Piccata på Sik med Tomat och Vitlökssås

Ostpanerad Sik

Att dubbelpanera fisk eller kött med riven ost, är något som passar mycket bra in i LCHF-livsstilen.

Det är bara att byta ut mjölet i paneringen mot Fiberhusk, så är kolhydratinnehållet minimerat.

Glutenfritt blir det också, så om Du inte äter gluten är den här paneringen perfekt även för Dig.

Piccata Milanese är egentligen en schnitzel gjord på kalv, men den blir nästan ännu godare med fisk, tycker jag.

Det frasiga, smakrika höljet gör sig väldigt bra ihop med en saftig fiskbit. I original används Parmesanost, men jag hade Storsjö Svart från Milko som gav rejält med smak.

Hela ägg används i originalet, men jag hade en äggvita kvar från Chokladmoussen, så jag tog den istället.

Det blir lite mindre av omelettesmak på anrättningen på det här viset, osten får spela huvudrollen.

En rätt stor sik fanns i min frys, en fisk som passar mycket bra till den här rätten.

Men det går bra att använda spätta, torsk, öring, gös, abborre eller någon annan god fisk.

Fisk-Piccata med Tomatsås

2 bitar Sikfilé à ca 75 gram

1 Ekologisk Äggvita

2 dl riven Ost

Fiberhusk

Havssalt och nymald Vitpeppar

Vispa upp äggvitan lätt med en gaffel på en tallrik, den fäster bättre på fisken då.

Krydda fiskbitarna på båda sidor. Strö över fiberhusk, så det täcker båda sidor. Enklast är om Du har det i ett saltkar.

Doppa fisken i den uppvispade äggvitan. Låt rinna av lite och doppa sen i riven ost. Tryck till fisken ordentligt mot osten, så den fastnar överallt.

Lägg på ett fat och låt torka fast en stund. Gör under tiden tomatsåsen.

Tomat och Vitlökssås

4 Cocktailtomater

½ dl strimlad Purjolök

1 Vitlöksklyfta

2 msk Smör

2 msk Kallpressad Olivolja

2 msk Rödvin

Havssalt

Chiliflingor

Dela tomaterna i fyra delar, skiva vitlöken tunt. Bryn smöret lätt och häll i oljan. Blanda ner purjolök, tomat och vitlök.

Skaka pannan så det blir lätt brynt runtom. Häll på vin och krydda med salt och chili. Puttra bara i ett par minuter, så tomaterna inte kokar sönder helt.

Stek fiskpiccatan i rejält med brynt smör, några minuter på var sida. Var lite försiktig när Du vänder den, så inte osten lossnar.

Servera på en bädd av tomatsås, jag garnerade med lite Räkor, Purjolök, Chiliflingor och Bladpersilja.

Vill Du ha en mer matig rätt, så servera den med Blomkålsris.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/03/14/piccata-pa-sik-med-tomat-och-vitlokssas/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Det ser jättegott ut!

    Kram
    Lynn

  2. Det är samma lika här! Försöker få in mer fisk i matsedeln men ibland vill det sig inte. Har så mycket jag är sugen på:)
    Jo, fråga: Var hittar jag pofiber och fiberhusk? Tänkte baka lchf-bröd på prov
    http://znack.se/index.php/lchf-ostfrallor-3-st/
    Du har berättat det förr men jag har glömt det 😉

    • Vet inte varför det känns lättare att laga kött än fisk, för det är ju väldigt gott, när man väl får till det.
      Pofiber och Fiberhusk finns i Glutenfria hyllan på vanliga mataffärer. Bakade ett gott bröd igår med pofiber, recept kommer senare i veckan.
      Tack för recepttips, såna får man aldrig för många av 🙂 Inte så lätt att komma ihåg allt vad jag skriver…

      • Tack! 🙂
        Men hjälp mig att reda ut begreppen???
        Pofiber är ju gjort av potatis och det får man ju inte äta på lchf-are.
        12 g kolhydrater per 100 g är det i.

      • Jag har faktiskt ett riktigt bra svar att komma med 🙂
        Pofiber består mest av potatisens fibrer och väger knappt någonting, så därför blir kolhydratinnehållet av den ändå väldigt lågt med den lilla mängd man använder. På fredag kommer mitt recept, där använder jag två matskedar.
        Här kan du läsa lite mer om pofiber; http://wellbeingofme.blogg.se/2010/may/pofiber.html

  3. Ojojoj va gött det ser ut!! Jag tror bestämt att det blir fisk i morgon i det här huset 😉

    StorKram!

    • Ja, det blev riktigt gott. Försöker bli bättre på det här med att äta fisk, har ju en hel del i frysen att ta hand om 😉 Kramar tillbaks.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.