Marinerade Cocktailtomater

Ugnstorkade Cocktiltomater i Jungfruolivolja och Kallpressad Rapsolja

Enkelt recept på ”Soltorkade” Tomater

Det här receptet kom jag på när jag efter en Finlandsresa hade ett kg Plommoncocktailtomater att ta hand om. Köpte dem på Salutorget i Åbo för 1 Euro. Så billiga cocktailtomater är lite svårt att hitta här. Men till den här inläggningen funkar det riktigt bra med vanliga cocktailtomater på ask från Spanien.

Ska jag äta dem färska, så handlar jag nu under säsong helst på Ås Trädgård. Deras Ekologiska småtomater smakar fantastiskt. Bor Du i närheten, så åk dit och handla. Eller passa på när de är inne i Östersund och har torghandel, varje lördag på Stjärntorget.

Hittade en intressant sida om vikten av att äta naturlig föda, om att söka oss tillbaka till våra Food Root’s.

www.nourishingdays.com

http://www.nourishingdays.com/?p=2112

Marinerade ugnstorkade Cocktailtomater

2 askar Cocktailtomater

Flingsalt

Torkad Timjan

Kallpressad Olivolja eller Rapsolja

Cocktailtomater färdiga för torkning i ugnen

Halvera tomaterna och lägg i en ugnsform. Strö lite flingsalt och torkad timjan över. Torka i ugnen på 75° i 6 timmar. Lägg i burkar och täck de varma tomaterna med olja. Lägg ner några skivor vitlök också, så smakar det ännu godare.

Ugnstorkade Cocktailtomater med Flingsalt och Timjan

De här tomaterna blir otroligt smakrika, ett bättre alternativ än de importerade ”soltorkade”. Passar till grillat, sallader och annat gott där Du vill använda tomat. Oljan blir sen, när tomaterna är slut, bra att göra dressing eller marinad på.

Marinerade ugnstorkade Cocktailtomater. Gott till Grillat

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/08/28/marinerade-cocktailtomater/trackback/

RSS feed for comments on this post.

15 kommentarerLämna en kommentar

  1. Vilket toppenrecept!!! Det måste jag pröva! Mkt lättare än det jag fljt innan!
    Du är verkligen en pärla, Birgitta! Och att du delar med dig så många fantastiska recept!

    • Tack, vad glad jag blir att du tycker om mina recept 🙂 Ja, det här är enklast tänkbara sätt att bevara de goda tomaterna inför vintern.

  2. […] 1 msk finhackade, ugnstorkade tomater i olja […]

  3. […] 3 msk finhackade, Ugnstorkade Tomater i olja […]

  4. […] Marinerade Cocktailtomater […]

  5. […] har haft det här receptet inne en gång förut, då med timjan och vitlök som […]

  6. […] Persilja och Citrontimjan. Här kommer ett bra recept på Hollandaisesås. Broccoli och marinerade Cocktailtomater […]

  7. […] Låt puttra till en stuvning. Häll den ovanpå kålrabbin, lägg på Inlagda Champignoner och Marinerade Cocktailtomater. Toppa med riven gräddost och oregano. Grädda på 200° i 20 […]

  8. De är supergoda!!

    • Tack! Tycker jag med 😉

  9. Fantastiskt fint! Det gäller att göra mycket fint med tomaterna såhär års så man kan ta med sig sensommarmumset in i höstmånaderna!

    • Tack! Ja, nu är det fullt ös med allt som skördas, både i skog och i mitt fall från grönsakshandlarna.
      Just kommit hem från en tur till vår egen Farmers Market här i Östersund. Mycket gott blev det i påsarna.
      Var sen förbi hos en kompis och fick 2 kg körsbär. Vilken lycka 😉

  10. Hur länge håller de sig i kylskåp, tror du?

    • Om du bara ser till att de hela tiden är täckta med olja så ska de hålla flera månader. Det är därför jag använt torkad timjan istället för färsk, så det inte ska komma några bakterier med i inläggningen.
      Men jag tror inte det är nån risk att du har kvar dem så länge 😉

      • Det har du nog rätt i!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.