Grillad Lammsadel

Höstgrillning

Grilla en hel lammsadel, ja det var första gången jag provat mig på något sådant. Men absolut inte sista gången, resultatet blev så gott.

Jag och en god Vän köpte ett lamm som vi delade på tidigare i somras. Jag fick ta sadeln, med löfte om att bjuda på grillmiddag.

Jag var hos dem på en suverän Kräftskiva med varma Kräftor förra hösten, så nu var det verkligen på tiden att jag fick bjuda igen.

Jag bestämde mig för att grilla sadeln på dagen, medan solen värmde upp balkongen, för att sen tranchera och  värma den försiktigt i ugnen innan serveringen.

Det är ju inte så skoj att stå ute i kylan och grilla, medan gästerna sitter inne i värmen och väntar.

Samtidigt kunde jag vara ute och ta reda på de av mina pelargoner som inte fått flytta in för vintern än.

Lammsadeln blev dagen innan späckad med skivad Vitlök. Dessutom ingniden med en god Olivolja och generöst överströdd med torkad Chokladmynta, från förra sommarens odling.

Kappan, fett och tunna hinnor, fick sitta kvar på sadeln. Jag gjorde små fickor på rad längs ytterfiléerna, med spetsen på en smal kniv. Stack där in vitlöksskivorna under kappan. Havssalt och Chiliflingor kryddade jag också med.

Det här gjorde att köttet blev saftigare och smakrikare, än om jag putsat bort fett och hinnor.

Jag tog fram lammsadeln för att tempereras några timmar innan grillningen. Lade den med ytterfilésidan mot det heta grillgallret och lät den få färg under några minuter på vardera filén.

Vände den sen för samma procedur på de betydligt tunnare innerfiléerna. Drog ner värmen på gasolgrillen och grillade i ca 20 minuter, medan jag vände flera gånger.

Undersidan fick ligga kortare tid, så de små filéerna inte skulle bli överstekta. Stängde sen av grillen och lät sadeln ligga kvar under locket och svalna.

När jag sen innan serveringen skar upp köttet, var det läckert rosa. Värmde det med några skivor smör och folie över, på 175° i 10 minuter.

På det sättet blev det varmt, men var fortfarande rosa när vi skulle äta.

Jag serverade lammet med en rotfruktsgratäng på smörstekt strimlad Morot, Kålrot, Majrova och Lök, som gratinerades med ett paket smulad Fetaost i 20 min, också på 175°.

Små Kalamataoliver, Inlagd Paprika, Kryddsmör och Myntasås till. För att maten skulle räcka till oss fem, hade jag även gjort små örtkryddade Pannbiffar.

Recept på dem och smöret får Du en annan dag.

Det händer mycket på tidningsfronten just nu. Du som bor i Jämtland kan läsa om mig i Östersundsposten idag. På måndag ska jag visst vara med i Expressen också.

Myntasås

2 dl Crème Fraiche

1/4 paket Fetaost

1 msk Kallpressad Olivolja

1 riven Vitlöksklyfta

2 tsk torkad Mynta

½ tsk Citronsaft

Havssalt

Chiliflingor

Vispa samman crème fraichen med smulad fetaost tills den tjocknar. Smula ner myntan och rör ner de övriga ingredienserna.

Låt stå i kyl några timmar, så smakerna mognar. Smaka av om det behövs mer sälta eller syra.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/10/02/grillad-lammsadel/trackback/

RSS feed for comments on this post.

18 kommentarerLämna en kommentar

  1. Men oj, det där såg ju HUR GOTT UT som helst!!! *dregglar* Lamm är ju så gott!

    Förresten, som matintresserad: kan du inte sända mig ditt allra bästa recept, som jag kan få prova på? Jag älskar verkligen att laga mat och helst hälsosam sådan – även om det ibland (alltså väldigt sällan) inkommer något halv-onyttigt sådant. Publicerar flera recept i min blogg varje vecka och så skriver jag för en hälsotidning på nätet 🙂

    • Hej Emma-Lou och Välkommen hit. Kul att du blev förtjust i mitt lamm 🙂
      Visst kan jag skicka dig ett recept, kul om du testar och länkar hit. Vilken hälsotidning skriver du i?
      Jag skriver en blogg på Dalarnas Tidningars nätupplaga också + en matkrönika i tidningen 100% Östersund. Det är verkligen skoj, det här att skiva om bra mat 😉

  2. Bara så du vet Birgitta!
    http://almamater.bloggplatsen.se/2010/10/02/3675435-matpolisen-var-ett-bloggtroll/
    Mycket sorgligt!

    • Tack för att du berättade det, Lena. Riktigt tråkigt, han var ju väldigt bra. Men ibland undrade jag lite.
      Stölder är en styggelse i vilken form de än dyker upp.

      • Stölder ÄR en styggelse! Det är synd det hela!

        Ha en fin söndag!

      • Man kan ju undra vad tanken bakom var? Sätta upp en hel matblogg med bara stulna recept och bilder. Mysko..
        Vi kämpar på med våra bilder och recept i godan ro, det är bättre 🙂

  3. Grattis Birgitta – vad kul att du får synas på fler ställen så ännu mer människor kan upptäcka din goda matlagning 🙂

    Brukar läsa tidingarna på nätet nästan dagligen så nu ska jag hålla utkik 🙂

    • Stort Tack, Veronica. Det känns riktigt fint att kunna sprida mina kunskaper om bra matlagning. Så fler får upp ögonen för att det inte är så svårt 😉

  4. Men Birgitta! 😀

    Vilken fantastisk måltid. Och så underbart att det skrivs ordentligt om dig och din fantastiska mat. Det har du sannerligen förtjänat!

    Hoppas din dag är underbar

    Kramar från din vän i fjällen

    • Tack, nu blir jag alldeles varm av dina vackra ord också.
      Såg nyss bilden från er vackra Fjällby, en sagolikt fin bild din duktige fotografmake tagit 🙂
      Kramar från vännen i de sydligare fjälltrakterna. Hälsa alla småtassarna också 😉

  5. Vilken fantastiskt vacker lammsadel.

  6. Lamm är gudomligt gott! Jag har ätit en del av det men inte sadel just. Det var härlig mat kan jag tro! Rosmarin är också gott till. Mynta har jag aldrig smakat till.

    • Så sant, Lena. Jag hade lammfilé med myntasky, gjord på rödvinssås med engelsk mintgelé, på en restaurang där jag jobbade en gång, därav iden till den här. Det är en sås jag verkligen rekommenderar att testa till lamm 🙂

  7. Lam er nydelig 🙂 Beste kjøttet jeg vet!!! Dette så nydelig ut!

  8. Härligt med lamm! Jag ska köpa hem lamm om några veckor när våran gårdsbutik här i närheten har fått hem nyslaktade lamm.

    • Ja, det är så gott. Ska också köpa mer, det är så bra kvalitet på de som kommer härifrån Jämtland. Det märks stor skillnad mot de man köper i vanliga butiker.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.