Inlagd Paprika och Lök

Det här är ett recept  jag fick av en Italiensk servitör som jag jobbade med för många år sen.

Gott som tillbehör till många rätter

Gott som tillbehör till många rätter

Inlagd Paprika och Lök:

2 Paprikor

½ Gul Lök

1 Vitlöksklyfta

1 dl Vatten

1 dl Vittvinsvinäger

1 tsk Honung

Salt

5 Vitpepparkorn

Skär paprikan i bitar, strimla löken i tunna klyftor.

Blanda allt och koka i 20 min.

Låt kallna i lagen över natten.

Häll av det mesta av lagen, lägg i en burk och täck med Olivolja.

Har ändrat om receptet lite grann med åren. Då var det inte så noga med vilken typ av olja och vinäger man använde, det fanns t.ex inte så många bra olivoljor. De som fanns i butikerna hade ofta stått så länge på hyllan att de smakade härsket strax efter att man köpt dem.

Men nu tycker jag det är  lika viktigt med en bra Kallpressad Jungfru-olivolja,  som att köpa ett gott vin till maten. Det finns ju så otroligt många olika smaker. Jag föredrar dem som är lite fruktiga och peppriga.

Eftersom jag reser rätt ofta, så är det sällan jag behöver köpa olivolja här hemma. Det åker alltid med nån flaska i resväskan hem. Passar fint att köpa med som present till den som vattnar blommorna.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/07/12/inlagd-paprika-och-lok/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. går det att frysa in?

  2. Det där lät jättegott. Det ska jag prova att göra nu 😊

  3. Hur länge beräknar du att paprikan är hållbar? Förvaras kylt eller ej?

    • Hej Tobbe och Välkommen hit. Jag brukar förvara den i kyl och ser man bara till att innehållet är täckt av olja, så håller inläggningen i flera månader.

  4. […] hade med Blomkålssallad, Inlagd Paprika och en […]


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.