Kycklingleverpaté med inlagda Kantareller och Rödkålssallad

Enkel Julpaté

Det var många år sen jag gjorde paté av lever och fläskfärs, det var mest förknippat med krogjobbet.

Men det är inte så svårt att svänga ihop en läcker paté hemma och den blir betydligt nyttigare än de köpta.

Har inte kunnat äta köpt paté sen jag blev glutenintolerant, de innehåller nästan alltid mjöl.

I den här använde jag Fiberhusk som bindemedel istället, det fungerade riktigt bra. Resultatet blev krämigt men ändå lätt att skära med en vass kniv.

Min Syster plockade minimala kantareller på fjället i somras. Lite för små för att steka, men alldeles för goda för att lämna kvar i mossan.

Av dem hade hon gjort en ättiksinläggning och förärade mig en burk till födelsedagspresent.

Verkligen en present som går hem hos mig. De smakade mycket gott som tillbehör.

Jag gjorde också en sallad på finstrimlad Rödkål, riven Morot, tärnat Äpple, Granatäppelkärnor, Persilja, krossad Rosépeppar och hackad Mandel.

Salladen fick en dressing av kallpressad Rapsolja, Äppelcidervinäger och lite Flingsalt.

Gårdagens Lingoncumberland hade mognat och harmonierade fint med leversmaken.

Färdigköpta Cornichons är också ett givet tillbehör. Lite Juläpple och Persilja som garnering.

Jag bjöd min goda Vän och Kockkollega G på patén, hon tyckte den blev väldigt god. Vi är stora matnjutare båda två.

Ett glas Casa de la Ermita till. Ett mycket smakrikt, KRAV-märkt vin från Spanien, som passade väldigt bra till patén.

Kycklingleverpaté

500 gr Kycklinglever

500 gr Fläskfärs

1 liten burk Grebbestad’s Ansjovis

1 gul Lök

3 msk Smör

2 Ekologiska Ägg

2 dl Grädde

½ dl Cognac

1½ msk Fiberhusk

2 tsk torkad Timjan

1 krm riven Muskot

2-3 tsk Salt

1 tsk nymald Vitpeppar

Bryn kycklinglevern snabbt på båda sidor, krydda med salt och peppar. Levern ska bara brynas och vara röd inuti, den steks färdigt i ugnen.

Ta upp lever och fräs den hackade löken mjuk i smöret. Häll över hälften av Cognacen och låt den koka in lite. Låt svalna.

Ta undan några fina bitar lever att baka in i patén. Mixa resten till en fin smet, tillsammans med ägg, ansjovis, kryddor och Cognac.

Blanda i en bunke fläskfärs med grädde, fiberhusk och lök. Vänd ner leversmeten och blanda väl.

Låt smeten stå och svälla en stund. Stek en lite biff i smör och smaka av om det behövs mer salt och kryddor.

Smörj två ugnsfasta formar på ca 1 liter. Lägg ett lager smet i botten på formarna och lägg de stekta levrarna längs mitten.

Täck med resten av smeten, platta till ordentligt. Täck med lock eller smord ugnsfolie.

Grädda i vattenbad i ca 1 timme på 200° eller tills en ugnstermometer visar 70°.

Låt paten kallna i formen, ställ sen in i kylen för att stelna över natten.

Jag gräddade bara den ena patén nu, den andra frös jag in rå för att ta fram och grädda lagom till jul.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/12/16/kycklingleverpate-med-inlagda-kantareller-och-rodkalssallad/trackback/

RSS feed for comments on this post.

17 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Kycklingleverpaté […]

  2. […] hittar Du mitt recept på Kycklingleverpaté som är ett bra hemlagat alternativ till […]

  3. […] Kycklingleverpaté […]

  4. […] Mina barn vill ha slät paté så jag mixar allt utom färsen. Vill man kan man istället baka in lite av svampfräset omixat. Gör då så Birgitta beskriver här. […]

  5. Ja men hej 🙂
    Kunde inte låta bli att kolla in här fast klockan är mycket och jag borde sova. Det är inte ofta jag har hunnit ranta runt på ett tag men det blir mer och mer nu 🙂 Bara allt blir uppackat och sorterat. Nu får jag dåligt samvete när jag inte ”jobbar”!
    Måste fråga; din paté verkar väldigt god – men – vad tar man om man inte ska använda fiberhusk? Och; vad har du för cognac stående i skåpet som du skvätter i maten?

    Har inte hunnit läsa din blogg men, du är hemma nu va?

    Förvirrad och trött kram från Lena

    • Skönt att du börjar komma i ordning efter allt flyttstök 🙂
      I vanliga fall används vetemjöl, men maizena funkar också. 2 msk till den här satsen, så blir den fast och fin. Grönstedt’s 3-stjärniga är det som förgyller smaken, den är riktigt god i mat.
      Hemma igen efter en riktigt härlig höst. Det är alltid kul att vara hemma när det är Jul 😉
      Men i år är det lite eländigt, parasiten härjar och jag har fått en släng av sleven… Fast jag gjorde allt som Kommunen rekommenderar..

  6. Tack!! Det vore roligt, men inget du behöver prioritera!! Bara om du får en snilleblixt!! 😀

    • De kan dyka upp lite när som helst, särskilt som jag har 3 vegetarianer i Familjen 😉

  7. Ja, det här var inget för mig…! Men jag har faktiskt tänkt på om det inte skulle gå att göra en vegetarisk paté på nåt sätt…! Har du något tips eller förslag på hur det kan gå till??

    • Förstår det 😉 Du får laga min Grönsakspaté istället 🙂 Hoppa över Worcestern bara.
      Du var inne och kommenterade på den i somras, men jag friskar upp minnet med en länk 🙂

      Grönsakspaté

      • Ja, just det!! Tack för påminnelsen!!
        MEN: jag tänkte mig en veg paté som är lite mer som en vanlig köttpaté…! Tänkte att man kanske kunde ta soja eller quorn…!
        Ja, det var bara en tanke… men OM du kommer på nåt får du gärna tipsa mig!! 😀

      • Lovar att ha det i åtanke framöver 🙂

  8. å så deilig pate oppskrift 😀 I år er første året jeg har laget leverpostei selv, og det er det beste jeg har smakt!!

  9. oooh yummie!

    Faktum är att storsonen var och handlade kycklinglever igår och bad mamman svänga ihop en paté

    Med purjo var önskemålet!
    så idag gnuggar jag hjärnan och hoppas på inspiration…

    😉

    • Vad roligt att dina barn gillar patéer, Fjällmor. De är nog riktiga gourmeter. Det låter gott med purjo, får komma förbi och se resultatet sen. Mina kokoskakor med saffran blev goda, de kommer i morgon 🙂

  10. Jag har faktiskt aldrig testat att laga paté själv, kanske dags…..


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.