Brunch på Café Citirim

Turkisk Brunch

Här i Turkiet är det vanligt att gå ut på Café på helgerna, för att äta en stor frukostbuffé till brunch. De serveras på vardagarna också, men just söndagsbrunchen är välbesökt.

Något som vi också unnar oss då och då, det är skönt att ta lite matledigt hemma ibland.

Citirim är en konditorikedja, som har en mycket fräsch och god buffé, med det bästa ur det Turkiska frukostköket.

Eftersom jag inte äter bröd längre, så blir det att frossa i alla läckra grönsaksanrättningar istället.

L har inte ätit bröd på flera månader heller, kilona minskar sakta men säkert även på honom.

Det här är ett exempel på riktigt bra mat, ett tips till alla som vill äta gott med lite kolhydrater på semestern.

Måste vara ett himmelrike även för en vegetarian att turista i Turkiet, här är det mesta på borden av vegetariskt ursprung.

Ofta med milda kryddningar som lyfter fram varje enskild grönsaks egna smaker.

Ibland med en hetta av chiliflingor, som används mycket här. Men det starka får inte dominera, som i många andra kök.

Njut av bilderna på en god Turkisk Kahvalti och inspireras till en liknande måltid hemma i helgen.

För visst måste grönsaker få plats inom LCHF-kosten, hur tråkig skulle inte maten annars bli?

Här äts de tillsammans med många olika sorters Ost, kokta och stekta Ägg, Äggsallader, Korvar stekta med Champignoner, Lök och Tomat.

Jag kommer att provlaga en del av de här rätterna hemma under hösten, tyckte särskilt om den stekta Vitkålen med Paprika och Chili.

Bladspenaten med Paprika var också nytt och annorlunda för mig.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/10/31/brunch-pa-cafe-citirim/trackback/

RSS feed for comments on this post.

22 kommentarerLämna en kommentar

  1. Var i Turkiet för 10 år sedan och det var fantastiskt men buffén vi åt var ingen höjdare! Synd att jag inte visste om detta stället då!
    Njut på! 🙂

    • Det här är nog den bästa buffé jag sett på mina 8 vintrar här. Rekommenderas till alla Turkietresenärer 🙂 Vi njuter Varje stund.

  2. Ja, nu kanske jag skulle våga göra det!! Ska bara få ihop pengarna först…!!

  3. Ser ju helt magiskt gott ut!

  4. Oj, så mye lekkert og godt!
    Grønnsaker må vi ha, det er sikkert og visst. Jeg måtte vise dette til min mann og han fikk vann i munnen av å se på bildene 🙂

    • Vad roligt att ni tyckte om min mat, både du och maken 🙂
      Särskilt på helgerna blir det extra fest med mycket grönt här hos oss.

  5. Åh va gott det ser ut!! Roligt också att det finns massa vegatariska rätter!! MEN, som vegetarian av födsel och ohejdad vana undrar jag vad de använder för fett när de t ex steker. Men de kanske använder olja till all matlagning i Turkiet?? För margarin vill jag inte äta – varken vegetabiliskt eller animaliskt!!

    • Riktigt gott är det, och stekt eller friterat i olja med största sannolikhet. Det säljs margarin i butikerna, men jag tror att det mesta steks i oliv eller solrosolja åtminstone på de bättre restaurangerna. En del rätter steks av tradition i smör, t.ex Iskender Kebab.
      Margarin ger en otäck bismak tycker jag, den finns definitivt inte på det här kaféet 🙂

      • Skönt att höra!! 😀

      • Ja, nu är det bara att ta en Turkietresa och testa själv 😉

  6. Oj oj jag önskar jag kunde flyga genom cyberrymden och få äta frukost med dig!

    Ser fram emot att du kommer att dela med dig av recepten.

    Kram från ett mycket vackert höstlandskap, ska ut på min kolonilott och sätta vitlök i dag!

    • Hoppas du fick en riktigt fin vitlökssättardag. Vi får väl se om vi träffas vid nåt frukostbord framöver, kanske till våren? Skickat en intresseanmälan till Anna’s hälsoresa nu 😉

  7. Buffén ser både jättefräsch och god ut! Fint fotograferad är den också Birgitta! Du får faktiskt oss att börja tänka på en resa till Turkiet nästa höst.
    Nu har jag fått en ny hårddisk (den gamla kraschade), så nu kommer jag att besöka din blogg ofta, ofta igen!

    • Tack, Ingmarie, det är så roligt att få sånt beröm av dig 😉 Roligt att jag gett er lite reslust också. Det var så trist att höra att du blivit av med många av dina fina blombilder i kraschen. Ska köpa mig en extern hårddisk och spara ner mina, bra att du påminde mig igen 🙂

  8. Fantastiskt gott ser det ut. Ser framemot recept senare i höst.

    Må bäst.
    Elin U

    • Ja, det var lika gott idag, tänk att man kan variera grönsaker så mycket 🙂

  9. Jisses vad härligt det ser ut. Smaska på och njut!

    • Det är bland de finaste frukostbufféer jag ätit, vi njuter i fulla drag 🙂

  10. Oj, vilken härlig start på dagen för er 🙂

    • Det är det verkligen, Veronica. Vi gick dit i morse också, drygt 3 km promenad. Då är det extra gott att få så här fin mat 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.