Östersund blir Matlandethuvudstad 2011 Det firar jag med Lingonparfait

Gastronomisk huvudstad

Igår blev min hemstad Östersund, utsedd till årets Matlandethuvudstad 2011. En fin utmärkelse, i en bygd som spirar av matlust i snart sagt varje vrå.

Vi har en mängd duktiga mathantverkare som syns mer och mer ute i landet och omvärlden.

Tidigare i sommar, utnämnde UNESCO Östersund till en Världsstad för Kreativ Gastronomi.

Jag har skrivit en hel del tidigare om våra fina produkter. Ysterier, charktillverkare, surdegsbagare, biodlare, köttdjursuppfödare, fiskförädlare och havtornsodlare är bara en del av den gastronomiska glädje vi har i Jämtland.

Det senaste i raden av matföretag är en ny glassproducent, som i vinter startar tillverkning i nedlagda Rösta mejeri.

Kenneth och Maria Sundström ska tillsammans med Eva Eriksson förgylla tillvaron för oss glassgourmeter runtom i landet.

Riktigt roligt att deras start sammanfaller med nästa års uppmärksamhet kring Östersund och den lokala maten.

Får prata med Eva, som var min chef när jag var Köksmästare på Verkö Slott, om de kan tillverka en glass som passar oss som vill ha mindre socker.

Här får Du recept på min, inte alltför söta, Lingonparfait. Den blir säkert minst lika god som glass.

Lingonparfait

6 Ekologiska Äggulor

4 dl Lingon

1 dl Björksocker eller Honung

½-1 krm Ekologiskt Vaniljpulver

5 dl Grädde

Mosa lingonen med ½ dl björksocker eller honung. Vispa äggulorna riktigt tjocka med resterande socker. Det tar ca 5 minuter med elvisp.

Vispa grädden, inte alltför tjock, för då blir parfaiten hård. Rör försiktigt ner lite av den vispade grädden i äggulesmeten. Vänd sen ner resten. Då blir smeten slät och fin. Rör så ner de mosade lingonen.

Fyll i formar, glas eller koppar och frys i 4-5 timmar. Parfaiten blir godast om Du låter den tina lätt en kvart i kylen innan serveringen.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/09/14/ostersund-blir-matlandethuvudstad-2011-det-firar-jag-med-lingonparfait/trackback/

RSS feed for comments on this post.

14 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Deras slit förtjänas att uppmärksammas på alla sätt. Vilket det görs en del nu i år, när Östersund blivit vald till Huvudstad i Matlandet Sverige. […]

  2. […] har Östersund blivit vald till huvudstad i Matlandet Sverige. Så nu blir det extra stor uppmärksamhet kring det lokala […]

  3. Grattis Östersund. Var får du tag i björksocker?

    • Tack, Stockholm 😉 Björksocker köper jag på hälsokostaffär.

  4. Lingonparfait har jag aldrig gjort eller smakat, ser riktigt smaskigt ut:)) Grattis till Ostersund forresten!
    Kramar,
    Nena

    • Tack, Nena. Då måste du prova, det är så gott. Om du inte får lingonleverans från Sverige, så finns det ju på närmsta IKEA 😉

  5. Uj, uj, uj va’ gott det ser ut!! Jag tror att jag ska prova att byta ut lingonen mot hallon som jag råkar ha rätt mycket av i frysen!! 😀

    • Det är det, Anneli 😉
      Hallon är mitt favoritbär nummer två, så det kommer också att bli jättegott. Ta lite mindre sötning till dem bara, det är lingonens kärvhet som kräver lite mer.

  6. Grattis till Östersund. Jag tycker att Du snart ska ha ett pris från ÖSTERSUND kommun för den strålande
    reklam du ger din hembygd och dess entrepenörer.
    Du gör et fantastisk jobb, Birgitta.

    Må så gott.
    Elin U

    • Tackar både på Östersund’s och mina vägnar 😉
      Alla jag pratat med bland mathantverkarna uppskattar det jag skriver, känns kul att kunna hjälpa till lite.
      Ha det riktigt bra, du med 🙂

  7. Dette så veldig godt ut! I Sverige bruker dere mer lingon enn oss i Norge. Dette skal jeg prøve ut for jeg har masse lingon i frysfacken 🙂

    • Tack, En sunn familie. Du får sprida mina lingonrecept på din fina blogg, så kanske fler börjar äta de goda bären i Norge också 😉

      • Det skal jeg gjøre:-) Grattis til Östersund som matlandetshuvudstad 2011!!!

      • Vi Östersundare tackar och bockar 🙂 Bättre reklam för vår goda, lokala mat kan vi knappt få.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.