Ugnsstekt Lax med gryta på Vaxbönor och Rört Citronsmör

Lax i ugn med rört Citronsmör och Vaxbönor med Tomat och Vitlök

Vaxbönor med Tomat och Vitlök

2 dl ansade och skurna Vaxbönor

1 Tomat

1 Vitlöksklyfta

½ Finhackad gul Lök

2 msk Smör

½ dl Rödvin

½ tsk Worcestersauce

Havssalt och nymald Vitpeppar

Förväll de skurna vaxbönorna i saltat vatten i 10 minuter. Fräs dem i smöret tillsammans med lök och vitlök. Krydda och låt puttra några minuter. Skär tomaten i små tärningar. Rör ner i böngrytan, låt fräsa med en stund. Tillsätt vin och Worcester. Koka på svag värme i 10-15 min, smaka av om bönorna känns lagom mjuka.

Rört Citronsmör

Rört Citronsmör

100 gr Valio’s Smör

Finrivet skal och saft av ½ Ekologisk Citron

Havssalt

Låt smöret ligga en stund i rumstemperatur. Riv citronskalet och pressa citronsaften över smöret i en bunke. Tillsätt havssaltet och rör smöret riktigt mjukt. Lägg upp i en skål och ställ in i kylen några minuter.

Värm ugnen till 175°.  Salta och peppra laxen lätt på båda sidor. Lägg några små klickar av citronsmöret på och ställ in laxen i ugnen i ca 8-10 min. Känn med fingret på laxen, är den fast så är den klar. Men ta hellre ut den lite för tidigt än att den står inne för länge. Torr fisk är inte gott. Servera laxen med vaxbönorna och citronsmöret. Hacka lite persilja och strö över bönorna.

Ugnsstekt Lax med Vaxbönor och Citronsmör

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/09/15/ugnsstekt-lax-med-gryta-pa-vaxbonor-och-rort-citronsmor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

18 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Där beskriver jag hur man enkelt gör rullen av en skiva lax, med några bilder till. Här finns recept på Citronsmöret. […]

  2. […] med mangolden, Cocktailtomat och en klick Rört Citronsmör. Jag åt också en god bärefterrätt, det receptet får Du i […]

  3. Vaxbönorna ser verkligen helt supergoda ut…laxen också…och smöret mä 🙂 Riktigt gott

    • Det tyckte Mamma också, jag bjöd henne på det här till lunch. Hon är en fiskälskare som jag.

  4. Åhh, det här lät riktigt gott!

    • Det var det, Mia. Fisk äter jag för sällan, men jag håller på att bättra mig 😉

  5. Hej!

    Så härlig blogg du har, tack för att du tipsade om dig själv 🙂
    Har läst lite här nu i natt, efter att ha varit ute med valpisen. Nu är jag riktigt hungrig. Underbara bilder och så läckra recept…
    mmmmm.
    /Cattis

    • Hej Cattis och välkommen hit. Tack för dina fina ord. Måste ju göra lite reklam för sig själv ibland 😉
      Vilken fin herdehundsvalp du har.
      Ha en bra dag./ Birgitta

  6. Vaxbönor är lyx. Kan ätas bart med lite vitlökssmör.

    • Välkommen hit, Dennis. Visst är de goda. Bara smälter i munnen 🙂

  7. Absolut 🙂 jag har plockat som en galning i skogen, så fler recept kommer 😉

    • Bra. Nya svamprecept är fint att få. Kommer några såna här den närmsta tiden också 😉

  8. Åh, så smarrigt det såg ut. Här fanns en hel del spännande så jag blir nog kvar en stund. 🙂

    • Hej Angelfish. Kul att du hittat hit. Stanna så länge du vill och välkommen igen 🙂

  9. åh, vad gott med lax 🙂
    jo, ägg och mandel mättar bra, fast rostade nötter har jag märkt är lite sämre på att hålla en mätt 🙂 något du har tänkt på?:)

    du får ha en fortsatt bra dag! 🙂

    • Har faktiskt inte tänkt på om nötter mättar sämre.
      Använder dem mest i surdegsbröd eller till desserter, och då äter man ju annat till.
      Men jag brukar ha lite mandlar med i fickan när jag är ute i skogen. Eller paranötter, de mättar fint. Tar såna till kaffet ibland, det är gott substitut för kaffebröd 😉

  10. Åh, jag tycker så himla mycket om vaxbönor!

    • De är en riktig delikatess 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.