Årets Glögg

Luciaglögg

I år blev det en Äppelglögg som fick se dagens ljus i mitt kök. Här hittar Du min glögg från 2010, med smak av Blåbär.

Tycker det är roligt att experimentera fram lite nya smaker, då den köpta glöggen ofta är väl söt.

Jag spetsade årets glögg med Calvados, som min Kusin i Tyskland gjort på sina egna äpplen.

Han och familjen har en stor gård, allt är ekologiskt odlat och de föder också  upp lamm.

De har levt med en ekologisk livsstil sen tidigt 80-tal. Idag finns ett stort utbud i de Tyska affärerna.

Här dyker det upp mer och mer ekologiskt i butikerna också, något vi till en del kan tacka alla LCHF-förespråkare för.

Jag har blivit mycket mer medveten nu, än jag var för bara några år sen.

Matens kvalitet har blivit minst lika viktig som dess smak för mig.

Många tror att det blir så dyrt att välja ekologiska produkter.

Men i takt med att man drar ner på snabbmat, öl, chips och godis, så blir det mycket pengar över att lägga på fina råvaror.

Äppelmusten till den här glöggen är ett exempel på en sån råvara. Gjord av Kivik’s Musteri, på ekologiska äpplen.

Avnjut glöggen med några Pepparkakor, gärna med en bit ädelost på. Eller mina Saffranskakor, de smakar också fint till.

Njuta av glögg och pepparkakor kommer jag att göra imorgon, hos min Mamma.

Blir där några dagar nu, när hon får åka hem från sjukhuset, så jag är inte anträffbar via datorn.

Rätt skönt med en helt datorfri tillvaro då och då, det behövs i allt mediabrus.

Äppelglögg

5 dl Äppelmust

10 Kryddnejlikor

2 Stjärnanis

1 Kanelstång

1 bit torkad Ingefära

1 msk pressad Citron

½-1 dl Calvados

Blanda äppelmust, kryddor och citronsaft i en kastrull. Koka upp och låt sjuda i 20 minuter. Låt svalna.

Sila av kryddorna och värm försiktigt glöggen med calvados efter tycke och smak.

Glöggen är förstås god även utan sprit.

Published in: on 12 december 2011 at 09:50  Comments (6)  
Tags: , , , , , , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/12/12/arets-glogg/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Glögg är inte riktigt min grej…!!
    Men ha det så bra hos din mamma!! Hoppas hon mår riktigt bra nu!!

    • Tack, ja hon är mycket piggare. Skönt att de kan fixa till det mesta på sjukhuset 🙂

  2. Äppelglögg låter jättegott. Det finns så mycket gosaker nu till jul som jag vill hinna med att prova.

    • Tack, Erika. Ja, det är mycket läckert nu, men jag väntar gärna med det mesta till juldagarna, då blir det extra gott 🙂

  3. Äppelglögg med Calvados, DET ska jag göra!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

