Grillad Lax med Mango och Fetaost

Grillad Lax med Mango och Feta-ost

Förra helgen var det underbart. Bad, sol, god mat och trevliga vänner.

Vi har nästan alltid tur med sol och värme när jag hälsar på hos min goda vän. Hon har ett vackert gammalt hus, precis vid ån. Det är verkligen ett Paradis till Sommarstuga.

Jag brukar få den stora äran att sköta grillen och det gör jag så gärna. Det är så kul att få hämta fin björkved i vedboden, tända en brasa och vänta länge tills det blir en bra glöd.

Matlagning på det äldsta sätt människan känner till. Att jag så får fria händer att laga maten också, det gör ju inte saken sämre.

Vi åt grillad lax, med många olika röror, sallader och såser. Perfekt LCHF-mat, med andra ord.

Jag hade med Blomkålssallad, Inlagd Paprika och en Vitlöksyoghurt.

Blomkålssalad, Mjölksyrade Grönsaker, Rabarberchutney med Crème Fraiche, Tomatpesto, Guacamole, Inlagd Paprika och ett glas Rosé. Färdigt för Grillmiddag

Min vän hade gjort Guacamole, Rabarberchutney med Crème Fraiche, Tomatpesto och hade även en massa andra godsaker, bland annat Mjölksyrade Grönsaker. Det är så gott, jag äter mycket av den varan i Turkiet på vintrarna.

Men nu var det den grillade laxen som skulle lagas till.

Grillad Lax med Mango och Fetaost

Ett pkt djupfryst Tärnad Mango

Saft av en Citron

1 msk Honung

1 Chili

Tina mangon, finhacka chilin. Mixa mangon med citronsaft, honung och chili.  Häll ner i en kastrull och koka under omrörning ca 10 min.

Till grillningen tar Du en hel sida färsk Lax. Putsa bort de vita hinnorna, revbenen och dra ut ryggbenen med en pincett eller tång. Benen sitter i en rad längs den tjockaste delen på laxen, de är lätta att dra ut. Och då slipper Du ju få ben i halsen.

Salmo Salar

Salta och peppra båda sidor av laxen, lägg den på gallret med köttsidan neråt. Grilla ca 5 min. Vänd med hjälp av två stekspadar. Bred nu över mangosåsen och strö över ett paket finhackad Fetaost, så det blir jämnt fördelat över hela laxen.

Täck med ugnsfolie och grilla på svag värme i ca en halvtimme. Det kan låta länge, men det tar tid om man grillar laxen en bit ifrån glöden som jag gjorde. Jag fick flytta gallret några gånger under tiden, så det skulle bli varmt runt om. Grillar Du på vanlig grill eller gasolgrill är det lite lättare. Det är bara att se till att glöden inte är för het, eller att ha gasolen på lägsta effekt.

Fin utsikt fån grillen

Men det gjorde inget att det tog tid, från det jag började elda tills vi var klara att äta, tog det nog 1½ timme. Ett glas Rosévin, vacker utsikt och roliga kamrater gör en grillkväll riktigt njutbar.

Rena dröm-grillfesten för en LCHF-are

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/07/28/grillad-lax-med-mango-och-fetaost/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Grillad Lax med Fetaost och Mango […]

  2. […] har alltid lika trevligt när vi träffas, med god mat som medelpunkt. Antingen hemma hos varann, i hennes sommarstuga eller över en lunch på […]

  3. […] Grillad Lax med Fetaost och Mango […]


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.