Storhogna Högfjällshotell och Spa

En grön oas bland vita fjäll

Storhogna Högfjällshotell ligger vackert beläget mellan Vemdalsskalet och Klövsjö på gränsen mellan Jämtland och Härjedalen.

Bara 10 mil från Östersund, men det är lätt att ta sig hit från övriga delar av landet också.

Min Syster och jag tillbringade ett mycket härligt dygn här i slutet på veckan. Vi tycker båda om att vistas på fjället, det har vi gjort ända sen vi var riktigt små.

En halvdagstur med lätt turåkning i fint preparerade spår upp på Storhogna inledde vår hälsoresa i miniformat.

Hotellet har funnits sen 60-talet, så känslan av ett riktigt gammaldags fjällhotell finns kvar, nu blandat med en mycket modern Spa-anläggning.

Hotellet har fått flera utmärkelser för sin höga klass på Spa och Restaurang.

En vinterträdgård av stort format dominerar anläggningen. Hotellet är byggt rakt över en fjällbäck, som ger en härlig atmosfär till den stora trädgården.

Här simmar inte guldfiskar utan små, fina öringar. Hotellet lägger ner mycket jobb på att hålla trädgården välskött, till stor glädje för gästerna.

Att sitta här i en prunkande oas mitt på fjället, under höga rumsgranar och citronfikusar, är en mycket speciell upplevelse.

Lite goda Tapas och ett glas Ekologiskt Slottsvin, La Croix Simon Bordeaux, smakade gott på rummet efter en ansträngande dag på fjället.

Det blev en stunds vila innan vi tog en drink i den lummiga trädgårdsbaren, en fräsch Gin och Tonic blev jag bjuden på av kära Syster.

I vistelsen ingick tillgång till poolanläggning med bubbelbad, wellnessprogram, 3-rätters gourmetmiddag, stor frukostbuffé och ett riktigt fint boende.

Under lågsäsong har hotellet Röd avgång på vissa datum, så då kan man få en sån här fin upplevelse för bara 995 kronor.

Boendet är ospecificerat, vi hamnade i ett stort familjerum med utsikt mot fjället. En del rum har balkong in mot vinterträdgården.

Att sen få en riktig gourmetmiddag serverad av kunnig och trevlig servispersonal, gjorde resan ännu mer minnesvärd.

Vi fick en gräddig soppa på gröna ärtor, Crème Ninon, till förrätt, med en halstrad Pilgrimsmussla och syltad Fänkål.

En mycket lätt och fräsch inledning. Hela menyn var dessutom Glutenfri, gjord på bara yppersta råvaror, vilket passade mig perfekt.

Varmrätten var mer Jämtländsk, med ett fantastiskt mört, lättstekt Reninnanlår. Till det en Rödvinssky med Getmese och torkade Tranbär. Rostade rotfrukter till, men de fick stå över för min del.

Ville nämligen ha plats för desserten som bestod av en Chokladmarkis med Körsbärssorbet och rostade Pinjekärnor.

En frusen mörk chokladkaka, gjord på finaste choklad, äggula, grädde och smör, kunde inte vara en bättre avslutning på en gourmetmåltid i lågkolhydratstil.

Sorbeten var dessutom mycket syrlig och fräsch, med hög halt av körsbär men desto mindre socker.

Samma typ av chokladkaka gjorde jag på Kvarterskrogen på 80-talet, recept på den kommer framöver.

Ett vinpaket med utvalda viner för att passa de olika rätterna fanns att köpa till. Men vi nöjde oss med ett glas Marquee Shiraz till varmrätten.

Efter en dag i kylan på fjället, med efterföljande bubbelbad, var det fullt tillräckligt för oss med ett glas fylligt, välsmakande vin.

Det här var den bästa middag jag ätit på restaurang på många år. Efter maten slocknade vi tidigt i våra sköna sängar.

Morgonen blev lika skön den, bassängen öppnade redan klockan 7 med en simtur till klassisk musik. Efter det en riktigt stor hotellfrukost, av lika hög kvalitet som allt det andra.

Spa-behandlingar fick stå över den här gången, vi satt bara och njöt en stund i den fina relaxavdelningen.

Bastu med fjällutsikt och jacuzzi gav tillräcklig massage och lindring till våra trötta muskler.

Det tog på krafterna att staka sig upp på fjället. Mer om den turen kommer i nästa inlägg, Picknick i det vita.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/03/19/storhogna-hogfjallshotell-och-spa/trackback/

RSS feed for comments on this post.

27 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] fjälltur hon gjort den gångna helgen och jag njuter när jag läser om skidturer, vida vyer och fjällspa! Sörlänning som jag är så har jag aldrig fått kläm på det där med skidåkning, varken […]

  2. […] Nu kommer fortsättningen på reseberättelsen från min och Syster’s sköna dygn på Storhogna Högfjällshotell. […]

  3. Här hade jag trivts! Ska lägga detta hotell på minnet, nästa gång det vankas vinter och SPA! Ljuvligt!

    • Hej Madeléne och Välkommen hit. Ja, är du gourmet kommer du absolut att trivas som fisken i vattnet 😉

  4. Hej Birgitta! Hur känns det att vara hemma igen? Bara bra förstår jag av dina foton ovan. En sån härlig, lyxig övernattning ni haft. Jag blir riktigt avundsjuk. Och så god mat! Tack för besöket på min blogg. Du var ju i Turkiet i åtta veckor, vi var på Teneriffa i fyra och allt var toppenbra utom magsjukan/förkylningarna/infektionerna. Men nu är allt bra igen, (hoppas jag peppar, peppar). Yes, jag har blivit inspirerad av dig att tillbringa några veckor då och då på varmare breddgrader. Tyvärr hade vi inte tillgåg till internet. Ha det så bra.

    • Hej Ingmarie. Jo tack, det börjar kännas rätt bra att vara hemma igen, tar alltid lite tid att acklimatisera sig efter en lång resa. Vårvintern är ju så härlig här i Jämtland, så det är en bra tid att vara hemma.
      Vad roligt att jag kunnat inspirera till långresan, synd bara att du inte fick vara frisk. Hade mycket problem med det för några år sen, med ständiga förkylningar och bihåleinflammationer på resorna.
      Men sen jag gick över helt till glutenfri LCHF, så har jag varit mycket friskare.
      Ser fram emot att få läsa mer om din resa och se alla vackra bilder.
      För er andra som tycker om bilder på vackra blommor, titta in en sväng i Ingmarie’s Trädgård 🙂 http://ingmariesgarden.blogspot.com/

  5. Och förresten så vore det jätteroligt om du ville komma och hälsa på!! 😀 Du är så välkommen!! 😀 ♥

  6. Tack för att vi fick följa med till Storhogna – om så bara i text och bild!!
    En vinterträdgård har jag alltid önskat mig!! När jag hittar alla mina miljarder (Jag ska ha dem här nån stans….! 😉 ) så ska jag bygga mitt drömhus och den ska självklart ha en stor härlig vinterträdgård med en pool och relaxavdelning!! Vilka partyn man skulle kunna ha där!! 😀

    • Det var roligt att du ville följa med till fjälls, Anneli 🙂
      Kommer gärna på besök när du skapat din dröm. Du får leta ordentligt så hittar du nog miljarderna 😉

      • Japp!! Det är min plan!! 😀

  7. Tack för intressant läsning och njuuutningsbilder! 🙂

    Soliga hälsningar från Västergötland.

    • Tack, det är så roligt att få sällskap på mina turer 🙂 Här har solen gått i moln nu, men var fint på dagens långpromenad.

  8. Avundsjuk är en av synderna! Jag är en syndare av rang!
    Inte för att jag missunnar dig din upplevelse så klart.
    😉

    Många kramar!

    • Du såg väl Sissela Kyle och hennes program om Dödssynderna? Avundsjuka är inte alls så farlig som de andra 😉
      Hoppas du får iväg på nåt sånt här snart, det är ju inte så långt till Storhogna från Falun. Du får önska dig en resa i present eller så.
      Kram tillbaks

      • Såg inte det programmet. Attans också! Jag är alltså en sämre syndare än vad hon är? Får bättra mig på den punkten 🙂

        Ja, jag ska önska mig en sådan resa. Ska ringa till svenskaspel.se och be om en storvinst på Lotto! Vinner jag stort så får du komma med! 😀

      • Vissa synder ska man unna sig. Det vore synd att missa dem…
        Ser fram emot din högvinst 😉

  9. God morgon Birgitta!
    Åh vilken härlig tripp ni verkar ha varit iväg på!
    Underbara bilder, man blir riktigt suugen!
    De där trakterna är verkligen underbara, vi har dock aldrig varit där vintertid av någon märklig anledning, men det är ju inte för sent, det kan bli en sväng nästa vinter 😉
    Mat och dryck har du valt mitt i prick i min smak, det ser underbart ut! ♥

    Helgkram!

    • God morgon, Ellinor. Ja, vi hade verkligen en fin tur, räckte alldeles lagom med ett dygn också. Vi hann uppleva allt det fina utan stress.
      De har verkligen bra mat på Storhogna så jag rekommenderar en tur. Veckans övriga menyer såg också suveränt goda ut. Men den här passade mig perfekt med.
      Där är väldigt fint på sommaren också, ni kan ju ta en fjällvandring med hundarna 🙂
      Ha en fin helg. Kram från ett soligt Jämtland

      • Vi har varit där med hundarna, en riktigt trevlig vistelse 😉 Klövsjö är favoriten och vi kommer återvända till de trakterna ♥

      • Den vackraste trakt man kan tänka sig. Måste vara kul att ha med hundarna på fjälltur 🙂 Såg ett så fint Norskt program på TV igår med Lars Monsen Nordkalotten 365. Han hade ett härligt vildmarksår med sin hund.

  10. En tur till mina hemtrakter, Härliga Härjedalen, trevligt! Jag missar tyvärr fjället i år.. Väntar med längtan på receptet på chokladkakan :)! Hoppas allt är bra med dig, idag skiner en stor sol i London så dags att göra sig iordning och ta en tur till parken. Ha en fin helg, kramar

    • Hej Sara. Vad roligt att du tittade in och fick njuta lite av vintern, du har väl kanske inte så mycket av den varan i England? Blir en hel del snöbilder i nästa inlägg, det var så fint på fjället.
      Kommer du ihåg Honungschokladkakan med apelsinsås, vi hade nog den när du jobbade på Kvarterskrogen. Har inte gjort den på många år, bra att jag blev påmind.
      Är något ledbruten efter skidturen, annars är allt fint. Ha det så bra du med. Kram

      • Åh, den goda kakan kommer jag ihåg från Sandhamn…mmmm

      • Hej Maria och Välkommen till mitt kök. Visst var den god, kul att du minns den också. Bra ställe det här, för att träffa gamla jobbarkompisar.
        Vilket gäng vi var i köket på Seglarrestaurangen 😉

      • Ja tack, fler vinter bilder! Storhogna ar sa vackert. Det stammer bra, inte mycket sno har, forutom nar det var dags att aka hem och fira jul, da var det ju kaos har saklart… Honungscholkadkakan glommer man ju inte i forsta taget, den ar ju helt underbar, ser fram emot det receptet! kramar

      • De kommer, bara jag fått orken tillbaks efter skidturen. Rätt slut i armar och ben, otränad på den fronten… Såg på Facebook kring jul vilket elände ni hamnade i, naturens krafter är outgrundliga.
        Blir kul att göra chokladkakan igen, kanske lagom till Påsk 🙂 Kram från Östersund


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.