att göra den sista finputsen när jag kom hem.

Bjöd på en buffé med olika sorters Tapas, både på Svenska och Grekiska. Här är det som serverades, lite snabbt tagna bilder mitt i allt.

Ett stort fat med kallrökt Lax, från Vickan’s Fisk på Domus. Varmrökt Biff av Limousin från Hara i Oviken.

Svampdolmar med Halloumi och Rödbetstimbaler var de vegetariska huvudrollsinnehavarna.

Jag bakade en ny variant av Ostkex till. Grillad Fetaost, olika sorter från Fontana och Zeta. Smör från Valio med rädisor.

Rostade Valnötter, små Kalamataoliver och Inlagd Paprika. Ugnstorkade, marinerade Cocktailtomater och lite annat smått och gott hade vi också på buffén. Sommarens sista örter fick bli grönt tilltugg.

Till dessert gjorde jag min Hallonchokladmousse igen och köpte en Budapeststubbe från Törner’s Konditori. Det är en glutenfri mandelmarängrulltårta med blåbär och grädde.

Grillad Fetaost som i Grekland

Några olika sorters Fetaost

1 msk färsk Timjan

1 msk kallpressad Olivolja

Lägg fetaosten i en ugnsfast form, riv över lite timjan och ringla olivolja över. Värm grillen till 225°. Sätt in osten och låt den få fin färg, det tar cirka 15 minuter.

Marinerade Cocktailtomater

2 askar Ekologiska Cocktailtomater

Havssalt

Oregano

Kallpressad Olivolja

Halvera tomaterna och lägg i en ugnsform. Strö lite salt och oregano över. Torka i ugnen på 75° i 6 timmar.

Lägg i en burk och täck de varma tomaterna med en god olivolja.

Fjällmor’s Ostkex

5 dl riven Ost

2 Ekologiska Äggulor

1 dl Pumpakärnor

Svartkummin

Riv osten grovt, jag hade 4 dl Storsjö Svart och 1 dl Holländsk Rosmarinost. Du kan också ta bara vanlig ost och blanda ner lite örter.

Rör ihop ost, äggulor och pumpakärnor till en jämn smet. Forma till runda bollar, platta till och lägg på bakplåtspapper.

Strö över svartkummin. Grädda på 200° i 20 minuter. Låt svalna på galler.

Jag gjorde klart grunden till kexen, la på plåt kvällen innan och ställde i kylen. Tog fram en stund för att tempereras och gräddade dem strax innan gästerna kom.

Tack för tipset Fjällmor, kexen blev väldigt goda. Här är hennes recept i original.

Tomaterna och paprikan gjorde jag också klara dagarna innan. De blir bara godare om de får marinera ett tag.

Svampdolmarna skar jag i 3 bitar och ställde på högkant i tomatsåsen.

Rödbetstimbalerna blev skurna i 4 delar fick några tunna skivor smör över, innan värmningen. Täckte med folie och värmde båda formarna på 200° i 15 minuter.

Laxen och köttet skar jag upp och la på fat i kylen, bara garnering kvar när buffén ska fram. Då slipper man stressen med matlagning i sista stund.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/10/08/buffe-pa-fodelsedagen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

31 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Grillad Fetaost och Ostkex […]

  2. Så nydelig ut! Grattis med dagen på etterskudd!!!

  3. Ser mycket gott och trevligt ut! Grattis i efterskott. =)

    • Tack, Kinna. Ja, det blev en riktigt lyckad middag, småplock är suverän bjudmat.

  4. nämmen!

    Vilken ära att få närvara på födelsedagsbuffén!

    😀

    Varmaste grattiskramar från fjällen

    • Tack, det var kul att ha dig med, Fjällmor 😉
      Alla uppskattade dina kex väldigt mycket, de blev verkligen jättegoda.

  5. Nej men attans, här fyller du år och just på den dagen som jag inte läste igenom mina favoritbloggar tillräckligt noga…

    Men stor kram och ha den äran i efterskott min bloggvän! *kramar om*

    Och maten ser alldeles underbart god ut!
    Måtte det bli några lugna dagar i november att prova ut några av recepten!

    • När man kommit upp i den här aktningsvärda ålder, gör det inte så mycket att man blir missad med nån dag eller så 😉 Tack, min vän i Värmland med all härlig, Gammaldags mat. Kramar från ett dimmigt Jämtland

      • Du, jag har något lite på gång till dig, men det får bli en överraskning när du kommer hem från Turkiet 😉
        Vi hörs!

      • Oj, vad spännande. Det var en riktig cliffhanger det 🙂 Kram

  6. Oj, oj, oj!! Det såg då gott ut!! Trevligt att samla släkt och vänner runt en buffé!!

    • Ett mycket lättsamt sätt att umgås, så slipper man stå vid spisen 🙂

  7. Ja, den buffén hade vi inte tackat nej till…
    Grattis i efterskott förresten.

  8. Vilken buffé 🙂

  9. Det var jättegott! Tack igen och res försiktigt =) Kram Systerdotter

    • Tack, Jessica. Ska flyga med säkerhetsbältet på 😉 Det var så roligt att ha er här. Ta hand om varann, så ses vi närmare jul. Kram Moster 🙂

  10. Vilken härlig buffe du gjort 🙂

    Där fanns massor man skulle vilja sätta tänderna i, det är då säkert.

    Kul med ditt företagande, är övertygad om att du kommer greja även det 🙂

    • Tack, Veronica. Jag blir förvånad själv hur bra det går, det här är ju helt ny mark för mig. Så skönt att ha hittat något som jag kan ha som sysselsättning, här bestämmer jag själv och kroppen hur mycket den orkar.

      Buffén rekommenderas verkligen, det var perfekt med den här typen av mat, när tiden var knapp 🙂

      • Ja, och det som är så bra med en buffe är ju att alla kan hitta ngt dom gillar – jag gillar förståss allt på din 🙂

      • Ja, det är alltid nåt som passar oavsett om man är allergisk, vegetarian, eller på annat sätt inte klarar allt.
        Kul att du har samma smak som jag 😉

  11. Bufféen ser suveränt god ut. Och fotona är jättefina oxå.

    • Vad roligt att du tycker det, Ingmarie. Jag fick verkligen skynda mig för att ta de här bilderna 😉 Nu har jag fått en Gorillapod i present, ska bli kul att testa på matbilderna. Är ju inte så stadig på handen alla gånger, så det blir nog ett lyft.

  12. Grattis i efterskott då. Och lycka till med företagandet. Att sköta bokföring är ganska kul bara man inte spar för länge. Helst varje dag. Jag gör min sista arbetsdag på söndag, det blev lite övertid efter pensionen men har varit en kul sommar med nya bekantskaper och erfareheter. En av dem var du. Återigen lycka till.

    • Tack, Eva. Och grattis själv, till din pension. Förstår att det måste vara både skönt och lite tråkigt att lämna ditt härliga Galleri Tängtorpet. Ha en riktigt skön höst 🙂

      Här en länk till Eva’s fina galleri och café. Passa på att åka dit en sväng i helgen, om Du bor i närheten.

      Fika på Galleri Tängtorpet

  13. Receptförsäljning? Visste inte att du sålde. Vart då? *nyfiken*
    Den där buffén var exakt i min smak! Mums!

    Ha en trevlig dag!

    • Hej, Lena. Har sålt 10 nyskapade recept till Anna Hallén’s bok Energibarn som kommer ut i butik idag. Den handlar om barn med neuropsykiatriska funktionshinder. Barn med t.ex ADHD mår oftast bättre på en kost med mycket omega-3 och lite socker och mjöl. Där passade mina recept in, tyckte Anna. Kul, tyckte jag. Så vill du se de recepten, iväg och inhandla boken 😉
      Sen skriver jag en matkrönika i 100% Östersund, en lokal månadstidning.
      Så det börjar betala sig lite, sakta men säkert.
      Kul att du gillade buffén, det gjorde mina gäster också 🙂

      • Grattis! Trevligt att slitet betalar sig, även om det säkert inte är några fantasisummor just när det handlar om recept.

        Önskar dig verkligen lycka till!

        (Boken behöver jag inte. Sambons son är precis lagom så det räcker ;))

      • Tack 🙂 Skönt att du inte har såna problem i familjen, men tyvärr blir det fler och fler barn som drabbas. Så det är en välbehövlig bok, särskilt för lärare och andra som jobbar med barn.

        Nja, inte blir jag väl direkt rik, men det är i alla fall en bra början. Att tjäna en liten slant på något så enkelt och roligt som att skriva recept, hade jag knappt kunnat drömma om. Äter gör jag ju varje dag, så det är inte så slitigt 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.