Strömmingslåda med Äpple, Purjolök och Senapsgrädde

Gratinerad Rullströmming

Strömming är bland de billigaste och nyttigaste fiskarna vi kan köpa. För att inte tala om hur goda de är.

En rätt som våra förfäder här i Norden ätit väldigt mycket av genom tiderna, men som är lite bortglömd idag.

Så nästa gång Du blir sugen på en fiskgratäng, hoppa över den eländiga Pangasius och andra smaklösa fiskar som importeras från andra sidan jordklotet.

Strömming, sill, lax, sik, gös, gädda, abborre,  ja alla våra inhemska fiskar smakar så mycket mer.

Tillbehören till min låda blev också de Svenska, åtminstone i smakerna.

Tyvärr hittade jag inga inhemska äpplen så här års, så det fick bli KRAV-märkta Gala från Italien. Riktigt goda de med.

Broccolin, likaså den KRAV, var också därifrån. Romanticatomater på kvist från Holland, men med en smak som vore de från balkongen.

Senap och Ekologiskt smör kom i alla fall liksom strömmingen härifrån Sverige.

Slutresultatet blev riktigt läckert, en rätt som också passar fint att ta till på något av vårens Smörgåsbord.

Rullströmming med Senapsgrädde

8 Strömmingsfiléer

1 dl Grädde

2 msk fintärnat Äpple

2 msk strimlad Purjolök

1 msk Senap

1 tsk Äppelcidervinäger

Havssalt och nymald Vitpeppar

Klipp bort ryggfenan från strömmingen. Krydda med salt och peppar på båda sidorna.

Rulla ihop med skinnsidan inåt och lägg tätt i en smord, ugnsfast form.

Strö äpple och purjo över fisken. Vispa grädden lätt och smaksätt med senap, vinäger, salt och peppar.

Gratinera på 200° i 20 minuter. Servera fisken med kokt Broccoli och Cocktailtomater.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/03/31/strommingslada-med-apple-purjolok-och-senapsgradde/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. Mmmm, minns en strömmingslåda på pinfärsk strömming som jag åt för några år sedan. Tokgott!
    Hälsar Dillen

    • Hej Fröken Dill, vad roligt att se dig 🙂 Såg att du tagit upp bloggandet igen, skoj för oss matglada. Strömming är verkligen en delikatess, som vi får värna om lite mer.

  2. Jag är jättepetig! Vill inte ha äppeljuice heller. Och inte curry! Du hör hur jag är!

    Har förresten rättat till mitt misstag nu. *skäms*
    Hade glömt nämna att det var din köttfärslimpa som var inspirationskälla till min. Fixade rodnande till det!

    Så Wallenbeg har även en strömmingsrätt uppkallad efter sig. Fint värre!

    • Aj då, men du kan ju inte gilla alla mina recept… Du lagar väldigt mycket gott ändå, med tanke på petigheten 😉
      Inget att skämmas över, jag blir så glad bara att du tycker mina recept (oftast) är goda 🙂

      Min strömming har ju inte blivit lika berömd som kalvfärsbiffarna. Än…

  3. Strömming är underbart! Jag klarar inte äpple i maten men annars verkar din låda så god. Just grädde och senap till strömming är en hit!
    Just Romanticatomaterna är väldigt goda fast de inte är närodlade i vår sol. De enda man kan äta med behållning just nu faktiskt.

    • Visst är det 🙂
      Förlagan till den här rätten gjorde jag med koncenterad äppeljuice i, när jag jobbade på Seglarrestaurangen i Sandhamn. Med curry, worcester och vispad grädde. Den kanske skulle passa dig bättre.
      Hade SE-bankens styrelse där på konferens några dagar. Jacob Wallenberg kom in och tackade personligen, det var den godaste strömming han ätit i hela sitt liv. Så efter den dagen kallade jag den Strömming à la Wallenberg 🙂

  4. Men moster, tror du måste åka en sväng på Ica Maxi, där har de alltid svenska äpplen, vad jag vet iallafall och massor av lokal odlade grönsaker! KRAM

    • Hej Jessica. Vi har fått så fin Konsumbutik här i Torvalla nu, så det blir mest att jag handlar här. Vet inte om det blir så bra för miljön att åka ända bort till Maxi… Men kan ju ta en sväng dit OCH hälsa på er, så förenar jag nytta med nöje 😉 Kram Moster

  5. En spennende rett Birgitta! Det så lekkert ut.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.