Kycklinggryta med Kokos och Curry

Thai-gryta till middag

Det är inte så ofta jag äter Thai-mat, även om jag tycker det är väldigt gott. Vi har en väldigt bra restaurang i Östersund, Lilla Siam, dit går jag när jag vill ha riktigt god Thailändsk mat. Testa den om du är i krokarna.

Häromdagen hittade jag en burk kokosgrädde på Metro, krämigt god med 22% fett. Hade kycklingbröst och grönsaker i kylen, så det var lätt att få ihop en snabb middag.

Thaigryta med Kokosgrädde 2 port

200 gr Kycklingbröst

½ Morot

1 gul Lök

1 röd Paprika

1 grön Paprika

4 Champignoner

½ dl hemkokt Kycklingfond

1 tsk Curry

1 dl Kokosgrädde

1 dl Grädde

2 msk Smör

Havssalt och Chiliflingor

Strimla köttet och grönsakerna. Bryn smör och stek lite i taget av kött och grönt. Häll ner i gryta eftersom. Krydda med curry, salt och chili. Häll på fond och kokosgrädde, låt puttra några minuter.

En bit Färskost med Kanel och Cashewnötter blev en bra dessert efter grytan.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/11/30/kycklinggryta-med-kokos-och-curry/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej!
    Jag har en hel kokos och undrar vad man laga för gott på den ? Kyckling, gris, nötkött, renkött eller älgkött. Tacksam för förslag

    • Hej Anna-Karin och Välkommen in i mitt kök.
      Jag skulle använda kokosen till gris eller kyckling. De är så milda så det passar bättre till kokos än smakstarkt nöt och vilt.
      Jag föreslår att du tar kokosmjölken och låter det strimlade köttet marinera i det över natten. Skär kokosköttet i strimlor och stek sen kött och kokos med purjo till en wok. Häll över kokosmjölken och lite grädde, smaksätt med lite mango chutney och soya.
      Jasminris eller nudlar till, om du äter det. Annars passar det bra till smörstekt zucchini.
      Ledsen att svaret dröjde, Julledigheten utan dator kom emellan 🙂

  2. Birgitta! Tack för alla dina fina recept och foton från Turkiet! Precis som du så försöker jag laga mat som är en blandning av LCHF-GI-Medelhavskost! Välkommen tillbaka till Sverige igen!

    • Hej Ingmarie. Kul att höra att det är fler som gillar en blandkost. Det är lätt att bli alltför strikt kolhydratjägare. Lagom är alltid bäst, om det fungerar för hälsan och vikten 🙂

  3. vad var det för märke på kokosgrädden?

    • Hej Lise och välkommen hit. Minns tyvärr inte märket, men de hade flera sorter som höll 22% fetthalt. Finns säkert många sorter hemma i Sverige.

  4. Östersund är en sån vacker och mysig stad, jag och maken var där på semester förra sommaren. Åt gott på Brunkullans Krog och fikade gott på Törners Konditori 🙂

    • Ja Östersund är en riktigt trivsam stad. Ser fram emot att åka hem i morgon, det är kul att man har den känslan. Brunkullans och Törners är fina ställen båda två 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

