Marinerade Grönsaker

Tillbehör till grillat m.m.

Marinerade eller inlagda grönsaker är väldigt gott som tillbehör till grillat eller på bufféer. De syrliga grönsakerna gör att maten smälts på ett bra sätt och man blir behagligt mätt.

Förr mjölksyrades mycket grönt på hösten, så det fanns förråd att ta av under vintern. Något som nästan är bortglömt i Sverige, men i södra och östra delarna av Europa är det väldigt vanligt fortfarande. Här är ett enkelt recept på Mjölksyrade Grönsaker från Finlandssvenska TV-programmet Strömsö.

Det krävs en del teknik för att mjölksyra, men att marinera är betydligt enklare. Jag fick grundreceptet till de här grönsakerna av en Italiensk servitör för många år sen. Jag fick en burk paprika och en burk vitlökar av honom och tiggde förstås åt mig receptet.

Hemma använder jag vitvinsvinäger eller vit balsamvinäger, då blir det bättre färg på inläggningen än den jag gjorde nu. I mitt semesterkök har jag inte tillgång till så mycket olika kryddor och såser. Det skulle bli alldeles för dyrt, bara för att använda lite då och då.

Inlagd Paprika och Aubergine

1 liten Aubergine

1 röd Spetspaprika

1 grön Spetspaprika

1 Vitlöksklyfta

1 tsk torkad Timjan

1 tsk torkad Oregano

3 msk Balsamvinäger

1 dl kallpressad Olivolja

Havssalt

Skär auberginen i skivor och dem i fyra delar. Skär paprikan i bitar om ca 3×3 cm. Skiva vitlöken tunt. Lägg i kastrull och täck med vatten, häll på en matsked salt. Koka upp och låt sjuda på svag värme i 15 minuter.

Häll av allt vatten utom en deciliter. Blanda ner balsamvinäger och örter i de varma grönsakerna. Låt stå i en burk till nästa dag, häll då över olivoljan.

Pressa ner grönsakerna i lagen, oljan måste täcka allihop, annars kommer det syre ner och grönsakerna håller inte så många dagar.

Låt stå ett par dagar och smaka sen av om Du vill ha mer salt eller vinäger. Den här inläggningen håller länge, bara oljan täcker. Använd torkade örter, för i färska kan det finnas bakterier som orsakar jäsning.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/04/26/marinerade-gronsaker/trackback/

RSS feed for comments on this post.

13 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] skivade Gurka och Bifftomat och la runt tallriken. En klick Hellmans Majonnäs och en hög av mina Marinerade Grönsaker till. Bladpersilja som alltid finns i min kyl är gott istället sallad, när inte det finns […]

  2. En fråga,Birgitta. Kann man använda vilka grönsaker
    som helst?

    Elin U.

    • Lök, vitlök, cocktailtomater, zucchini, morötter, lättkokt blomkål fungerar nog fint också. Här är en länk till mina cocktailtomater jag gjorde i somras, de är väldigt goda. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/08/28/marinerade-cocktailtomater/

      • Tack för ditt svar, Birgitta. Cocktailtomaterna ser toppen goda ut. Ska
        prova detta recept.

        Elin U

      • Lycka till och hoppas ni får en trevlig onsdagslunch 🙂

  3. ”Det krävs en del teknik för att mjölksyra, men att marinera är betydligt enklare”

    Ja – men mælkesyrer grøntsager er LANGT sundere end netop pga mælkesyren 🙂

    Jeg synes ikke det er svært at anvende mælkesyrer
    F eks ingefærs gulerødder( carrots)

    Groft revne gulerødder, ingefær, havsalt og evt lidt valle fra afdryppet yoghurt.
    3-4 dage på et køkkenbord =mælksyret gulerødder a la ægte kimchi 😉

    • Det har du förstås alldeles rätt i, Henriette. Nyttigheten i mjölksyrade grönsaker är ju helt annan och dessutom är det väldigt gott.
      Ska testa ditt recept, det låter riktigt dejligt 🙂

  4. Hej Birgitta,
    Jag läste om detta tidligare idag. Har två glas
    redan i kylskåpet. Tänker bjuda till mina tjejkompisar
    på onsdag då dom kommer på lunch till mig. Ska bli
    spännande. (jag har provsmakat, jättegott)
    Må bäst-

    Elin U

    • Vad kul att du redan hunnit testa, Elin 🙂 Vi har ätit av dem till hamburgare idag, det passade jättebra.

  5. Spännande, måste testas!

    Här tror jag att första grillningen blir i helgen och varför inte ha marinerade grönsaker till:-)?

    • Hej Veronica. Vad härligt det låter att det är grillsäsong på gång nu. Hoppas du gillar mina grönsaker till 🙂

  6. Toppen! Ett recept jag verkligen har saknat, tack.

    • Varsågod, Janicke. Ja, det här är inte ett recept man ser så ofta, det har du rätt i 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.