Från Koja till Slott

Picknick i Slottspark

Många är de vackra Slott och Herrgårdar som finns runtom i Sörmland. Vår budget sträcker sig tyvärr inte så långt som till ett boende på nåt av slotten.

Men vår lilla ”Koja” vid sjön Klämmingen strax utanför Gnesta passar oss väldigt bra. Mitt i skogen, med en härlig sandstrand och berg runtom, man kan knappt bo vackrare.

Härifrån gör vi utflykter varje sommar. Ett billigt nöje är att ta med sig maten och sitta i en Slottspark och njuta av den och allt det vackra.

Sen tar vi en rundtur och ser de fina byggnaderna från insidan. Många Slott har öppet för lunch eller kaffe.

Södertuna Slott ligger alldeles i närheten av vår lilla stuga. Mycket välbevarade byggnader med många vackra matsalar. Slottet har en fin utsikt över Frösjön och Gnesta.

Östermalma Slott som drivs av Jägarförbundet har en mycket bra restaurang, inrymd i de gamla svinstallarna.

Svin av vildare sort kan man titta på i hägn i närheten av slottet. Men de gjorde sig inte så bra på bild.

Lunchen består ofta av nån form vilt, den här restaurangen är värd en omväg. Vi har ätit här flera gånger de senaste åren, alltid lika nöjda.

Det finns också en Gårdsbutik, som säljer allt från jaktkläder till viltkött, trädvänliga fågelholkar och barkbröd.

Vår picknick den här dagen bestod av Rostbiffrullar med Kesoröra. Mycket gott och enkelt att ha med på en utflykt.

Fyllda Rostbiffrullar

200 gr skivad Rostbiff

1 finhackad Avocado

1 dl Keso

2 msk fintärnat Äpple

2 msk Crème Fraiche

5 cm strimlad Purjolök

½ tsk vit Balsamvinäger

Havssalt och Svartpeppar

Blanda alla ingredienser till röran. Lägg ut rostbiffen på en skärbräda. Klicka på en matsked av röran i ena änden av rostbiffen och rulla ihop.

Lägg i lådor och fyll på med en sallad av Avocado, Cocktailtomater, Gurka och Purjolök. Kallpressad Olivolja och lite Balsamvinäger över. Några Körsbär följde med som dessert.

Kaffe på maten tog vi på Bygdegården i Gamla Oxelösund. Sen blev det en promenad ut till fyren på Femöre. En lång dags utflykt, men vi fick se mycket vackert.

Ja, vi hann faktiskt med ett ställe till innan fikat. F11 har ett Flygmuseum vid Skavsta i Nyköping. L var Kapten i Flygvapnet och var stationerad många år vid F11.

Så vi tittade på en hel del bilder från hans tid i luften. Och förstås hangaren med jaktplanen. Värt ett besök för den flygintresserade.

Är Du istället mer intresserad av mat, så hittar Du ett recept på en till Kesoröra på min andra blogg. Fast med Matjessill, min egen version av Gubbröra.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/06/08/fran-koja-till-slott/trackback/

RSS feed for comments on this post.

22 kommentarerLämna en kommentar

  1. Men Vilken härlig strand du har vid din stuga!! Precis så drömmer jag om att ha ett sommarhus!
    Tack för många bra recept och mycket inspiration👍

  2. […] Kesofyllda Rostbiffrullar […]

  3. Rhododenronbilden skulle det ju vara. Det blev en felstavning i hasten.

    Gilla

    • Det var i alla fall en otroligt vacker bild på blommorna, vilka färger 🙂

  4. Så härliga bilder du har och vilka maträtter. Det är inspirerande med den där mackan till utflykten.

    Tack för att du skrev en kommentar hos mej också. Jag har inte hittat åldern på kyrkorna i Paralimni heller. Det blev för svårt. Rhodendronbilden är tagen i Hälsobacken som vi säger i Helsingborg. Jag tycker de är så vackra, så jag har bilden som bakgrund på mitt skrivbord i datorn.

    MVH Gilla

    • Hej igen Gilla. Roligt att höra att du tycker om min mat, du ser vad man kan råka på när man söker det ena och det andra på nätet 🙂

  5. Vilka underbara bilder! Så fint!

    • Tack Emmy, roligt att du tycker om dem 🙂

  6. Vi brukar ju ta bilen och kuska iväg på sommaren. Tror jag ska kolla upp lite om gårdsbutiker som kan ligga på vägen. Det är ju toppen när alla sinnen får sitt. Flera flugor på smällen om man säger så 😉

    Dina senaste inlägg och fått oss läsare med på din resa. Väldigt trevligt!

    Ha en fin dag!

    • Tack Lena, vad kul att jag kan inspirera lite till en Sinnenas semester 🙂 Har tipsat Sörmlands Nyheter om att de kan skriva ett reportage om alla gårdsbutiker också. Får se om de nappar 😉

      • Det vore optimalt! Med det betet kan de inte annat än nappa! 🙂

      • Visst nappar det 😉 De hade letat upp mitt telefonnummer och ringde igår. Blir en artikel om Gårdsbutiker i Sörmland. Kul att jag kan vara med och påverka lite för att sprida bra matkultur.

  7. Oj vilka fina bilder och intressant inlägg!!! 🙂

    Vilken kamera använder du förresten? Blev nyfiken på det, bilderna blir ju alltid så bra:-)

    • Tack, Johanna 🙂 Jag har en Canon Ixus 95 IS. Den är verkligen bra tycker jag. Liten och enkel för mig, som inte vet så mycket om fotografering. Annat än att jag tycker det är kul 😉

  8. Vackra bilder på fina resmål 🙂

    Rostbiffrullarna såg mycket smaskiga ut!

    • Vad roligt att höra att du gillar både maten och bilderna, Veronica 🙂 Det gjorde jag med.

  9. […] Kesofyllda Rostbiffrullar […]

  10. Hej Birgitta och tack för ett återigen mycket trevligt inlägg.
    Picknickmaten och omgivningarna ser toppen ut.

    Vi här precis hemkomna från ett helgbesök uppe i Mälartrakten där vi bilat omkring.
    Så mycket vackert naturen och Sverige bjuder oss på.

    Varma hälsningar!

    • Tack, Sökaren 🙂 Dina bilder från resan var så fina, jag är också väldigt förtjust i rapsfält. Vi har inte så mycket av den varan uppe i kalla Jämtland.

  11. God morgon, Birgitta,
    Vilken herlig tur du bjuder på idag. Jo, Sörmland
    ÄR vackert. Det ljummigsta ”slottet” var nog holken
    i trädet.Södertuna var alltid konferansställe när
    jag arbetade på ett gruppboende för unga Alzheimer-personer. Mycket trevligt och vackert ställe.
    Tack för herlig tur med dig som superguide.

    Må så gott.
    Elin U

    • God morgon, Elin. Vad det är kul att du som Sörmlänning gillar mina utflykter. Södertuna hade flera konferenser på gång när vi var där, skulle vara kul att få åka på en sån nån gång. Som Kock fick man inte fara på sånt, bara laga maten till dem..
      Jag tyckte också bäst om holken, blev glad när jag såg den 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.