Lucka 14 – Julens bästa majonnäs och aioli

Lättfixad majonnäs

Tio dagar kvar till jul och i år har de flesta av oss mer tid till att laga de goda julfavoriterna från grunden.

Något som blir så otroligt mycket godare och förstås även nyttigare, är att göra egen majonnäs och aioli till julens krämiga sallader och sillinläggningar.

Många tror att det är svårt att göra egen, men har du bara en stavmixer med hög, smal mixerbunke så har du de goda såserna klara på bara några minuter.

Dagens recept och bild har jag hämtat från min kokbok Birgitta Höglunds bästa grilltips.

Du kan läsa mer och beställa den i länken ovan direkt hos Lumio Förlag.

En fin julklapp till alla grillentusiaster i släkten, här finns gott om tips på såväl fördrinkar, tilltugg, såser, röror, marinader, rubs, kött, fågel, fisk, skaldjur, vegetariska njutningar och desserter.

Förordet om grillningen ända sen Hedenhös tid och hur naturlig mat kan förbättra vår hälsa är skrivet av bloggvännerna Jenny och Magnus Andersson på Under vår tak.

I gårdagens lucka härinne bidrog de med sina goda saffransrutor med pistagenötter.

Majonnäs och aioli från Birgitta Höglunds bästa grilltips
Foto Mikael Eriksson

Till majonnäsen använder jag en neutral rapsolja, inte den kallpressade, som ger lite för stark smak.

Aiolin får en karaktäristisk smak av olivolja, men jag blandar även den med rapsolja för en mildare smak.

Nu i år har jag flera gånger testat Zetas nya blandning av neutral rapsolja och kallpressad olivolja, den är riktigt bra.

Gör gärna dubbel sats nu till jul, såserna håller minst en vecka i kylen.

Majonnäs

2 dl neutral rapsolja

2 ekologiska äggulor

1½ tsk osötad senap

1 tsk vit balsamvinäger

½-1 krm salt

Lite nymald vitpeppar

Några droppar Worcestershiresauce

Blanda äggulor, senap, vinäger och salt med stavmixern i en smal, hög bunke.

Tillsätt oljan försiktigt, först droppvis och sen i en fin stråle, mixa ordentligt hela tiden.

Efter att majonnäsen tjocknat, kan du hälla i större mängd åt gången.

Arbeta upp och ner i bunken med mixern, så allt blir ordentligt blandat.

Krydda med vitpeppar och Worcestershiresauce, smaka av om det behövs mer vinäger eller salt.

Lägg över majonnäsen i en burk med tättslutande lock.

Aioli

3 ekologiska äggulor

3 klyftor vitlök

1½ dl kallpressad olivolja

1½ dl neutral rapsolja

½ pressad citron

1½ -2 krm salt

Riv vitlöken fint, blanda med den mindre mängden salt och äggulor i en hög och smal bunke.

Tillsätt oljan först droppvis och sedan i en fin stråle, vispa riktigt hårt.

Det går enklast med stavmixer, men elvisp fungerar också bra.

Smaka av med citron och eventuellt mer salt, så det blir en angenäm brytning mellan syra och sälta.

Låt stå i kylen att mogna någon timme innan serveringen.

Majonnäs gjord med ghee och äggfri majonnäs från Gröna, sköna tillbehör
Foto Birgitta Höglund

Vill du ha recept på majonnäs gjord med ghee och äggfri majonnäs, så hittar du det i min kokbok Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv.

I den boken berättar jag för första gången allt om hur jag själv tagit mig tillbaka just till ett friskare liv.

Jag skrev den för att sprida hopp och inspiration till många andra som dras med besvärliga hälsoproblem.

Det är även första gången jag har tagit alla bilder själv, ett fantastiskt roligt jobb.

Jag gjorde boken hemma i den vackra naturen i Jämtland förra sommaren, du ser några av bilderna här.

Jag jobbar med Gröna, sköna tillbehör
Foto Jan Andersson, LT

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2020/12/14/lucka-14-julens-basta-majonnas-och-aioli/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.