Glögg på Blåbär och Apfelkorn

Hemkokt Glögg till Lucia

Glögg är en dryck som jag njuter av varje vinter. Ja, ibland kan det vara gott kalla kvällar när som helst på året.

Den köpta är ofta för söt för min smak, så nu bestämde jag mig för att hitta på en alldeles egen med mindre socker.

Ett alternativ som passar oss som tycker om att få i oss mindre kolhydrater, även via drycken.

Blåbär fanns i frysen sen i somras och en flaska Berentzen’s Apfelkorn fick jag i höstas. Så det fick bli en Blåbärsglögg i år.

Jag har kollat att destillerad sprit gjort på vete är glutenfri, så det ska inte vara några problem med Apfelkorn, trots namnet.

Vill Du hellre ha en alkoholfri variant, så ta stark Äppeljuice istället för äppelvin. Eller ännu hellre Äppelmust, den innehåller mindre socker.

Glöggkryddor i påse är en bra uppfinning. De här är dessutom Fair Trade i tygpåsar, som jag fått i present.

Den gav riktigt god smak, men eftersom jag tycker om mycket smak i glöggen, så lade jag till lite extra.

Förut om åren har jag kokat glögg på Röda och Svarta Vinbär och Lingon, de blev också mycket goda.

Finns det nåt bättre än att få roliga matpresenter? Tänk på det i julklappsstressen.

Det finns massor av delikatesser som passar att ge bort, istället för prylar som man ändå har för många av.

Jag skrev ett inlägg i fjol med länkar till recept som passar att ge bort i Julklapp. Det hittar Du Här.

Blåbärsglögg

1 liter Blåbär

3 dl Vatten

2 Kanelstänger

20 hela Nejlikor

1 bit torkad Ingefära

1 påse Glöggkryddor

4 dl Apfelkorn

2 msk Honung

Koka upp blåbär och vatten. Lägg i alla kryddor och låt puttra i 20 minuter. Låt svalna i kastrullen med kryddorna kvar.

Sila glöggen och blanda ner Apfelkorn och honung. Smaka av till lagom sötma, Du kanske tycker bättre om en sötare glögg.

Värm försiktigt, servera med traditionella glöggtillbehör eller njut den bara naturell.

 

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/12/13/glogg-pa-blabar-och-apfelkorn/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej! Jag tänkte följa ditt recept på blåbärsglögg fast utan alkohol. Funderar dock på hållbarhet, hur länge kan den hålla tro?

    • Den blir inte så hållbar så frys in om du vill spara den länge 🙂

  2. […] I år blev det en Äppelglögg som fick se dagens ljus i mitt kök. Här hittar Du min glögg från 2010, med smak av Blåbär. […]

  3. […] Vill Du ha recept på en god glögg till adventsfikat, så finns här min Blåbärsglögg med Apfelkorn. […]

  4. Glögg, jatack. Kan man beställa en mugg med direktleverans, raka vägen genom datorn hem till mitt soffbord? 😀

    • Det vore nåt, det. Du får tänka dig doften och smaken så länge, tills tekniken kommit ikapp dina önskningar 😉

  5. Hjemmelaget gløgg er supert!! Har barn som ikke liker den kjøpte, men elsket hjemmelaget :-)Det var vel kaldt å komme hjem?

    • Den här tror jag de kommer att tycka om 🙂 Har själv alltid haft lite svårt för köpt alkoholfri glögg, den är ju så otroligt söt.
      Rejält kallt, men vackert 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.