Grönsakspaté

Vegetarisk favorit

Den här grönsakspatén hade jag ofta på menyerna, på de krogar där jag jobbade. Som en förrätt med en god sås eller som tillbehör på en buffé.

På den tiden, 80-90talet, var det inte lika vanligt med vegetarisk mat på restaurangerna som idag. Intresset bland många Kockar att laga grönt, var lågt.

Jag har alltid tyckt mycket om grönsaker, så för mig var det ett naturligt inslag, bland all den ”vanliga” maten.

Något som uppskattades, både bland gäster och personal. Det blev annars lätt att en köttbit med sås och pommes frites ofta serverades som personalmat. En diet man kan tröttna ordentligt på i längden.

Då gjorde jag patén i lite olika varianter på broccoli, skållade tomater, blomkål, purjolök, morötter.

Nu hade jag två stora broccolistjälkar i frysen, brukar förvälla dem och använda till soppor eller gratänger.

Kom på att de borde fungera bra även i en paté, så det fick bli ett test. Använd det här receptet och prova Dig fram till en egen favorit.

Dubbla gärna receptet, så blir det en högre och finare paté. Jag gjorde som så ofta, tager vad jag haver.

Som Du väl förstått vid det här laget, så går en stor del av mina pengar till resor. Då måste man lära sig trolla med råvarorna och ta till vara på allt.

Något jag inte ger avkall på längre, är däremot kvaliteten på de råvaror jag köper. Helst ekologiskt och närproducerat, även om det kostar lite mer.

Smaken är så mycket bättre och även näringen, både i vegetariskt och animaliskt.

Här kan Du läsa lite om Anna Hallén’s nya succébok LCHF-Husmanskost. Kostdoktorn skrev väldigt positivt om den igår. Boken ligger Etta på Bokus topplista över mat och dryck.

Vill  Du läsa hela boken så klicka här och beställ den via Anna’s blogg.

Grönsakspaté

3 dl Broccoli i bitar, stam eller blomma

2 Ekologiska Ägg

½ dl Grädde

2 msk hackade Örter

Riven Muskot

Havssalt och nymald Vitpeppar

Tomatlager

10 stora Plommoncocktailtomater

1 Schalottenlök

1 Vitlöksklyfta

1 msk Smör

1 msk kallpressad Olivolja

1 Ekologiskt Ägg

Havssalt

Cayennepeppar

Några droppar Worcestersås

Skär broccolin i mindre bitar och koka riktigt mjuk i saltat vatten. Låt rinna av väl i durkslag.

Skär ett kryss i tomaterna och lägg en halv minut i kokande vatten. Häll bort vattnet och fyll på med kallt. Skala de avsvalnade tomaterna och skär i bitar.

Finhacka lök ock vitlök. Bryn smör och olivolja lätt, tillsätt lök och tomater. Låt puttra på svag värme i ca 15-20 minuter, så vätskan kokar in. Rör under tiden, så det inte bränns.

Blanda i kryddor och Worcester, smaka av. Låt svalna.

Mixa broccolin med grädde och örter. Jag använde Persilja, Dragon och Gräslök. Smaka av med salt, peppar och muskot. Rör ner ägget.

Mixa sen tomatröran och blanda med ägg. Smörj en liten form ordentligt med smör.

Lägg ett lager broccoli i botten, fyll på med tomatröran. Avsluta med att försiktigt bre ut broccolismeten över tomatröran.

Fyll en långpanna med ett par centimeter varmt vatten och ställ ner formen. Grädda patén i vattenbadet i 40 minuter på 175°.

Känn med handen att patén är fast. Ta ut ur ugnen och låt svalna en stund i formen. Lossa kanterna försiktigt med en stekspade och stjälp upp på en skärbräda.

Servera patén ljummen eller kall, med Fetaost mosad i lite Grädde. Forma ett ägg med en sked doppad i varmt vatten.

Pumpakärnor, Paprika och Persilja till garnering. Örtaioli eller en Chilivitlökssås är också gott till.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/08/26/gronsakspate/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. Kan man frysa din pate

    • Hej Kristina och Välkommen till mitt kök. Den går att frysa, men blir lite lösare. Låt den tina ett dygn i kylen, så blir den bäst 🙂

  2. […] på nyplockade fjällkantareller och min Grönsakspaté till. En mörk, hemgjord Chokladglass fick vi till […]

  3. Paté är ju så gott.

    Jag testade att göra efter din broccoligratäng igår, jag hoppade över senapen och tog istället chiliolja och jösses så gott det var. 🙂

    • Hej Helena, kul att du gillade gratängen. Chili sätter säkert en härlig fart på den milda broccolin, passa nog fint i patén också 🙂

  4. Det där måste jag prova!! Jag har aldrig gjort en paté i hela mitt liv, så det är väl dags nu!!
    Tack för receptet och inspirationen!! 😀

    • Du vet väl det, att det är aldrig för sent 😉 Lycka till och tack för att du gillar det jag gör.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.