Lax med lyxig dillsås

Söndagsmiddagstips

Idag på Internationella LCHF-dagen bjuder jag på ett riktigt gott laxrecept.

Ja, det är ju förstås såsen och inte laxen som har huvudrollen här, den passar mycket bra till den livsstil jag levt med nu i snart 13 år.

Här kan du läsa ett inlägg där jag skrev om mina då 11 år med LCHF på väg mot ett friskare liv.

Min första kokbok ”LCHF för seniorer” skrev jag tillsammans med grundaren av LCHF-rörelsen, Annika Dahlqvist, den kom ut 2011.

Den såldes slut men kom senare i nyutgåvan ”Gammaldags husmanskost”, tillsammans med de flesta recepten från ”Långkok för LCHF och Paleo”.

Kokboken har även ett intressant förord om fettets betydelse i vår mat av vetenskapsjournalisten och författaren Ann Fernholm.

Nu har även den upplagan av den inbundna boken sålts slut, men här hittar du den att ladda ner som E-bok.

Några av de kalla såserna i Gammaldags husmanskost

Såser har alltid varit min paradgren ända sen tiden på 80-90-talen då jag jobbade som restaurangkock i många år.

En fisk- eller kötträtt likaväl som en vegetarisk rätt blir alltid så mycket festligare om man serverar den med en god sås eller kryddsmör till.

Du hittar mängder med olika såser, röror och kryddsmör i mitt bloggarkiv och i alla mina kokböcker, länkar till dem får du efter receptet.

Lax med dillgräddsås

Festlax med dillgräddsås 2 port

2 bitar lax (helst viltfångad) à 150-200 g

2 msk smör

2 dl grädde eller kokosgrädde

1 dl majonnäs

1 dl finhackad dill

1 tsk pressad citron

Salt och peppar

Börja med såsen. Låt grädden koka ihop på medelhög värme, tills ungefär hälften återstår.

Krydda såsen med citron, salt och peppar.

Stek under tiden laxen i smöret, salta och peppra.

Ett par minuter på var sida räcker, då blir den inte torr.

Dra från värmen och låt eftersteka några minuter i pannan.

Stek några skivor zucchini i smör, krydda även dem med salt och peppar.

Dra såskastrullen från värmen och rör ner majonnäs och dill, smaka av om det behövs mer kryddor eller citron.

Lägg upp laxen på en bädd av dillsåsen med zucchiniskivorna bredvid.

Jag serverade en sallad med rucola, grön paprika, granatäppelkärnor och dill, med pressad citron och kallpressad olivolja ringlad över.

Baka med frukt & grönt – en glutenfri blandning av sött och salt

Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv

Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken

Birgitta Höglunds bästa grilltips

Gammaldags husmanskost på nytt sätt

Smått och gott från Gröna, sköna tillbehör
Published in: on 16 januari 2022 at 07:00  Kommentera  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2022/01/16/lax-med-lyxig-dillsas/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.