LCHF till Fest: Filé Mignon med gräddig Pepparsås på 4 sorters peppar

Krogmat

Filé Mignon var en storsäljare när jag jobbade på restaurang. Mest som Black & White, med Rödvinssås och Bearnaise.

Det gick väldigt mycket oxfilé under mina år på Kvarterskrogen i Östersund. Storsäljaren var Tournedos på mittbiten, hjärtat av filén.

Då fick de lite mindre fina bitarna styckade från svans och huvud bli till små Filé Mignon.

På affärsluncherna serverades de ofta med Pepparsås. Det blev det nu med, men en betydligt enklare variant av sås, som går fort och lätt att koka ihop.

Kött med en gräddig sås eller Kryddsmör är ju mycket bra för oss som valt att äta LCHF, både till vardag och till fest.

Särskilt med blomkål, vitkål eller broccoli som tillbehör, istället för potatis.

Det går oftast att få potatisen utbytt mot kokta grönsaker även på restaurang, så säg bara till när Du beställer.

Min vanliga Pepparsås brukar jag koka minst en timme, så att alla smaker kommer till sin rätt.

Det här är en variant på sås som vi ofta åt på restaurang Verden här i Alanya, under de första åren vi bodde här.

Den var gjord på grön paprika, grönpeppar och grädde. Nu hittade jag en påse peppar på Tansas som innehåller vitpeppar, svartpeppar, grönpeppar och rosépeppar.

Jag har ingen mortel i köket här, men det går bra att lägga kornen i en plastpåse och använda en kastrull att krossa dem med.

Det går förstås att använda pepparkvarn, men jag ville ha lite grövre struktur på pepparn i den här såsen.

Har hittat ett rosépepparträd dit jag går för att plocka de mogna frukterna, så det fick bli extra mycket av den milda, aromatiska sorten.

Pepparsås

1 tsk grovkrossad Rosépeppar

1 tsk grovkrossad Blandpeppar

1 msk finhackad gul Lök

1 msk finhackad röd Paprika

2 msk Smör

1 tsk Balsamvinäger

1 dl Vatten

1 tsk Vegetabiliskt Buljongpulver

2 dl Grädde

Havssalt

Bryn smöret lätt och fräs peppar, paprika och lök några minuter utan att få färg. Häll över vinägern och låt koka in.

Strö över buljongen och häll på vattnet. Koka upp och låt koka ihop några minuter.

Häll på grädden, koka upp och låt puttra i 15 minuter så såsen tjocknar. Smaka av med salt och eventuellt mer peppar.

Stek små skivor Oxfilé och servera tillsammans med kokt smörad Blomkål, Cocktailtomater och Bladpersilja.

Häll sås över och garnera med lite hel Rosépeppar.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/02/19/lchf-till-festfile-mignon-med-graddig-pepparsas-pa-4-sorters-peppar/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej!
    Tack än en gång för en fantastisk matblogg! Jag älskar dina recept. Nu är det tyvärr så att jag blivit överkänslig mot komjölksprodukter och det är svårt att hitta lchf recept utan grädde, creme fraiche osv. Kan du inte lägga ut några såna recept eller lägga dem i en särskild kategori så man hittar lättare?
    Mvh
    Christina

    • Hej Christina. Tack, vad roligt att du tycker om den 🙂
      Visst skulle jag kunna göra det framöver, jag har ju en kategori Glutenfritt. Hur är det med smör, är det helt uteslutet också? Använder ju själv mycket av det i mina recept, men det går ju att byta mot oliv eller rapsolja.
      Har du provat att använda ekologiskt kokosfett, kokosgrädde och kokosmjölk i maten? Det är väldigt bra mättat fett.

      Just nu har jag lite fullt upp med skrivande till en tidning, men när jag kommer hem igen ska jag försöka få till nåt.

      • Själv använder jag smör…
        Har inte provat så mycket med kokosgrädde faktiskt men det är ju en bra idé. Svårt att veta vart smakerna passar in men det är ju bara att prova antar jag.
        Kokosolja har jag provat lite, det är en ljuvlig smak tycker jag. 🙂

      • Vad bra att det fungerar med smör för dig, Christina. D blir allt lättare. Jag har testat det ekologiska kokosfettet utan smak som jag hittat på hälsokosten. Det fungerar mycket bra att steka och baka med. Kokosgrädde passar fint till grytor med kyckling och lax till exempel.
        Här får du ett gott recept med kyckling, ta bara mer kokosgrädde.

        Kycklinggryta med Kokos och Curry


        Här kommer en god laxrätt som kan passa dig 🙂

        Läcker, lättlagad Laxlunch

  2. Hej kusin Birgitta.

    Trevlig hemsida du har, fick veta om denna igår av min mor…beslutade mig att göra ett besök.

    Det var några år sedan vi sågs…ca 30 eller nått?

    Hälsningar från din kusin Lasse i Uppsala

    • Hej Kusin Lasse. Det var kul att du hittade hit, mycket Välkommen 🙂
      Ja, vi var väl i 15 årsåldern kanske sist vi sågs och 50-strecket närmar sig. Du har väl redan fyllt?
      Som du ser så är jag ute och far en hel del, men om du tittar in på mina recept från Dalarna så känner du nog igen en del bilder.
      Ha det bra och hälsa alla. Kram Birgitta


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.