Müsli LCHF à la Ann Elving

Müsli med lite kolhydrater

En av mina läsare, Ann Elving i Falun, har skickat mig det här receptet på Lowcarb Müsli.

Roligt att få ta del av recept som någon annan skapat, så jag sprider det gärna vidare. Det passar väldigt bra för oss som äter Lågkolhydratkost.

Jag är själv ingen storkonsument av vare sig yoghurt eller müsli, men det här receptet lät riktigt intressant.

Så vi har haft lite mailkontakt under våren med funderingar hur den skulle kunna bli riktigt god.

Jag har nu testlagat en liten omgång, det blev verkligen gott.

Nu när vi har fått känna av lite sommarvärme, kan kanske till och med jag byta ut min varma frukost mot en sån här kall njutning nån dag.

För att få lite mer protein i min variant, så blandade jag lika delar Turkisk Yoghurt och Ekologisk Keso med några skedar Grädde. Mättande och riktigt gott.

Några ändringar i müslin blev det också, hade varken solrosfrön eller pecannötter hemma. Linfrön hade jag inte heller och Ann tycker att dem kan man utesluta om de inte behövs för magen.

Tog paranötter istället för pecan och rostade pumpakärnorna tillsammans med grovhackade hasselnötter. Kokosflingorna fick bli rostade skivor från Biofood, mycket goda.

Jag använde naturellt kokosfett, så kom nötsmakerna fram bättre. Lite kanel och vanilj fick sätta smak istället. Slutresultatet blev väldigt gott.

Ett stort Tack till Ann, för ditt fina recept, det kommer nog att bli populärt i många kök i sommar.

Till skillnad mot de vanliga recepten här på bloggen, innehåller müslireceptet även en fullständig näringsberäkning. Bilderna till receptet är mina egna.

Lowcarb Müsli à la Ann

”Anns supergoda lågkolhydratmüsli” – med superhögt näringsvärde •
Ca 20 portioner; 1 portion = ca 0,5 dl (30 g)

Ingredienser (använd gärna ekologiskt så långt det går):

2,5 dl (100 g) Mandelmjöl (LCHF-butiken eller mal själv av hel sötmandel)

2 dl (100 g) Kokosmjöl (LCHF-butiken har supergott rättvisemärkt)

2 msk (30 g) Kokosfett (t ex Cocosa/BioFood, undvik ”silverpaketet”)

2 msk (30 g) Smör

1 dl (60 g) Solrosfrön

0,5 dl (30 g) Hasselnötter/Rostat hasselnötsmjöl (LCHF-butiken eller mal själv)

1 dl (60 g) Pumpafrön

1 dl (60 g) Pecannötter

1 dl (50 g) Valnötter

1 dl (40 g) Kokosflingor

2 msk (15 g) Gojibär, torkade/Havtornsbär torkade (eller strö på färska bär när du ska äta om du har)

Eventuellt 1 dl (70 g) Linfrön

Smaksättning:

1,5 msk (5 g) Kanel eller vaniljpulver (välj gärna ”äkta vara”, ej vaniljsocker)

Hacka hassel-, pecan- och valnötterna. Rosta hassel- och solrosfröna tills de fått lite färg i lagom het stekpanna, tag upp och lägg åt sidan.

Smält smör och kokosfett i stekpannan och tillsätt mandelmjöl/kokosmjöl/ev hasselnötsmjöl och låt det  suga åt sig fettet och bli lite ”klimpigt”. Låt svalna.

Blanda övriga ingredienser och tillsätt den avsvalnade mjölblandningen. Smaksätt med kanel, ev vaniljpulver eller annat du gillar.

Avnjutes t ex med den milda turkiska meze-yoghurten. Garant (finns bl a på Willy’s) har också en turkisk yoghurt med lika lågt kolhydratinnehåll. (Lite grädde/créme fraiche kan blandas i om man vill ha den mer mättande och ännu mildare.) Saknas någon ingrediens blir det säkert lika gott utan!

Tipset att steka müslin i smör/kokosfett kommer från Birgitta Höglund, tack!
Om du bakar LCHF Frökex kan du bryta i bitar och tillsätta müslin som då blir lite extra knaprig!
Näringsvärde:
30 g Müsli: ca 150 kcal, 2 g kolhydrater, 13 g fett och 4 g protein. Skaldemans ratio: 2
1 dl (100 g) Turkisk meze: 120 kcal, 3,5 g kolhydrater, 10 g fett och 3 g protein. Skaldemans ratio:1,5
30 g Müsli +1 dl (100 g) Turkisk meze: 270 kcal, 5,5 g kolhydrater, 23 g fett och 7 g protein. Samt mängder med vitaminer och mineraler! Skaldemans ratio:1,8

Fler goda tips till brunch och andra måltider hittar du i kokboken ”Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv”.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/05/10/musli-lchf-a-la-ann-elving/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej.

    Jag försökte mig på detta recept igår men måste ha klantat till processen där mandelmjölet tillsätts till smöret och kokosfettet. Efter jag tillsatt mjölet tog jag av pannan från värmen. Skulle jag fortsatt steka ‘klimparna’ tills att de blivit fasta? Klimparna blev nämligen mjöliga och tyvärr inte särskilt goda.

    • Hej Fredrik. Vad tråkigt att du inte tyckte om det, jag gjorde också som Ann skrivit i receptet, tyckte det blev väldigt bra. Du kan bryna mandelmjölet mer och krydda medan du har det i pannan, så blir det mer smak och jämnare fördelning av fettet. Lycka till 🙂

  2. Mums vad gott 🙂

    • Hej Amanda och Välkommen hit. Ja, vill man ha en riktigt god müsli med lite kolhydrater, så är den här ett riktigt bra alternativ 🙂

  3. Hej Birgitta!
    Väldigt tjusiga bilder du tar alltså *impad*
    Får jag be om en tjänst?
    jag har annan adress till min blogg nu, ifall du är gullig och ändrar den?
    Kram Mariann

    • Tack Mariann, vad roligt att du tycker om mina bilder. Självklart ska jag ändra direkt, fick just igång internetet här på Gran Canaria. Men snart är det solstolen som gäller igen 😉

  4. Mmmmmmmums!! Jag brukar göra nåt liknande med vad jag nu har hemma!! Flagad mandel försöker jag alltid ha i för det blir så himla gott!! 😀
    Paranötter är ett bra val för oss LCHF:are – det är den nöten med minst kolhydrater!! Och så är den ju så god!!

    • Visst är det gott med paranötter, feta och fina dessutom. Får testa med flagad mandel nästa gång, för extra crunch 🙂

  5. Åh, det där såg ljuvligt ut! Tack till er båda för receptet!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.