Vitvinssås

Variationer på Vitvinssås

Den här såsen har jag använt till många fiskrätter genom åren. Med den som bas, har jag varierat såsen med olika smaksättningar som Saffran, Pernod, Örter eller vad jag nu har tyckt passat bra till olika fiskar.

När jag kokade vitvinssås på restaurang, så använde jag beurre manie, en smör och mjölredning och en mjölk/gräddblandning. Men nu gör jag den utan redning och med nästan bara grädde.

Jag brukar använda hemkokt fiskfond till smaksättning, om jag har i frysen. Men nu eftersom jag snart åker bort så kokade jag ingen ny.

Låt ett par matskedar av fonden koka med i såsen, om Du vill ha mer fisksmak. Recept på min fiskfond hittar Du här.

Vitvinssås

3 dl Grädde

1 dl torrt vitt Vin, jag hade Freixenet’s Cordon Negro

1 tsk Biofood’s Ekologiska Buljongpulver

Havssalt och nymald Vitpeppar

Några droppar Worcestersauce

Blanda allt  i en kastrull, koka upp och låt puttra på svag värme i en timme. Vispa då och då under tiden. Späd lite med mjölk, om såsen tjocknar för mycket.

Jag kokar såsen så länge, för då kommer det fram en mängd smaker. Sila såsen genom nätsil, innan de olika smaksättningarna rörs ner.

Olika smaksättningar till Vitvinssås

Pernod ger en härligt anissmakande sås, ta 1-2 matskedar till den här satsen.

Saffran stöter Du med lite salt i mortel och rör i, ett halvt gram blir bra till den här såsen.

Örter tar Du ca två matskedar färska hackade, rör ner dem strax innan såsen är klar.

En klick Smör som rörs ner på slutet, lyfter smaken ännu mer.

Jag serverade såsen med stekt Röding, Broccoli, Citron, Dill och Cocktailtomater på Nyårsafton. Desserten får Du recept på i  morgon.

Nygammal Nyårstradition

Nyårsaftonen blev för övrigt mycket fin. Comhems nät dog, så vi hade inte tillgång till vare sig Tv, dator eller telefon.

Det blev ett gammaldags firande av tolvslaget, med radions P2. En ny tradition föddes, hädanefter blir det radio istället för Jan Malmsjös Skansenföreställning. Så lugnt och behagligt.

Fromage på Skogshallon

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/01/02/vitvinssas/trackback/

RSS feed for comments on this post.

15 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Birgitta Höglund, med utmärkta bloggen Birgittas Mat – här kan du läsa varianter av […]

  2. Jag har hittat här jätte bra recepten 😉

  3. idag firar vi 8 år som gifta. Då bjuder jag på smörstekt rödingfilé, vitvinsås, löjrom, avokado och potatis. Buljongen har jag gjort själv som jag ska använda i såsen som jag gör utan mjöl… Det blir gott. Inspiration från dig – Tack

    • Tack, vad roligt att höra. Stort grattis till er, glad att jag får vara med på ett hörn av firandet ❤

  4. […] Vitvinssås […]

  5. Vitvinssås är verkligen väldigt gott, särskilt med hemkokt buljong. Och varför har man inte gjort fromage på länge? Förut gjorde jag ofta citronfromage och det blev jättegott. Din hallonvariant lät himmelsk! Till sommaren hoppas jag att det kommer att finnas hallon att plocka, tills dess får jag nog lita till affären.
    Hälsar fröken Dill

    • Det är samma här, förr gjorde jag fromage då och då. Men det har kommit så mycket nya smakupplevelser och trängt undan de äldre recepten.
      Angående köpta hallon så ska man vara försiktig hörde jag, det har varit många som fått magsjuka av dem.
      Men kokar man dem först går de bra att använda.
      Till sommaren blir det mycket bärplock här med 😉

      Håller helt med dig när det gäller buljong till den här såsen, klart bäst är ju den hemgjorda fiskfonden. Blev bara inte av den här gången.

  6. Jag har först nu lärt mig att göra sås och är verligen glad för alla såsalternativ som man bara kan komma på. Innan LCHF körde jag Blåband och Knorr – jag kan säga att familjen skrattar åt den perioden i våra liv. Nu är maten så mycket godare och jag är ju riktigt duktig i köket:)
    Kollar in här titt som tätt för att få förslag och inspiration. Bilderna på maten gör att man verkligen blir sugen och får lust att laga mat.
    Keep up the good work!

    Roligt att du kollade in hos mig. Inte mycket LCHF än, men det blir ändring på det framöver.

    • Hej Martina och Välkommen in i mitt kök. Vad roligt att jag har kunnat inspirera dig till bra matlagning. Det är mitt mål, att återinföra lite gammaldags matkunskaper. Knorr och Blå Band är den absolut sämsta ”mat” vi kan få i oss.
      Bara en massa tillsatser.
      Det är ju så enkelt att laga riktiga såser, men det är klart, man måste komma på hur först 😉
      Tack för dina fina ord och lycka till med LCHF.

  7. hello birgitta
    i do not understand swedish but this sauce looks scrumptious anyway :: have a good year 2010 full of good surprises :cheers from Paris !pierre

    • Hello Pierre. I am glad that you like my whitewinesauce 🙂
      You can try the Google Translation Tool. It translates to english or french, hopefully understandable 😉 Link in my blogroll.
      I wish you a Happy New Year in Paris.

  8. Smarrigt, verkligen… 💡 – tycker Josef B. 😉

    • Hej Josef och Välkommen till mitt kök. Ja, den här såsen är riktigt god, du får testa den 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.