Grekisk grönsaksgryta i Wonderbag

Wonderbag på Kreta
Foto Therese Renåker

Vegetariskt långkok

Idag får du ytterligare en av de grönsaksrätter vi lagade på vår Harmoniresa till Makrigialos på Kreta i oktober.

Här hittar du den rödbetscrème och bönsallad med apelsin och dill som också kom till under resan.

Jag hade med min Wonderbag, den fungerar väldigt bra till olika gröna rätter, då den bevarar smak, näring och struktur på grönsakerna mycket bättre än i en gryta lagad på spisen.

Jag hittade på en gryta som våra deltagare lagade tillsammans och som vi sen njöt med hotellets tillbehör och grillad souvlaki från min favoritrestaurang Golden Beach.

Den passar förstås också bra som en ensamrätt, då gärna förstärkt på Medelhavsvis med bönor eller kikärtor.

Här kan du läsa mer om hur du lagar mat energisnålt i långkokningspåsen Wonderbag.

Efter att ha varit lutsåld ett tag finns nu min lilla kokbok med recept framtagna speciellt för bagen återigen i lager.

Kanske kan det bli en fin julklapp till någon när och kär? Här hittar du fler av mina julklappstips.

Tycker du det låter intressant med den njutningsfyllda hälsoresa till Makrigialos som jag och Therese Renåker arrangerar, så läs gärna mer om den på Harmoniresor.se.

Första veckan med start 4 oktober 2018 blev fullbokad nästan direkt, men du kan nu lägga in intresseanmälan på ytterligare en resa, där flyget går den 11/10.

Får vi ihop tillräckligt många deltagare på den så bokar vi flygstolar med Ving och boende på underbara hotell Villea Village även till den veckan.

Vi har tyvärr inte möjlighet att boka dem i förväg, då Ving kräver förskottsbetalning.

Matlagning à la Harmoniresor
Foto Therese Renåker

Grekisk grönsaksgryta 4 port

4 små zucchini

4 paprikor

2 gula lökar

250 g cocktailtomater

2-3 vitlöksklyftor

1 dl ouzo (eller 1 pressad citron)

1 dl olivolja/smör

1 msk torkad oregano

1 kanelstång

Salt och peppar

Skär zucchini, paprika och lök i jämnstora bitar, dela tomaterna i halvor och riv vitlöken fint.

Värm upp oljan/smöret i omgångar i en stekpannan och fräs grönsakerna var för sig i några minuter, häll ner eftersom i en stekgryta med lock.

Krydda med salt, peppar och oregano, lägg i kanelstången och häll över ouzo eller citronsaft.

Låt koka upp under lock och puttra i 5 minuter.

Ställ ner grytan på ett underlägg i Wonderbag, täck med tyglocket och knyt igen väl med dragsnöret.

Låt alltsammans stå och tillagas varsamt på eftervärmen i ca 2 timmar.

Har du ingen Wonderbag så låt grytan puttra på lägsta värme i ca ½ timme, rör om då och då.

Vill du ha baljväxter i grytan så tillsätt 4 dl kokta, väl sköljda och avrunna bönor innan serveringen, då får du bäst effekt av den resistenta stärkelsen i dem.

Tycker du om mina recept, då hittar du här min och Lars-Erik Litsfeldts nyutkomna Diabeteskokboken för män till julpris, 169 kr.

Grekisk sallad för en dag på stranden i mini-Wonderbag

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/11/30/grekisk-gronsaksgryta-i-wonderbag/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.