LCHF Pepparkakor till 1a Advent

Julfavorit i Repris

Nyss hemkommen från Turkiet, så det har inte hunnit bli något nybakt till 1a Advent.

Eftersom jag har en hel del andra skrivarbeten som kräver uppmärksamhet, blir det bloggandet som får ta lite mindre tid än vanligt nu.

Du får här istället ta del av mitt recept på LCHF-Pepparkakor, lagom till glöggkalasen i adventstid.

Receptet finns också med i min nya kokbok LCHF för seniorer, som börjat leta sig ut i bokhandlarna nu.

I kokboken kallar jag kakorna för Kryddkakor, eftersom de är så goda att man kan njuta av dem när som helst på året, inte bara till Jul.

Bilden ovan är på kakorna i boken, där alla fina bilder är tagna av Fotograf  Mikael Eriksson.

Kryddblandningen till mina kakor har jag tagit från min Mammas pepparkaksrecept, som hon alltid bakade till jularna förr.

Just att koka upp de malda kryddorna med smöret, får dem att ge ifrån sig mängder med extra smaker.

Om Du föredrar en stark kryddsmak på pepparkakorna, så ta bara mer.

Vill Du ha recept på en god glögg till adventsfikat, så finns här min Blåbärsglögg med Apfelkorn.

Pepparkakor ca 20 st

100 gr Smör

2 krm malda Nejlikor

2 krm mald Kardemumma

2 krm mald Kanel

1 krm mald Ingefära

2 dl Mandelmjöl

2 msk Fiberhusk

2 msk Honung eller annan sötning

1 Ekologiskt Ägg

Lägg smör och kryddor i en kastrull. Ge ett hastigt uppkok, rör om väl och låt sen svalna lite. Blanda ner honungen.

Rör ihop mandelmjöl och fiberhusk i en bunke. Vispa ner kryddblandningen. Rör sist i ägget, blanda väl.

Ställ i kylen att svälla en halvtimme. Rulla matskedsstora bollar och platta till ordentligt.

Lägg på bakplåtspapper och gör mönster i degen med en gaffel.

Grädda på 200° i 10-12 minuter. Låt svalna på galler.

Frys in och ta fram kakorna eftersom, fräscha gärna upp dem lite i en varm ugn.

Vill Du inte använda honung i kakorna, går den bra att byta ut mot samma mängd Sukrin eller en knivsudd Stevia.

Två läsare har haft problem med att smöret smälter ut ur kakorna, så var noga med att blanda degen ordentligt.

För mig har det aldrig blivit så, kanske det kan ha något med malningen av mandeln att göra, hur finmald den är.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/11/27/lchf-pepparkakor-till-1a-advent/trackback/

RSS feed for comments on this post.

49 kommentarerLämna en kommentar

  1. Mina kakor släppte också ut smöret 😦
    Använde risentas mandelmjöl
    Ska prova igen men med halva mängden smör ist.

    • Det kan bero på fetthalten i mandelmjölet, men när jag gjorde dem har smöret krupit tillbaka in.
      Det är liknande när jag bakar med valnötter.

  2. Jättegoda! Till glöggfesten tänker jag ”pynta” dem med en ostkräm gjord på grönmögelost och smör och garnera med en valnöt.

  3. Hej Birgitta,
    jag testade nyss ditt pepparkaksrecept och är mycket nöjd över smaken! Verkligen supergoda! Jag plattade nog till dem lite för mycket bara… Tänkte även höra med dig om du använt varmluft?
    Jag provade att ta 1/2 dl hasselnötsmjöl och resten mandelmjöl och det funkade fint 🙂

    • Hej Frida, roligt att höra att du tyckte om dem. Jag har en riktigt gammal ugn utan varmluft. Kan säkert blir gott med lite nötsmak i 🙂

  4. […] har provat Birgitta Höglunds pepparkakor, och jag tycker att de verkligen ger den härliga pepparkakssmak som man vill ha. Toji bakar sina […]

  5. […] och gottar mej i recept från Birgitta Höglunds Mat:O) Det är inte bara hennes pepparkakor, som kommer att hamna i huset, dn där ischokladen ser bara så god ut också! Äsch, jag tar väl […]

  6. […] Idag gav jag mig på att baka pepparkakor och det gick hyggligt. Jag hittade ett recept på Birgitta Höglunds blog och bytte bara ut honungen mot Mariannes Stevia Vital […]

  7. […] en ny sats pepparkakor efter ett aningens annorlunda recept. Dessa blev knaprigare men lite smuliga. Goda trots […]

  8. […] Pepparkakor på Mandelmjöl […]

  9. […] glöggen med några Pepparkakor, gärna med en bit ädelost på. Eller mina Saffranskakor, de smakar också fint […]

  10. Ett tips till Lotten (och andra som är intresserade)
    Hälsokostgrossisten Biofood har 2 sorters stevia: vit stevia och grön stevia. Jag rekommenderar vit stevia som är mer raffinerad och har mindre smak är den gröna.
    Båda sorterna kommer i pulverform.
    De flesta hälsokostaffärerna är kunder hos Biofood och kan ta hem stevia om du ber dem!
    Lycka till!

    • Tack för dina tips!
      I morgon ska jag ut och handla lite då så att vi kan göra lite efterlängtade pepparkakor på söndag. Men om jag förstått det rätt är det inget jag behöver uppsöka någon specialbutik för, så länge jag följer ditt recept alltså? Då kan jag leta Stevia och kokosnötsmjöl när jag är i stan en annan dag istället, till framtida bakningar.

      Fiberhusken kan jag säkert hitta på iCA Maxi och Mandelmjölet maler jag väl själv i mixern tänkte jag.

      Vi undviker socker överlag här hemma sen ett tag tillbaka då vi märkt av känsligheten. Hon är bara 4 så det känns på ett sätt också lite viktigt att hon ändå kan få en kaka lite då och då. För lyxen som det innebär ;-). Jag håller tummarna.
      /Lotten

      • Du kan hitta det du behöver på en vanlig butik, Lotten. Bra att dottern kan få njuta av en lite nyttigare kaka, hör gärna av dig igen hur det gick 🙂

    • Fint att du delar med dig av bra tips, Anneli 🙂

      • Men självklart!! Det är tillsammans vi lyckas – med vad vi än tilltar oss!! 😀

      • 😉

  11. Tack för ettintressant recept.
    Hur mkt påverkar dessa blodsockernivån? Jag har en dotter som är känslig för de snabba kolhydraterna och letar efter alternativ på kakor som hon kan äta utan att må dåligt efteråt…
    Sen undrar jag vart jag får tag på fiberhusk och det där kokosmjölet du skrev om? Samt Stevia som jag inte heller hittat på hälsokosten…

    Tack på förhand

    • Hej Lotten och Välkommen till mitt kök. Jag hade problem med ett mycket svängande blodsocker innan jag gick över till LCHF. Nu är det jämnt och fint. Jag reagerar inte på de här kakorna, så prova hur det går för din dotter.
      Fiberhusk finns i glutenfria hyllan i vanliga matbutiker. Kokosmjöl och Stevia har jag köpt på hälsokostbutik med ett brett matsortiment. Du kan säkert be din hälsokostbutik att ta hem, om de inte har. Annars kan du köpa allt som har med LCHF mat och bak på nätet, t.ex här hos utmärkta LCHF-butiken http://lchfbutiken.se/
      Lycka till med bakandet 🙂

  12. […] en ny sats pepparkakor efter ett aningens annorlunda recept. Dessa blev knaprigare men lite smuliga. Goda trots […]

  13. Hej !
    Går det att använda något annat istället för fiberhusk ? Skulle gärna vilja provbaka domhär , men har av personliga skäl inte möjlighet att köpa fiberhusk .

    Ha en fortsatt trevlig dag ! 🙂

    • Hej Wilma och Välkommen till mitt kök. Jag gjorde en sats häromdagen, där jag bytt Fiberhusk mot 1 dl Kokosnötmjöl. De blev lite som smörgåspepparkakor, riktigt goda. Har du Pofiber hemma, kan du byta mot det istället, men ta då lite mer, då det binder sämre än Fiberhusk. Hela Psylliumfrön kan också fungera som bindemedel, men då måste degen svälla längre. Lycka till och trevlig helg 🙂

      • Tack så mycket ! Ska pröva dom när jag får tid 🙂

      • Varsågod, man blir snäll av pepparkakor 🙂

  14. Det receptet spar jag, låter väldigt goda.

    • Hej Erika och Välkommen till mitt kök. Hoppas du kommer att tycka om dem, när du provbakat 🙂

  15. Tack för ett bra recept :). Jag följde ditt råd till en annan läsare och ökade mängden mandelmjöl (har malt själv), det funkade jättebra.
    En fråga, mina kakor är mjuka – ska dom vara det eller ska jag grädda på dom en stund till? Det är första gången jag bakar LCHF så jag vet ju inte hur det ska vara :).

    • Hej Evacecilia och Välkommen hit. Roligt att höra att du tyckte om kakorna och att de blev bra. De blir lite mjuka, tyvärr inte knapriga som kakor bakade med mjöl och mycket socker. Gör du dem platta och gräddar dem ett litet tag till så, blir de lite frasigare. Lycka till med fortsatt LCHF-bak 😉

  16. Hej!

    Tack för bra tips!
    Nu en fråga, jag har gått ner lite för mycket ( ja det är sant ), kan jag börja äta mat utanför LCHF cirkeln så att jag hamnar på den nivån som var målet från början? Måste upp 3kg.
    Vilket skulle ni rekommendera då att tillägga i min kost om ni får välja tex, banan, choklad, honung, potatis, öl?
    Har redan börjar fuska med honung på min yoghurt.

    Tackar 🙂

    • Hej Killen och Välkommen till mitt kök. Man brukar faktiskt hamna på sin normalnivå, när man äter LCHF, dvs gå ner om man är överviktig och upp om man är underviktig.
      Tycker du själv att du blivit för smal, så kan du ju lägga till en frukt och några potatis per dag. Mörk choklad är ju både nyttigt och gott, likaså honung använder jag lite då och då. Ölen däremot skulle jag skippa, annars är det lätt att du går upp alldeles för mycket, för fort, igen. Prova dig fram, men ha ingen brådska med uppgången heller. Ät rejäla portioner riktig mat och motionera mycket till det, så får du mer muskler och de väger som bekant mer än fett 🙂

  17. Tusen tack för härligt recept på pepparkakor! Provar mig fram med egenmald mandel. Tycker Mandelmjöl är alldeles för dyrt för min pensionärskassa. Vill ju gärna prova kakorna med ädelost, som är så himla gott!

    • Varsågod, så roligt att dela med mig av såna här små läckerheter 🙂 Mmm, måste testa med ädelost, det har inte blivit av än.. Visst är mandelmjölet dyrt och lite kompakt, därför tror jag det kan bli lite skillnad i bakresultaten. Hemmald med bruna skalet kvar är dessutom ännu nyttigare 🙂

  18. Jag gjorde med samma ingredienser med med något annorlunda proportioner och plattade ut dem ordentligt. Blev toppen och varje gång jag öppnar burken blir den en härlig pepparkaksdoft! 🙂

    • Hej Malin och Välkommen till mitt kök. Roligt att höra att dina kakor blev riktigt njutbara. Bakade också en omgång igårkväll, men bytte ut Fiberhusk mot 1 dl Kokosnötmjöl. De blev mer som smörgåspepparkakor, härliga med ost och smör på. Doftade ljuvligt här i köket 🙂

  19. Som jag skrev på facebook så flöt ju mina omkring i smöret de med… Men jag kan tänka mig att ett ägg till också kan funka! Jag jämförde ditt recept med mitt och jag har ju mer ägg i mitt. Prova kan man alltid! 😀
    Mitt recept hitta här: http://anneli-in-da-house.blogspot.com/2011/11/1a-advent.html 😀

    • Som jag och flera andra skrev på FB, så blev ju kakorna riktigt goda ändå 😉 Bra att vi testar och jämför olika varianter, smaken är ju som sagt olika också 🙂 Tack för tipset på dina kakor.

  20. Sambon efterlyste pepparkakor idag. Bönhörd! 😉

    • Tänkte nog att det kunde vara några därute som ville ha en god kaka en sån här dag 🙂 Hoppas han gillade dem.

  21. Ser smarrigt ut ❗

  22. Vad är felet? Mina kakor flyter omkring i smör på plåten!!! Jag har följt receptet till punkt och pricka.
    Gunni

    • Hej Gunni och Välkommen hit. Vad tråkigt att de blev såna, kanske kan bero på olika malningsgrad av mandeln? Testa med att blanda i lite mer fiberhusk, så de binder ihop bättre. De flesta som bakat dem och rapporterat har tyckt de blivit riktigt bra, men har hört från en som fick samma problem som du. Mina testbak har blivit bra.

      • När de fick svalna hade smöret nästa sugits upp av kakorna, de blev riktigt goda. Nästa gång skall jag försöka med lite mera fiberhusk. Jag tycker att för mycket fiberhusk får allting att bli lite slemmigt i köttbullar tex. Jag skall också försöka få mandelmera finmalen och blanda ordentligt.

      • Vad roligt att de blev bra till slut 🙂 Det är så vanliga mördegskakor reagerar under gräddningen också, smöret bubblar och smälter ut lite, men sen absorberas det i kakan mot slutet. Får de torka på galler så blir de riktigt fina och torrare på undersidan. För mycket fiberhusk i just köttbullar är inte alls trevligt, men det blir inte samma sak i kakor.
        Det blir rätt stor skillnad på mjölet om man mal själv i en gammaldags kvarn, jämfört med det fabriksmalda. Du kan därför prova att öka mängden av det hemmalda med ½ dl istället för att öka fiberhusken. Hopblandningen är viktig för slutresultatet.
        Här kan du läsa en diskussion om receptet som vi hade på Facebook efter din fråga idag: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2261397339842&id=1395716797&notif_t=feed_comment

      • Tack Birgitta för det utförliga svaret.Jag skall följa dina råd och återkommer när jag har bakat igen.

      • Bara roligt att kunna hjälpa till, Gunni 🙂

  23. Välkommen hem!
    Mmm, låter som mumsiga kakor. Dem ska jag baka.

    • Tack, Janicke. Håller på och försöker vänja mig att vara svensk igen 🙂 Snön vräker ner idag, efter en helt snöfri höst här i Östersund. Härligt att det blir julestämning. Tror du kommer att gilla kakorna, de sitter fint till en espresso 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.