Hollandaise med Chili

Solgul Chilihollandaise

Hollandaise och Bearnaise är något som många tror är svårt att göra. Men de goda och nyttiga såserna, är faktiskt ganska snabba och enkla att vispa ihop.

Blev så sugen på smörsås, när jag såg Ellinor’s inlägg om Kyckling med Bearnaise, på utmärkta bloggen Gammaldags Mat.

Jag har aldrig gjort någon här i Turkiet tidigare, har tänkt att det kan ju vara samma problem som med en hemgjord Majonnäs. Att det kan vara risk för Salmonella och andra otrevligheter, som kan spridas via råa ägg här nere.

Ellinor förklarade i en kommentar att den smittan behöver jag ju inte vara ängslig för, eftersom äggulorna hettas upp i smörsåserna.

Helt riktigt, det var bara jag som fastnat i en gammal tankegång. Så nu med ett suveränt kök, med gott om kastruller, var det bara att sätta igång och vispa.

Äggen är, som vanligt i mitt kök, Ekologiska och smöret har en härligt gul färg och arom, nu på hösten.

Köpte bladspenat på Saluhallen, som tillsammans med lättrimmat kycklingbröst fick bli tillbehör till en het Chilihollandaise.

Kycklingen kommer också från en slakteributik i hallen, det är väldigt hög kvalitet på köttet där.

Jag har hört kommentarer från en del långsemestrande pensionärer, att de är så trötta på kyckling. Att det inte går att variera.

Tvärtom tycker jag att det är väldigt enkelt att hitta på nya rätter, med de fina tillbehör som finns att tillgå här.

Spenaten gjorde jag på Turkiskt vis med stekt paprika, så som vi fick den på Citirim häromveckan.

Smörstekte den förvällda, strimlade Spenaten med strimlad Paprika. Kryddade med Havssalt, Svartpeppar och lite Pinjehonung.

Sötman från spenat och paprika, blev väldigt god till den syrliga, lite heta hollandaisen.

Kycklingbröstet blev extra gott av en lätt rimsaltning.

Kryddade rejält runt om med Havssalt och ett starkt Paprikapulver, la in i påse som fick ligga i kylen till nästa dag.

Smörstekte brösten och gjorde färdigt spenaten, innan jag började med såsen. Då är det bara att lägga upp när såsen är som bäst, nyslagen och varm.

Chilihollandaise

3 Ekologiska Äggulor

200 gr Smör

1 msk pressad Citron

Havssalt och Chiliflingor efter smak

Smält smöret på svag värme, så mjölken och saltet samlas på botten. Rör samman äggulor och citronsaft i en tjockbottnad kastrull.

Sätt den på plattan på medelvärme och vispa kraftigt i cirka 5 minuter, tills gulorna tjocknat.

Var lite försiktig, så det inte blir för varmt och äggröra. Jag justerar värmen genom att lyfta ena sidan på kastrullen så den inte ligger an mot plattan.

Sätt kastrullen på en trasa urvriden med varmt vatten. Vispa ner det klarnade smöret i en fin stråle. Låt lite av bottensatsen följa med, det ger extra god smak.

Smaka av såsen med salt och chiliflingor, ev också mer citronsaft.

Servera såsen med trancherat Kycklingbröst och Paprikaspenat.

Du kan också vispa äggen i en bunke i varmt vattenbad, men det tycker jag blir för krångligt till en så här liten sats.

Beskrivning på det hittar Du här, på mitt recept på Bearnaisesås.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/11/17/hollandaise-med-chili/trackback/

RSS feed for comments on this post.

13 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Chilihollandaise […]

  2. Ojojoj … här smyger jag in i sena kvällen och får nästan schock över att bli omnämnd i din fina blogg!

    Tusen tack! ♥ Din smörsås ser underbart krämig ut!

    Jag har varit på sen kvällspromenad med ystra unghundar i yrande lätt snöfall .. Fullmåne är det, och det märktes, trots att det var molningt .. det blir aningens ljusare. Du kan tro det är vackert här i Värmland nu!
    Skickar en stor kvällskram i tankarna till dig!

    • Det var bara roligt att jag fick en så bra möjlighet att länka till din intressanta blogg, Ellinor. Gillar ditt sätt att skriva om vilt, ekologiskt och ett härligt liv i harmoni med naturen 🙂
      Vad vackert det låter, blir faktiskt kul att komma hem till allt det vita och vackra. December är en härlig månad i Jämtland. Kramar från ett solvarmt Alanya

  3. Åh, kyckling finns det ju massor att göra av. Vi ska ha filéer imorgon och upptäckte att de flesta recepten i ”vårt kök” är just på kyckling. Billig och bra mat!
    Bearnaisesås har vi provat några gånger men fortfarande inte lyckats med, vet inte hur mycket smör vi kastat ut i vasken… Hollandaise har vi inte vågat oss på, än.

    • Vi äter väldigt mycket av både kalkon och kyckling här, får börja med det mer därhemma också. Ett väldigt lättsmält kött, jämfört med gris och nöt.
      Prova att göra bearnaise efter mitt recept, då tror jag ni lyckas 😉

  4. Jag håller med dig – kyckling är ju superlätt att variera 🙂 Du får be dom gå in här på din blogg så att dom får sig lite god inspiration 🙂

    Här hemma är det kallt och det enda som ”blommar upp” just nu är tyvärr mina eksem 😦 så jag önskar att jag kunde spendera en del av vintern på varmare breddgrader … men det kanske kommer en tid för det också, jag hoppas det!

    • Visst finns det otroligt mycket gott man kan hitta på av fågel. En del av långsemestrarna här nere tycker om mina recept, men en del gamla matmammor är ju ack så svårflörtade 😉
      Låter jobbigt med dina eksem, hoppas du får möjlighet att vara i solen mer framöver. LCHF ska tydligen vara bra mot hudbesvär också, läst om många som blivit bättre efter kostomläggningen 🙂

  5. åh!
    chilihollandaise rules!

    supergott till nyfångad röding…

    Kramar från sagolikt vintervackra fjäll

    • Den kombinationen slår nog det mesta 🙂
      Tänk en bild på såsen mot gnistrande snö, inte illa det heller. Fick vackra rimfrostbilder från min Syster, tagna igår. Blir kul att komma hem till, i december 🙂
      Kram från ett solvarmt Alanya!

  6. Så gott det ser ut. Får nog försöka mig på hemlagad hollandaise (och bearnaise). Så skönt för dig att ni bytt ”a room with a view” mot ett med ordentligt kök och att ni trivs där! Det måste ju underlätta en del vad gäller matlagningen.

    • Tack, Ingmarie. Ja, utsikten är härlig ett tag, sen ser man den tyvärr inte på samma sätt. Men ett bra kök har man glädje av varje dag. Nu är matlagningen en ännu större njutning 🙂

  7. Hollandaise er jo ikke vanskelig. Ble overrasket første gang jeg laget det for alle sa det var så komplisert. Det var en veldig god ide og bruke chili. Det skal jeg prøve for variasjon 🙂

    • Det är nog det att många är rädda att såsen ska spricka. Men med en så här liten sats är den risken också mycket mindre 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.