Grillade, Citronmarinerade Kycklingspett med Morotssallad

På hemmaplan med dator igen

Hemma igen efter en härlig vecka i stugan. En hel del god mat, bärplockning och väldigt mycket av att bara vara, har det blivit.

Tills jag kommit i ordning med bilder och recept, så bjuder jag här på ett inlägg som jag skrev innan jag for på semestern.

Grillkväll

En riktigt vacker kväll bjöd jag goda Vännen G på en lättlagad grillmiddag.

Köpte fina, färska kycklingbröst och lät dem bli citronmarinerade. De fick bara ligga några timmar, men det blev ändå mycket smak.

Det bästa är om de får ligga ett dygn i en plastpåse med marinaden, då blir smaken extra god och köttet mört.

Jag brukar använda honung i mina marinader, det är första gången jag använder Agavesirap istället.

Den utvinns ur Agavekaktusen och enligt texten på förpackningen är GI-värdet lågt.

Har Du större erfarenhet av just Agavesirap och dess påverkan på blodsockret, skriv gärna en rad om det i kommentarerna.

Tillbehören blev fräscha, Ekologiska grönsaker från Ås Trädgård och några smakrika såser.

Hade med en burk Mojo från Gran Canaria. En mycket god tomat och paprikasås, smaksatt med koriander och vitlök.

Just den här sorten hade en hög halt av mald mandel, den ska jag göra ett eget recept på framöver.

Här hittar Du ett recept på min Paprikasås med inspiration av Kanarisk Mojo. Serverade den ofta till Grönsakspaté när jag jobbade på restaurang.

Citronmarinad till grillad Kyckling

1 kg färskt Kycklingbröst

1 dl Kallpressad Olivolja

Skal och saft av 1 Ekologisk Citron

2 msk Tamarisoya

2 msk Agavesirap

1 tsk Chiliflingor

Skär kycklingen i bitar, ca 3×3 cm. Blanda alla ingredienser till marinaden.

Lägg kycklingen i en plastpåse och häll över marinaden. Knyt igen och massera runt köttbitarna, så marinaden kommer åt överallt.

Lägg på ett fat i kylen minst några timmar, men helst ett dygn. Vänd några gånger under tiden.

Trä upp kycklingen på blötlagda träspett eller metallspett.

Grilla ett par minuter på var sida, krydda med salt och peppar. Låt eftersteka på låg värme på sidan om glöden i 10 minuter.

Jag serverade ett fat med små, råa Blomkålsbuketter, minimala Tomater från Syster och Bladsallad från Mamma.

Morötterna från Ås strimlade jag med osthyveln och lät marinera en stund med Citronolivolja och Flingsalt. Pumpakärnor till.

Recept på såserna får Du i nästa inlägg.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/09/05/grillade-citronmarinerade-kycklingspett-med-morotssallad/trackback/

RSS feed for comments on this post.

17 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Citronmarinerade Kycklingspett […]

  2. […] Det räckte lagom till en god förematendrink, en Hallonmojito, som Syster bjöd på medan vi grillade Kycklingspett. […]

  3. Tack så mycket 😀 Du har en jättefin och inspirerande matsida 😀 Jag har själv ätit lchf en kortare tid men redan rasat över 10 kg. Mår bättre och ser bara fördelar. Jätteskoj att hitta din sida som är fantastisk att surfa in på Ipad. 😀

    • Tack själv för fint beröm 🙂 Grattis till både viktnedgång och bättre mående, vår kostmodell sprids som en löpeld just nu. Du är så välkommen att fortsätta surfa in på alla möjliga sätt. Jag är hopplöst omodern, knappt sett en Ipad än 😉

  4. Hejsan

    Angående agavesirap så är dess närmaste kemiska släkting högfruktosmajssirap HFCS och precis som HFCS så ger högre konsumption av agavesirap metaboliskt syndrom, sänkt glukosintolerans, snabbare och högre tillverkning av urinsyra som ger gikt. Den bidrar även till utveckling av diabetes, Agave sirap är hög fruktos som minskar känsligheten för insulinreceptorerna, detta kallas insulinresistens. Agave sirap bör heller inte intas av gravida eftersom vissa sorter innehåler steroider som kan framkalla missfall.
    Men som allt annat intas det i mycket små mängder är det ofarligt. Men det är bra att veta om man märker förändringar i kroppen att det är jämförbart med ren fruktos.

    • Hej Annelie och Välkommen hit. Tack för intressant upplysning. High Fructose Corn Syrup visste jag är rena rävgiftet, men inte det här. Tur det är mycket sällan som sötning används överhuvudtaget i mitt kök nu för tiden 😉

  5. Oj! Missade att det var en länk av nån underlig anledning…! 😛
    Det verkar riktigt smaskigt!! Lite grann år relish-hållet, eller??

    • Inte så lätt att hitta alla dem mitt i all maten 😉 Lite relishliknande, men inte så tjock. Den är suverän till grönsaker 🙂

  6. […] Här kommer de utlovade recepten på de såser jag hade till Citronmarinerade Kycklingspett. […]

  7. Vad är Mojo för nåt???

    • En Spansk, läcker sås, en specialitet från Gran Canaria. Klicka dig vidare via länkarna så hittar du goda recept 🙂

  8. Maten ser nydelig ut 😀 Elsker mojo så det må jeg lage en dag. Takk for inspirasjon!

  9. Förstår att du behövt ta litet time out efter allt jobb med manuskrift och matlagning till din bok. Ibland är det så skönt att att vara vara och koppla av.

    • Är glad att jag har den möjligheten, det var välbehövligt att vara utan både dator, el, rinnande vatten, radio och tv ett tag 🙂 Det är nog många som skulle behöva hoppa av vardagen ibland och bara gå omkring i skogen och njuta av tystnaden…

  10. Härligt att ha dig tillbaka i bloggosfären!! 😀 Det har varit lite tomt utan dig!!
    Kram!!

    • Tack, Anneli, roligt att höra att jag varit saknad. Det är ju inte ofta jag lämnar mina Kära Läsare åt sitt öde så här 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.