Pumpasoppa och glutenfria Pannkakor

Orange läckerhet

Jag köpte ett kilo pumpa på marknaden och har nu testat några olika sätt att tillaga den. Resultatet blir väldigt gott, det är en grönsak som är användbar till mycket.

Läste just att ämnet Alfakaroten som finns rikligt i pumpa, är väldigt bra för hälsan och kan förlänga livet. Och vem vill inte leva så länge som möjligt?

De sista bitarna kokade jag en riktigt läcker soppa på. Fick låna en stavmixer av grannen, så den blev extra krämig och god.

På nästa resa får jag ta med min egen. Att mixa en soppa, gör den ofta så mycket godare.

Jag har hittat en Ekologisk Hönsbuljong på Migros. Naturamaks, flytande på liten glasburk. Helt utan tillsatser och med riktigt god smak.

Det är den enda köpta buljong jag använt i höst, har kokat egen på kycklingskrov tidigare.

Vill Du ha en helt vegetarisk soppa, så rekommenderar jag Biofood’s Vegetabiliska buljongpulver, som finns att köpa på hälsokosten.

Vill Du hellre koka egen buljong till soppan, finns mitt recept på det Här.

Efter en lätt sopplunch, är det alltid gott med pannkaka. Jag brukar göra en glutenfri variant på Fiberhusk som blir väldigt bra.

Bäst blir de om de steks i mycket smör i en liten teflonpanna, de är lite svårare att vända än vanliga mjölpannkakor.

Tycker Du de är besvärliga att vända ändå, låt pannkakan glida ner på en tallrik eller ett lock och vänd sedan ner i stekpannan igen.

Istället för sylt tog vi några skivor Alanyabanan och Granatäppelkärnor till. En riktig njutning.

Pumpasoppa

3 dl tärnad Pumpa

2 msk Smör

2 dl Mjölk

2 dl Grädde

1 msk Ekologisk Hönsbuljong eller

1 tsk Vegetabiliskt buljongpulver

1 msk pressad Citron

Havssalt och Chiliflingor

Bryn smöret och fräs pumpan några minuter, utan att den tar för mycket färg. Krydda och låt puttra tills den är mjuk, ca 20 minuter.

Mixa med stavmixer till puré.  Tillsätt grädde, fond och citronsaft. Vispa ordentligt och koka upp. Låt puttra på svag värme i 10 minuter.

Servera soppan med Pumpakärnor, tunt skivad Paprika och Bladpersilja.

Glutenfria Pannkakor

2 Ekologiska Ägg

1 dl Grädde

1 msk Fiberhusk

Lite Havssalt

Smör till stekning

Vispa äggen med grädde och salt. Strö ner fiberhusk under fortsatt vispning, låt sen smeten stå och svälla 15 minuter.

Vispa om ordentligt och grädda i en liten teflonpanna för bäst resultat. Bryn en klick smör och stek ca ½ dl av smeten per lagg.

Vispa om i smeten mellan varje stekning. Skulle den bli för tjock så späd bara med lite vatten eller grädde.

Satsen ger ca 6 pannkakor. Pannkakssmeten går fint att dubbla om Du vill steka fler.

 

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/12/07/pumpasoppa-och-glutenfria-pannkakor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] hittar du recept på mina tunna pannkakor som efterrätt till en pumpasoppa. Här en hallonomelett och mandelplättar från min […]

  2. Jag måste säga att plättarna såg riktigt goda ut, förstår att det kan vara svårt att få en smet som ”går ihop” på bra sätt men du ser ut att ha hittat på ett bra recept 🙂

    • Det var lite knepigt att få till en glutenfri smet från början, men nu har jag lärt mig. Man skulle kunna tro att det bara smakar omelette, men det blir faktiskt ”riktig” pannkakssmak 🙂

  3. Tänk vad jag får lära mig myckt av dig Birgitta. Har
    aldrig provat pumpa. Soppan ser verkligen god ut.
    Jag är mycket förtjust i soppa på vinteren.Ska verkligen prova detta recept.
    Idag hade vi en fantastisk vacker vinterdag i
    Sörmland. Så ska vinteren vara.

    Må bäst.
    Elin U

    • Det är så kul att dela med mig av de här tipsen på lite annorlunda mat. Vi är ju lite ovana att använda såna här grönsaker i Norden.
      Vad vackert det låter med vintern, ska bli härligt att komma hem faktiskt 🙂

  4. Pumpa är något som jag aldrig har lärt mig att tycka om, kanske skulle jag testa det i en soppa för att ändra uppfattning? 🙂

    • Tror du skulle gilla den här soppan, Helena. Den blev väldigt mild och god, lite morotssmak nästan 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.