Hemgjord Majonnäs och Aioli med stavmixer

Två goda LCHF-såser

Idag får Du två recept på en och samma gång. Dels en gammal favorit, min hemgjorda majonnäs.

Den är väldigt enkel att göra och blir dessutom mycket nyttigare än den färdigköpta majonnäsen.

För att inte tala om hur mycket godare den blir. De flesta sorter som finns att köpa, smakar alldeles för starkt av vinäger, tycker jag.

Två sorters majonnäs som finns i handeln fungerar om jag inte har lust att göra egen. Den godaste är Hellmann’s, den nyttigaste Kavli’s KRAV-märkta.

Aioli med mycket smak av vitlök använder jag ofta till grillat, skaldjur, fisk, ägg, avocado eller till en sallad.

Vill Du lyssna till prat om mat, så skruva på P2 fredagar mellan 18-19.20 i sommar.

Då blir det Köksradion, med duktiga Lisa Förare-Winbladh från bloggen Matälskaren på Taffel.se, som en av programledarna.

Kan bli ett intressant och lite mer avkopplande alternativ till alla stimmiga matlagningsprogram som översvämmat TV senaste åren.

Hemlagad Majonnäs

2 Ekologiska Äggulor

1½ tsk osötad Senap

½-1 krm Havssalt

Lite nymald Vitpeppar

1 tsk Vit Balsamvinäger

Några droppar Worcestersauce

2 dl Rapsolja, inte kallpressad, den är för stark

Blanda gulor, senap, vinäger och salt med stavmixern i en  smal, hög bunke. Tillsätt oljan lite i taget och mixa ordentligt mellan.

Efter att majonnäsen tjocknat, kan Du hälla i större mängd åt gången. Arbeta upp och ner i bunken med mixern, så allt blir ordentligt blandat.

Krydda med vitpeppar och Worcester, smaka av om det behövs mer vinäger eller salt. Lägg över majonnäsen i en burk. Den håller sig minst en vecka i kylen.

Aioli

3 Ekologiska Äggulor

3 klyftor Vitlök

1½ dl Kallpressad Olivolja

1½ dl neutral Rapsolja

½ pressad Citron

1½ -2 krm Havssalt med örter

Riv vitlöken fint, blanda med den mindre mängden salt och äggulor i en skål.

Tillsätt oljan i en fin stråle, vispa riktigt hårt. Det går enklast med elvisp eller stavmixer.

Smaka av med citron och eventuellt mer salt, så det blir en angenäm brytning mellan syran och sältan.

Låt stå i kylen att mogna någon timme innan serveringen, så kommer smakerna fram mer.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/06/17/hemgjord-majonnas-och-aioli-med-stavmixer/trackback/

RSS feed for comments on this post.

54 kommentarerLämna en kommentar

  1. I helgen gjorde jag denna goda aiolin till kräftorna, det var suveränt gott. Jag använde först en stavmixer men tyvärr så funkade det inte och jag var tvungen att slänga den. Andra gången använde jag elvispen och då gick det bättre. Nu undrar jag hur länge man kan förvara aioli i kylskåpet.
    Ps! Jag tycker att din blogg är superbra.
    Mvh Pia

    • Hej och tack 🙂 Det var ju synd att den skar sig, men då kan man rädda den med att vispa upp en ny äggula och tillsätta lite i taget av den skurna aiolin. Den håller sig som majonnäsen minst en vecka i kylen, jag har också haft den längre än så utan problem.

  2. Så här efter några år är det verkligen intressant att läsa
    alla inlägg och majonnäs.
    Faktiskt finns det en variant som är toppen till
    mycket och det är Nobissås och Nobisdressing (OBS ine samma skak).

    MvH/Einar

  3. […] lax med falsk aioli. Ett tips är att göra majonäsen till aiolin själv, receptet hittar du här. Har du inte stavmixer så går det lika bra om inte bättre med elvisp. Vit balsamvinäger kan […]

  4. Det här var fanimej det sämsta rådet på länge!
    För det första når inte stavmixern ner till äggulorna utan någon olja i. Så det går ju inte att förblanda dem med stavmixern.
    Och efter att ha försökt detta för tredje gången och bara fått till en rinnig sörja så vill jag påstå att antingen saknas något i beskrivningen eller så är den här metoden undermålig.
    Att vispa ihop en bearnaisesås eller majonäs har jag inga problem med men det här funkar inge bra

    • Då har du nog en undermålig stavmixer, det här receptet funkar utmärkt för mig och många andra som provat.

      Den här kommentaren fick jag häromdagen när jag publicerade receptet igen:
      ”Så jättegott och så enkelt det var! Har aldrig gjort majonnäs förut, har trott att det var jättesvårt att inte få den att skära sig. Kommer aldrig mera att köpa färdig majonnäs. Och av vitorna gjorde jag ”maränger” med riven parmesan och skalade sesamfrön. Det var också gott.Tack för alla inspirerande recept!”

      • Ju mer majonnäs jag har gjort, desto mer gillar jag min ballongvisp. Jag har lagt ner både stavmixer och elvisp. Majonnäsen sätter sig rekordfort, och jag tycker (inbillar mig?) att den får en mycket trevligare konsistens dessutom.

        Men nu ska jag vispa ihop din aïoli. För hand. 😉

      • Ja, ballongvispar är suveräna, tänk vad många liter bearnaise jag vispade för hand när jag jobbade på restaurang. Bra träning 😉

      • Japp. Kylskåpskalla gulor. Sex stycken, för jag dubblade satsen. Och sen vispa på, eller snarare röra på, i bestämd jämn takt. Och så rumsvarma oljor. Nema problema. Gott gott!

      • Tack för din målande arbetsbeskrivning, Joel 🙂

  5. […] 3 dl majonnäs […]

  6. […] med en grönsallad och 1 dl majonnäs utrörd med 1 dl crème fraiche och en riven vitlöksklyfta. Smaka av med lite havssalt. Print […]

  7. […] Servera med Citronmeliss, Grönsallad och Aioli. […]

  8. […] Hemlagad Majonnäs och Aioli med Stavmixer […]

  9. Gjorde aiolin i helgen, mums!!

  10. […] 2 msk aioli […]

  11. […] ½ dl Majonnäs […]

  12. […] Hemgjord Majonnäs och Aioli […]

  13. […] Grädda på 175° i 30 minuter. Kyl och ät tillsammans med kokta Ägg, Avocado och en hemgjord Majonnäs. […]

  14. Hej Birgitta,
    En mycket fin variant på majonäs är rouille, receptet hittade jag på http://www.franskaviner.com/matovin/rouille.htm :

    4 vitlöksklyftor
    salt
    2 äggulor
    2 1/2 dl olivolja
    1 g saffran
    1 tsk cayennepeppar
    saften av en halv citron (eller efter smak)

    Gör så här
    Obs! Ingredienserna skall hålla rumstemperatur och vitlöksklyftorna måste vara fasta.

    Med visp:
    1. Skala vitlöksklyftorna och pressa dem direkt i en mortel. Rör med mortelstöten, salta och fortsätt röra tills vitlöken efter några minuter är mjuk och slät.

    2. Tillsätt äggulorna. Blandningen ska vara trögflytande.

    3. Häll i oljan sakta under ständig omrörning, som när man gör majonnäs.

    4. När såsen känns fast: Tillsätt saffran, cayennepeppar och salt efter smak. Om såsen verkar för tjock, blanda i lite citronsaft strax före serveringen. Rör om.

    Med mixer:
    1. Krossa vitlöken tillsammans med saltet i en mortel.

    2. Lägg två hela ägg i mixern och tillsätt eventuellt mer salt. Såsen ska vara väl kryddad.

    3. Kör mixern med hög hastighet i ungefär en halv minut.

    4. Tillsätt vitlökssmeten och kör mixern igen i en minut. Häll i olivoljan försiktigt medan du fortsätter att köra mixern med hög hastighet.

    5. När såsen är mjuk och fast: häll över den i en skål och tillsätt saffran och cayennepeppar. Smaka av och tillsätt eventuellt mer salt. .

    Den stora skillnaden från aioli är olivoljan, saffran och cayennepeppar.

    • Tack för receptet, Bertil. Hade ingen Rouille inne på bloggen sen förut, så det passar perfekt för dem som vill ha variation på feta, goda såser 🙂

  15. […] ½ dl Majonnäs […]

  16. […] med en grönsallad och 1 dl majonnäs utrörd med 1 dl crème fraiche och en riven vitlöksklyfta. Smaka av med lite havssalt. Print […]

  17. […] 1 dl Majonnäs […]

  18. […] Hemgjord Majonnäs […]

  19. […] lite finskurna grönsaker, stekta med köttet och en generös klick Aioli, blir det en sallad som borde tilltala de flesta […]

  20. […] och en klick Aioli, Vitlöksyoghurt eller Guacamole är också gott att servera […]

  21. […] 1 dl Majonnäs […]

  22. […] tiden gjordes aiolin med stavmixer enligt Birgitta Höglunds recept, fast jag körde med 100 % extra virgin olivolja, jag vill ju helst göra slut med omega 6. Det […]

  23. Har precis gjort din majonäs, men hade ingen rapsolja hemma. Då provade jag med olivolja, trots din varning. Det smakade inte bra, så den satsen fick jag slänga. Testade med 2 dl smält smör istället, och det blev jättegott. Lite dragon i och det blir nog farligt nära bernaisesås.

    • Hej Solblomma och Välkommen till mitt kök. Vad synd att du fick kasta den första, men desto bättre att den andra blev desto godare. Det ska nog vara en väldigt mild olivolja för att det ska fungera skapligt.
      Kan tänka mig att det kan bli en enkel och god ersättare för bearnaise. Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter 🙂

      • Liten skvätt olivolja brukar jag börja med. Sen fortsätter jag med raps. det blir en smaskig brytning i majonnäsen som jag och Madame tycker passar gudomligt till färska räkor. Och rökta. 🙂

      • Tack för gott tips, kan tänka mig att just till rökta räkor kan den kraftigare smaken från rapsoljan fungera 🙂

  24. Hemgjord majonäs är helt klart det bästa alternativet men jag har också en flaska Hellmans i kylskåpet som reserv, den kan man dutta i när man inte behöver så stor mängd att det märks 😉

    Men ska jag göra en aioli till fisksoppan, då vill jag ha den med hemgjord majonäs 🙂

    • Visst är Hellmanns den bästa, har sett att den finns på ägg från frigående höns nu, suveränt 🙂 Aioli är alltid bäst från grunden, så slippar man den lite artificiella syran.

  25. Äsch nu missade Köksradion, Lisa är en favorit. Får lyssna på podradion istället.

    • Samma här, både att Lisa är en favorit, men även jag missade programmet. Hade för mycket mat i huvudet 😉

  26. Tack för det, har just köpt en ny stavmixer med lite bättre sprutt i. Så har jag tröttnat rejält på köpemajonnäsen och inte är den nyttig heller – för mycket omega 6. Jag gjorde för länge sen majonnäs på mild olivolja men kommer inte ihåg om den blev för skarp i smaken, men det borde ju kunna funka.

    • Hej Paleofriend och Välkommen hit. Roligt att du hittat hit, tycker verkligen om din intressanta blogg. Har lärt mig en hel del av dig om LCHF.
      Så då känns det riktigt skoj att kunna ge något gott tillbaka 😉
      Mild olivolja funkar riktigt bra till aioli, men just till majonnäs föredrar jag rapsoljan. Eftersom jag bara använder ekologiska ägg, får jag hoppas att omega-3 – omega-6 kvoten blir skaplig. Har läst att man kan göra majonnäs på smält smör istället för olja, får testa det framöver.

      • Roligt att du gillar bloggen! Med rapsoljan och ekoägg är det nog inga problem med omegakvoten. Jag ska prova mig fram och funkar det inte med olivoljan så får det bli smör eller rapsolja.

      • En blandning smör/olivolja kan nog bli gott. Och ännu nyttigare 😉 Vi får testa.
        Det var faktiskt genom Introt på din gamla blogg Fatlies, som jag och min Särbo började förstå det här med matens betydelse för vår hälsa. Läste den redan för över 4 år sen, drog ut en kopia som vi sen har läst många gånger, det står mycket intressanta sanningar där. http://fatlies.wordpress.com/intro/

  27. Tack! Härligt…. Jag letade just efter en sås till morgondagens knytkalas-grillning!
    Majonnäsen skall jag oxå göra, tack… Bara ifa du inte vet så innehåller Worcestersauce E621 (har för mig ganska stor mängd?) så den är bannlyst här hemma. Men jag tror majonäsen blir lika god utan 😉

    Tack igen!
    kramar Monique

    • Hej Monique och Välkommen till mitt kök. Roligt att du får användning av mina såser på en gång. Worcestern går förstås alldeles utmärkt att hoppa över, den sätter bara lite mer sting på såsen.

      Har inte stött på E621 i de Worcestersåser jag använt, glutamat är bannlyst även hos mig 😉 Här ingredienslistan på Lea & Perrins Tyvärr ingår HFCS, men det är i så liten mängd, kolhydratinnehållet ligger på 0% och 1 gr socker i en tesked, enligt företagets Nutrition Facts.
      Ingredients: Vinegar, Molasses, High Fructose Corn Syrup, Anchovies, Water, Onions, Salt, Garlic, Tamarind Concentrate, Cloves, Natural Flavorings, Chili Pepper Extract
      Här länk till deras hemsida http://www.leaperrins.com/products/the-original-worcestershire-sauce/nutrition.aspx
      Ha en fin helg. Kram tillbaks 🙂

  28. Kan nog inte låta bli att åter nämna min lättvariant med HELA ägget
    alltså även vitan. Pröva också att använda HP-sås i stället för Worcestersauce.
    Och med helt ägg brukar jag tillsätta all olja innan jag tar mixerstaven.
    Tid 30-40 sek efter att allt är tillsatt är den klar ! Vilken underbar sås !

    MvH/Einar

    • Hej Einar, roligt att se dig här igen. Det var ju tack vare dig jag lärde mig att inte använda kallpressad rapsolja häromåret 😉
      Bra tips om hela ägget också, det funkar fint när man gör majonnäsen med mixer. HP-sauce har jag däremot inte testat att smaksätta med, det får jag göra framöver 🙂

  29. Alltid lika trevligt med den här typen av basrecept. Det är ju på bra sådana man bygger god och kreativ matlagning!
    Worcestersauce blir det till att införskaffa. Knappt att jag kan med att erkänna det, men den har ännu inte hittat in i mitt kök.

    • Det är så roligt att kunna tipsa om de här enkla knepen att göra god mat 🙂 Majonnäsen använde jag som bas till mängder av goda såser och röror när jag jobbade, det här receptet har följt mig i många år. Worcestersauce har jag också använt i alla år, den är en suverän smakhöjare till såser, soppor och grytor. Iväg och köp, så får du se hur bra den är 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.