Hemkokt Fond till Såser, Grytor och Soppor

Enkel fond kokt på ben

En hemgjord fond är inte alls svårt att göra, den tar bara lite tid. När jag jobbade stod ofta en stor gryta med ben på kokning, jag brukade låta den koka i 2 dagar.

Här hemma gör jag en lite enklare variant, men den blir också väldigt smakrik. Knepet är att bryna benen med grönsakerna i ugnen först, då kommer många goda smaker fram.

Benen jag använde till den här kokningen, var från rådjur. Både en rådjurssadel och några lårbitar. Jag hade ett kycklingskrov i frysen, det fick också åka med.

Paryrer, alla senor och liknande  som man putsar bort från kött, lägger jag i en påse i frysen och tar fram till fondkoket.

Du kan köpa ben från nöt till fonden, om Du inte är lycklig att ha jägare i bekantskapskretsen.

Fond

1 kg Ben av Vilt eller Nöt

Paryrer, puts från kött

2 Morötter

1 stor gul Lök

2 msk Tomatpuré

10 Vitpepparkorn

3 Lagerblad

Några kvistar Rosmarin

Några Persiljstjälkar

3 msk Smör

Vatten

Skär grönsakerna i bitar. Lägg i en långpanna med övriga ingredienser, utom smör och vatten. Bryn benen ordentligt på 225° i 30 minuter.

Bryn smöret i en stor gryta. Lägg över benen och grönsakerna och låt fräsa en stund. Häll över vatten så det knappt täcker. Koka upp och låt puttra på låg värme i 5-6 timmar.

Ta upp benen och sila över fonden i en annan gryta. Låt koka ihop till hälften. Sila igen och låt svalna. Om jag har fonden i kylen, så låter jag fettet vara kvar. Det bildar ett lufttätt lock som fungerar som konservering.

Annars skummar Du av fettet och fyller fonden i istärningslåda. Frys in och Du har sen goda tärningar att blanda ner i en soppa eller sås, helt utan tillsatser.

Att jag tar bort fettet beror inte på att jag vill ha en mager fond. Det är bara för att det inte blir så gott, av den långa kokningen. Bättre att tillsätta färskt smör när Du ska göra såsen eller grytan.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/03/02/hemkokt-fond-till-saser-grytor-och-soppor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

36 kommentarerLämna en kommentar

  1. låt koka ihop till hälften??

    • Ja, man reducerar buljongen tills hälften återstår i kastrullen 🙂

  2. Hej Birgitta
    Tack för tips på hur man gör en god buljong. Jag har blivit rekommenderad att göra egen buljong för att få upp mitt hbvärde. Du skrev att du tar bort fettet för smakens skull. Eftersom jag är ute efter så mycket näring som möjligt, undrar jag om du vet, om det spelar någon roll om jag utesluter fettet eller ej?

    • Visst kan du låta fettet vara kvar, det är bara ett gammalt kockknep för att få så god buljong som möjligt.
      Lycka till med både buljonger och blodvärden 🙂

  3. Hej.
    Min son frågade mig hur länge fiskfond kan förvaras i frysen. Han kokade en egen men visste inte om den blivit för gammal. Jag hade ingen aning eftersom jag aldrig gjort detta själv. Vet Du? Kan man bli dålig av den om den nu är för gammal eller tappar den bara i smak?

    • Hej Lieselotte. Ett halvår kan den förvaras, sen kan det bli smakförändringar, beroende på hur mycket fett den innehåller. Det känner man på smaken, om den är lite härsken. Men fara för hälsan blir det inte, bara för smaken.

      • Hej o tack. Det var väl lite som jag misstänkte men det är alltid bra att få bekräftat av någon som kan mycket mycket mer! God Jul!

      • Tack själv för fint beröm. Var glad åt din son som är duktig på matlagning också 🙂 God Jul till er båda.

  4. Hej Birgitta! Jag håller just på att koka köttfond,men undrar nu när man ska koka ner den ska locket vara på eller inte? Vänligen Inger

    • Hej Inger och Välkommen till mitt kök. Jag kokar fonden utan lock, på det sättet blir den mer koncentrerad. Hoppas du får till många goda såser med fonden som bas 🙂

      • Tack för snabbt svar.Kan man göra fond på oxsvans?och i så fall vilka rotfrukter passar bäst till?Hur många kilo oxsvans blir bäst? vänligen Inger ps vilka underbara bilder du har lagt upp

      • Hej igen 🙂 Visst kan du koka fonden på oxsvans, använd samma recept. Gör du på två kilo, så dubbla bara övriga ingredienser. Ta vara på det goda köttet från oxsvansen, det är mört och fint efter 2-3 timmar. Ta då upp bitarna, skär av köttet och låt benen fortsätta koka. Lycka till 🙂 Tack för bildberöm!

      • Tack! igen för bra tips vänligen Inger

  5. Låter spännande – måste prova! En fråga: Behövs ingen sälta i form salt e.d.?

    • Hej Andreas och Välkommen till mitt kök. Nej, i fonden har man aldrig något salt. Eftersom den kokar ihop så länge, så kan den bli för salt i slutändan. Saltet tillsätter man sen i såsen, soppan eller stuvningen, som man smaksätter med fonden. Lycka till 🙂

  6. […] msk Köttfond eller ½ Ekologisk […]

  7. Jag ska försöka våga mig på att göra en egen fond, men för mig som inte känner några jägare, vilken affär lyckas man få med ben och senor osv? Är väl inte möjligt att be om detta i en vanlig Ica affär?

    • Hej Bobban och Välkommen hit. Har du en lite större butik med chark, så brukar de kunna stå till tjänst med ben också. Fråga dig fram, de kanske kan ta hem om de inte har. Lycka till med fondkoket 🙂

  8. […] 1 dl Viltfond […]

  9. hittade hit när jag letade efter recepr. Nu kokar jag räkskal. Vi får se hur det blir.
    Hälsningar
    Yohanna

    • Hej Yohanna och Välkommen hit. Roligt att du hittade hit. Får ta och titta in hos dig i Las Palmas, Gran Canaria är härligt. Hoppas din räksoppa blir riktigt god 🙂

  10. […] Idag finns det betydligt fler Ekologiska varianter av buljong, om Du inte vill koka egen. Här finns annars recept på min Hemkokta Fond. […]

  11. […] Idag finns det betydligt fler Ekologiska varianter av buljong, om Du inte vill koka egen. Här finns annars recept på min Hemkokta Fond. […]

  12. […] 2 tärningar Viltfond […]

  13. […] kuber Viltfond + 1 dl […]

  14. […] 2 msk Köttfond […]

  15. […] 1 msk hemkokt Fond […]

  16. […] 3 msk hemkokt Fond […]

  17. Härligt att göra egen fond, det var många år sedan jag gjorde egen, men vad gott det blir.

    • Visst är det gott, Jessica. Du får ta och göra en igen, det blir så fina såser av den 🙂

  18. Inte nog mad att du kokar förstklassig fond – du har en orange klassiker i köket 🙂

    • Tack för fondberömmet. Bättre på såna här än aktiefonder..
      Gammaldags mat trivs bäst i gamla grytor och på antikt porslin 🙂

  19. Hej Birgitta!
    Sicket lustigt sammanträffande, jag kokade en särdeles god fond på en falsk rådjurssadel i helgen 😉 Ytterfiléerna avlägsnades innan koket och de använde jag till en god wookpanna … men just fonden fick bli basen i en god och matig soppa 🙂

    Ha en fortsatt fin dag!

    • Hej Ellinor. Det är sånt väder nu så fondkok känns riktigt kul. Här var det också en urfilead sadel och lite andra bitar från rådjur, både sånt som varit stekt och rått. Det fungerar bra att blanda tycker jag. Blir en mustig smak. Rådjurswok låter riktigt fint 🙂 Ha det bra du med.

  20. Toppen! Det här har jag tänkt på i flera år, nu ska jag äntligen komma till skott och koka egen fond.
    Tack!

    • Varsågod, Janicke. Det är roligt att få dela med mig av såna här matkunskaper.
      Så du och andra får se hur lätt det är att laga mat från grunden 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.