Utflykt till Hallonskogen med Grillkorv och Kaffeost

På jakt i hallonsnåren

Det här inlägget är ytterligare en av sommarens Favoriter i Repris.

Många nya läsare har hittat hit den senaste tiden, så jag tänkte dela med mig av hur fint det kan vara i fjällvärlden på sensommaren.

Passar härmed också på att hälsa alla nykomlingar välkomna till mitt kök.

Har idag åkt iväg på en likadan hallonplockartur, så jag tänkte Du kunde få njuta lite av fjolårets bilder och mat.

Vädret ser ut att bli bra, det är bara att hoppas att vi hittar lika fina hallon i år igen.

Delikatesser i Jämtlandsfjällen

En fjälltur med bärplockning har blivit en tradition för mig och min Syster. I år med sällskap av hennes jobbarkompis M.

Det blev en tvådagarstur, med övernattning i Familjen’s hus i fjällvärlden. Med bärmarker, jaktmarker och fiskevatten precis utanför knuten.

Vi åkte upp i strålande väder i torsdags morse, så vi var riktigt tidiga ute på hallonhygget. Ett hygge med otroligt mycket bär, jag plockade ca 7 liter på två dagar.

Helt maskfria och inga torra fläckar. Aldrig sett så fina hallon förut.

Riktigt enkel plockning är det också. Det går att stå rak och bara lägga ner bär i en liten hink, som jag har knuten runt midjan. På så vis kan jag plocka hallon med båda händerna, utan att ha hinken i vägen.

Ett bad i kristallklart fjällvatten med sandbotten, tog vi efter dagen på hygget. Riktigt härligt med säkert 17-18 grader i vattnet.

Lite hjortron och kantareller hann vi också med, på morgonen dag två. Då var det dimma runt fjälltopparna, men härligt att vara ute ändå. Träning i naturen, har verkligen blivit en ny favorit hos mig.

Vi grillar korv på våra fjällturer, det blir ett skönt avbrott i plockandet. Jag hade köpt riktigt kryddiga Rackebajsare från Ridderheim, i charken på Kvantum.

En mild Kesoröra och bitar av Halloumi till. De går fint att trä upp på spett och grilla. Men ta en äkta, Cypriotisk Halloumi, andra sorter kan smälta av pinnen.

En mugg kaffe med Kaffeost från Kangososten, medan vi väntade på grillglöd.

På kvällen bjöd Syster på vår favoritdrink före maten, Caipirinha gjord på mörk Rom. Hon hade gjort väldigt goda Lammfärsbiffar till middag, fyllda med Fetaost.

Sås på nyplockade fjällkantareller och min Grönsakspaté till. En mörk, hemgjord Chokladglass fick vi till dessert.

Här kommer receptet på en enkel, god röra till grillkorv. Den passar fint till annat grillat eller som tillbehör till frukosten också.

Tack för en fin tur, kära Syster och tack för skjutsen, M. Lite ledbruten efter de här dagarna nu, men ser redan fram emot nästa gång.

Kesoröra med Örter

1 burk Keso

2 dl finhackade Örter

½ grönt Äpple

1 röd Paprika

½ dl Kavli Ekologisk Majonnäs

Några droppar Worcestersauce

Havssalt och Svartpeppar

Hacka de örter Du odlat eller köp en kruka eller två  med favoritsorterna. Jag hade Citronmeliss, Timjan, Persilja och Ananassalvia.

Skär äpple och paprika i små tärningar. Rör samman keso och majonnäs, krydda och blanda ner allt hackat. Låt stå en stund i kylen så mognar smakerna fram.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/08/23/utflykt-till-hallonskogen-med-grillkorv-och-kaffeost/trackback/

RSS feed for comments on this post.

18 kommentarerLämna en kommentar

  1. Underbar mat du visar!

    Förutom det du skriver om här, var kan man köpa Tjuckmjölk i hinken som finns på första bilden. Längtar…

  2. Man kan inte få ALLT ALLTID….! Och tur är väl det!! 😛

    • Nej, då skulle det inte vara lika roligt. Vi fick en väldigt fin utflykt även utan hallon 🙂

  3. Tack för all inspiration, läser alltid din blogg!

    Vill tipsa om en supergod LCHF paj med västerbotten och kantareller, helt utan mjöl.

    Häls Lisa

    http://lisasgodbitar.blogg.se/2011/august/lchf-paj.html

    • Hej Lisa och Välkommen hit. Kul att du gillar min blogg. Får ta en sväng och se på din paj, den låter väldigt god 🙂

  4. Här i södraste Dalarna är hallonen mer eller mindre slut. Men gott om kantareller har vi!! 😀 Det rensade och förvällde jag massor inatt…!
    Hoppas att denna dag var minst lika härlig som förra året!!

    • Det var de däruppe också. Eller inte slut, det var bara det att de inte fanns i år. Men det blev mängder av trattkantareller istället 🙂

      • Trattisar redan???
        Synd på hallonen, men trattkantareller är inte heller helt fel!! 😀

      • Ja det var fullt i skogen uppe på fjället. Hallonen hade haft för varmt och torrt, tur vi hittade såna mängder i fjol 🙂

  5. Men vilken härlig tur! Fina foton, godsaker!

    Kram Mrs G

    • Tack, Mrs G. Den var verkligen fin turen i fjol. Blev bra i år med, även om vi inte hittade mer en ett par dl hallon 🙂

  6. Åh så läckra bilder du alltid bjuder oss på.
    Hoppas din tisdag varit kanon hittills 🙂

    • Tack, Bibbi. Det är så kul att visa allt vackert som finns runtom oss i naturen 🙂

  7. Oh, kaffeost, gillar det. Både traditionellt i kaffet och lätt uppvärmd (enklast i mikro men kan också göras i stekpanna) med hjortronsylt och grädde. Hjortronsylt är inte inte så LCHF men någon gång ibland så… Den behöver heller inte så mycket socker.

    • Tack för tipset, det lät gott. Jag äter hjortronen som de är utan socker, det är också väldigt gott 🙂

  8. Pssst… länken till Kangososten fungerar inte. Jag som blev så nyfiken! 😉

    • Tack för att du talade om det; Matgiken. Nu är den ändrad så du kan läsa om den goda osten 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

