Om boken ”Låt bönor förändra ditt liv” och recept på bönsallad

Böneffekt och reklam för goda saker

Du har väl inte undgått att läsa i allehanda tidningar och sociala medier om nyttan av att äta bönor?

Efter att ha varit riktigt skeptiskt inställd till bönorna, så har jag nu krupit till korset och ändrat åsikt.

Jag håller som bäst på att återigen förändra mitt liv, så här kommer nu mitt första blogginlägg om det.

Den här gången är det med hjälp av tips och råd från Lars-Erik Litsfeldts och Patrik Olssons bok ”Låt bönor förändra ditt liv”

Uppdatering: Här hittar du uppföljaren Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken, som jag skrivit tillsammans med Lars-Erik och Patrik.

Klicka på bilden så kan du läsa mer och beställa boken på Adlibris…

Jobblunch med Lars-Erik på Stenhusmagasinet i Säffle…

Lars-Erik, som jag just nu skriver en ny kokbok med, försökte i vintras övertyga mig om alla hälsofördelar som följer i bönornas spår.

Men det var först efter att jag läst boken som jag började tänka om ordentligt.

Jag blev också mycket inspirerad av att förra helgen träffa, lyssna på och prata med Patrik och hans sambo Maria under LCHF-campingen i Säffle.

De har lyckats förändra sina liv helt och hållet tack vare att lägga till lite bönor i kosten.

De flesta bönor innehåller en hög andel resistent stärkelse, en form av kolhydrater som inte tas upp förrän i tjocktarmen, där de blir till mat till de goda bakterier som lever där.

En bra tarmflora pratas det väldigt mycket om idag och hur viktigt det är för att immunförsvaret ska fungera optimalt.

Nu visar den här boken att det även är bra för diabetiker och att bönor därmed kan ingå också i en lågkolhydratkost, typ LCHF.

Bönsallad, ägg och smör…

Precis som Annika Dahlqvist genom sin föreläsning i Östersund för 8 år sen fick mig att lägga om kosten helt, så har Patriks historia och engagemang nu fått mig att göra ytterligare en förändring.

Du som följer inläggen härinne har kanske sett att jag gjorde en stor förbättring av min hälsa även för 1½ år sen, när jag började lägga till benbuljong i min vardag.

Värken och stelheten i höfter och axlar har nästan helt försvunnit, så nu kändes det som ett bra läge att arbeta vidare på att stärka min kropp.

Ägg, smör, bönor, makrill till brunch…

Under de sex veckor som jag nu lagt till 1-1½ dl bönor (fördelat på tre mål) i min dagliga mat så har det hänt en hel del positivt.

Jag började lite försiktigt med ett par matskedar tillsammans med maten, efter en vecka hade magen vant sig och mådde gott.

De nattliga värmeböljor, vallningar, som följer i klimakteriets spår har upphört, jag fick dem för ca 2½ år sen när jag fyllt 53.

Krypningarna och kramperna i min nervskadade fot som jag drogs med på kvällarna är också borta.

En annan positiv följd är att den vätska jag samlat på mig under det senaste året runnit av mig, jag har blivit lite slankare och fastare i kroppen på kuppen.

Den hjärndimma som förut, trots ett högt fettintag, kunde bli lite besvärande när jag var tom på bränsle är borta, nu är jag fylld av energi i många timmar.

Jag har också fått betydligt mer ork till långa promenader, känner mig starkare i både ben och kondition.

Patrik och Maria har styrketränat mycket under den tid de ätit bönor, det har också en väldigt positiv effekt på blodsockret och insulinet.

Här kan du läsa en artikel om boken i senaste Allas och om Maria som gått ner fantastiska 40 kilo med hjälp av bönorna.

Här en artikel om paret i Laholmstidningen, där jag också lånat bilden.

Patrik Olsson och Maria Ahlgren. Foto Johan Svensson, Laholmstidningen

Eftersom jag har fibromyalgi passar lugna sjukgymnastikrörelser och stärkande långpromenader i skog och mark bättre än tung styrketräning.

Att vistas i skogen är inte bara motion för mig, det är väldigt bra även för själen.

När jag var i Säffle bodde jag riktigt bekvämt mitt ute i naturen, på vackra Krokstad Herrgård.

Jag på Krokstad Herrgård…

Campingliv tillsammans med många andra i stugor är inte riktigt min grej, så det var fint att det fanns ett så här bra alternativ i närheten av Duse Udde, där de flesta långväga gäster bodde.

Eftersom jag var i Säffle som representant för Huså Bröd som bakar min frökex, så blev det tidigt i säng på kvällarna.

De nya smakerna på frökexen var uppskattade…

Jag är också sen några år Sverigeambassadör för Sydafrikanska Wonderbag, det var väldigt roligt att få visa upp den klimatsmarta långkokningsbagen för så många intresserade.

Det är mycket givande för mig att prata med alla bloggläsare och andra matintresserade under såna här dagar.

Men det tar också på krafterna så ordentligt med mat och nattvila är nödvändigt för att jag ska orka med de långa dagarna, så nattsudd går bort.

Jag njuter istället för fullt av tidiga morgnar med en lugn promenad och en lång frukost, Krokstads egenhändigt rökta skinka smakade ljuvligt.

Hotellfrukost på Krokstad Herrgård i Säffle

Grillat ankbröst med bönsallad, syrade rödbetor, avokado, oliver och fetaostsmör…

Vill du läsa mer om LCHF-campingen så titta in här hos Marie Norder-Aspholm för en recension av de 10 föreläsarna i inlägget LCHF Event 2017 – det bästa någonsin.

Jag håller med Marie, eventet höll mycket hög klass med en bra bredd på ämnena.

Jag brukar ha svårt att lyssna på så många föredragshållare men den här gången var öronen på helspänn.

Ann Fernholm föreläser i Säffle…

Bönsallad med fetaost på Grön Ko i Säffle…

Jag lagade under mina många år som kock olika bönsallader och röror som serverades på restaurangernas lunchbuffé, så nu är det riktigt roligt att friska upp dem ur minnet.

Idag får du recept på den bönsallad jag och Lennart oftast ätit under den här tiden och några inspirationsbilder på vad vi ätit den till.

Lennart har också blivit slankare under de senaste veckorna och fått mer ork, så vi har tagit långa promenader runtom i Stockholm, ofta med picknicklunch på någon vacker plats.

Jag serverar ofta salladen kall tillsammans med maten, ca 2-3 matskedar per måltid.

Häromdagen stekte jag bönorna med strimlad lök och bacon, det blev ett gott tillbehör till en sallad med viltfångad lax.

Bönsalladen är också god som smaksättning i en köttgryta, soppa eller bara blanda ner i en äggröra.

Den nötfrukost vi ätit under de senaste åren har nu blivit halverad och istället fått sällskap av bönor och ägg, vi håller oss mätta länge på det.

För mer böntips så finns det en del recept i boken, fler kommer förstås även från mig framöver.

Ägg, bönsallad, nötter och smör, god frukost till kaffet en kulen julimorgon…

Bönsallad

1 tetra ekologiska svarta bönor à 380 g

1 dl mild ajvar relish, stark om du gillar hetta

2 msk kallpressad olivolja

1 msk äppelcidervinäger

ca 1 tsk örtsalt

ev 1 dl mjölksyrade grönsaker, jag tycker rödbetor är godast

Häll upp bönorna i ett durkslag, spola av lagen i kallt vatten och låt rinna av väl.

Blanda ajvar, ev mjölksyrade grönsaker, olja, vinäger och örtsalt i en bunke.

När jag gör salladen utan de mjölksyrade grönsakerna så serverar jag en sked till maten istället.

Vänd ner bönorna i dressingen, sleva upp i en burk och förvara i kylen.

Jag varierar salladen med kidneybönor och kikärtor, ibland blir det pesto som smaksättning istället för ajvar.

Viltfångad lax med bönor och bacon…

Grillad kyckling med ost/bönsallad…

Kalvsylta med bönsallad och majonnäs…

Böngryta med kalkon, fetaost och oliver…

Wonderbag-picknick på Waldemarsudde…

Jag tar ofta med maten ut på picknick i min mini-Wonderbag, som bilden ovan från Waldemarsudde förra söndagen.

Den fungerar både som varmhållare för en gryta eller som kylbag till kycklingen, som på bilden lite längre upp.

Klicka på bilden nedan så hittar du recept på en mungbönssallad som jag lagade i Wonderbag i vintras, då jag först blev tipsad om bönornas hälsosamma effekt av Lars-Erik Litsfeldt.

Den varsamma tillagningsmetoden gör att bönorna behåller sin spänst, bra för oss som har svårt för mjöliga bönor.

Ann Fernholm bjöd på min sallad vid Smarta Diabetikers event för Kostfonden i våras.

Lämna gärna ett bidrag till Kostfondens forskning, så fler kan få en bättre hälsa med hjälp av mat istället för mediciner.

Den forskningen behövs verkligen, så fler inte behöver riskera att bli blinda på grund av felaktiga kostråd, som det så olyckligt blev för Patrik.

Mungbönssallad…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/07/09/om-boken-lat-bonor-forandra-ditt-liv-och-recept-pa-bonsallad/trackback/

RSS feed for comments on this post.

47 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Läs mer: Birgitta Höglunds mat – Om boken ”Låt bönor förändra ditt liv” och recept på bönsallad […]

  2. Hej Birgitta!

    Jag har nyligen börjat äta LCHF och efter att ha läst om RS så vill jag börja inkludera bönor i min kost. Mjölksyrade grönsaker äter jag redan.

    Jag undrar lite hur lång hållbarhet det är på din bönsallad som du gör?

    Jag tycker också om ajvar så jag tänkte också prova på att göra egen enligt Annes recept som du länkade till i receptet till bönsalladen.

    Blir det någon skillnad i hållbarheten om man har i ajvar eller inte tror du?

    Tack på förhand.

    • Hej David. Roligt att höra att du också provar att må bättre med bönor. Salladen håller sig upp till en vecka i kylen, med tillsats av vinäger, olja, salt och ajvar blir hållbarheten bättre än om du bara förvarar bönorna kokta. Lycka till 🙂

      • Ok, tack så mycket!

        Jag har bara balsamico- och vitvinsvinäger hemma. Går det bra att använda någon av dom till ajvar/bönsalladen och vilken rekommenderar du isåfall? Eller tycker du att jag borde köpa äppelcidervinäger till detta ändamålet? 🙂

      • Du kan använda den vinäger du tycker bäst om, det är bara för att få en angenäm syra till salladen 🙂

  3. Hej mitt är Pirkko brukar läsa din blogg.
    Just nu är det intressant med bönorna. Jag har själv jobbigt med klimakteriet.
    Ville bara säga det!! Tack för att du skriver❤

    • Hej Pirkko, roligt att höra att du uppskattar mina recept och tips. Lycka till med bönorna 🙂

  4. […] Vill du läsa lite mer om bönor så kika till exempel in på Birgitta Höglunds Blogg och läs hennes inlägg om bönor.  […]

  5. Tack för att du så generöst delar med dig av dina erfarenheter och recept. Är det skillnad på olika sorters bönor i fråga om nyttigheter? T ex har jag förstått att vita bönor är mindre nyttiga än andra sorter, är det så? Vad är det i så fall som gör skillnad? Hur är det med cannellini- och borlottibönor? Tack på förhand!

    • Tack själv. Jag vet bara det jag läst i boken, att Patriks blodsocker höjs mer av vita bönor. Du får testa dig fram till vilka som du mår gott av 🙂

  6. Vad roligt att du också har fått upp ögonen för bönor, boken gjorde stort intryck på mig också! Men det har inte varit det lättaste att få in dem i maten, så ser fram mot fler recept!

    När det gäller all oro för så kallade antinutrienter i bönor så har jag gjort omfattande research. Är man rädd för dem bör man blötlägga och koka bönorna.

    Lektiner bryts ner av kokning, 15 min vanlig kokning eller 7,5 min tryckkokning lämmnade inga spår av dem enligt en studie.

    Men jag tror inte att blötläggning för att få bort varje spår av fytinsyra och lektiner är nödvändig om man inte vill det.

    Forskning visar att små mängder av fytinsyra och lektiner kan han en positiv effekt:
    ”Phytic acid, lectins, phenolic compounds, amylase inhibitors and saponins have also been shown to reduce the blood glucose and insulin responses to starchy foods and/or the plasma cholesterol and triglycerides. In addition, phytic acid, phenolics, saponins, protease inhibitors, phytoestrogens and lignans have been related to reduced cancer risks. Because antinutrients can also be mitigating agents, they need re-evaluation and perhaps a change in name in the future…It is evident that both adverse and health benefits may be attributed to antinutrients in foods. It is also evident that, in many cases, the same interactions that make them antinutritive also are responsible for their beneficial effects.”
    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/096399699390069U

    Notera att de specifikt reducerar insulin, kanske detta är en av förklaringarna varför Patriks flickvän lyckas så bra med bönor i kosten.

    Andra livsmedel som innehåller lektiner: zucchini, melon, druvor, körsbär, hallon, björnbär, vitlök, samt svamp.

    Det jag oftast har lagat är hederlig svensk ärtsoppa, samt långkok typ Texas chili. Stora satser som sedan förvaras i kylen. Kylning samt återuppvärmning ökar den resistenta stärkelsen. Dessa mål är fantastiskt mättande, och jag håller mig igång med full energi i 6-7 timmar, trots att en portion ligger på 400-500 kcal bara.

    • Hej och tack, så roligt att det fungerar bra för dig med. Intressant med dina efterforskningar 🙂

  7. Kan jag få recept på broccoliblad? Odlar själv broccoli, men äter bara huvuden o stammen. Tycker det är slöseri att inte äta bladen! Kan du hjälpa mej? Läser din blogg och tycker mycket om dina recept. Nu senast bönorna! Odlar själv, men tänker äta dem i vinter. Men degår kanske att frysa in broccoliblad också. Tack för alla dina recept! Hoppas jag blir hjälpt även nu
    .

    • Roligt att du tycker om recepten. Använd sökfunktionen högst upp till höger och sök på t ex grönkål eller spenat, så kan du använda de recepten till dina broccoliblad 🙂

      • Tack Tack! Ska göra det.

  8. Hej!
    Viktigt att komma ihåg är att det är KALLA bönor som gäller för den resistens stärkelsen. Läst på bloggar att nu ska det göras både chili concarne och ärtsoppa. Är bönorna varma blir inte stärkelsen resistent utan rena kolhydrater. Varma bönor fungerar inte,har själv testat blodsockret.

    • Enligt Patik Olsson, så fungerar kokta kalla, återuppvärmda bönor på hans blodsocker. Så här får man som alltid testa sig fram om det är den blodsockersänkande effekten man är ute efter.

      Jag och Lennart har också testat blodsockret efter måltid med både kalla och återuppvärmda bönor och det ligger lika lågt och stabilt på båda.
      Ingen av oss har diabetes.

    • Skillnad i resistent stärkelse när man äter nykokta bönor mot kalla bönor är minimal, en procentenhet.

      ”Fully cooked legumes contain only about 4-5% of their total weight (on a dry basis) as resistant starch, regardless of how long they are cooked.
      Cooling the cooked legumes for up to 24 hours in the refrigerator increases the level of resistant starch to 5-6% of the total weight (dry basis) by allowing some of the starch molecules to recrystallize. Canned whole beans contain about the same amount, as do canned refried beans (10).”
      https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/2015/11/16/ask-the-expert-legumes-and-resistant-starch/

      Dessutom kan man återuppvärma kalla kokta bönor utan att någon RS försvinner.

  9. Stort tack för detta inlägg. Jag har inhandlat den rekommenderande boken samt olika ekologiska böner + surkål och benbuljong.
    Har kört LCHF i snart 2 år och mår så mycket bättre i min kropp både fysiskt och psykiskt men har märkt att jag under våren har fått lite hjärndimma. Även jag har problem med en nervskadad fot efter diskbråck som gör att jag får mycket kramper i denna under nattetid.
    Nu hoppas jag att bönorna o benbuljong även kan förändra mitt liv. Det är ett sant nöje att läsa dina inlägg och din blogg. Önskar dig en härlig sommar.
    Ingela

    • Tack ❤ Så roligt att du vill prova det som fått mig att må så mycket bättre. Lycka till och trevlig sommar 🙂

  10. Spännande 🙂 Måste testas! Spelar det roll vilken sort eller funkar alla? Funderar på att inhandla kidneybönor o kikärtor. Vad är bäst äta dem som de är från paketen eller tillaga dem? 🙂

    Idag gjorde jag en god afrikansk lammgryta i min wonderbag 🙂

    Ha en fin kväll 🙂

    • Ja, det är spännande. Som du ser så lagar jag till dem med olika marinader eller i grytor. Skulle inte kunna tänka mig nåt tristare än att äta dem direkt ur förpackningen, mat är till för att njutas 😉 Din lammgryta låter njutbar ❤
      Jag tycker bäst om svarta och kidney, kikärtor är också goda men mättar inte lika bar har jag märkt.

      • Hehe menade inte bokstavligen äta dem direkt från paket till mun, utan snarare att inte tillaga dem. Alltså bara blanda dem i en sallad eller så 🙂

      • Haha, tänkte nog att det var lite konstigt om du skulle äta dem ur burken, men jag har fått såna frågor också 😉

      • ja men precis, även jag tycker att mat ska vara njutning… och där kvalar nog inte bönor-direkt-ur-paketet in, om man inte är väldigt förtjust i bönor 🙂

  11. Åhh va’ spännande,bl a det du skrev om vallningar. Jag fyller 73 i aug och har ff dessa besvär,tänk vilken lycka om de kunde försvinna eller åtminstone avta.😜Tack snälla för recepten på olika sallader❣️Har köpt Synbiotic,bra tarmmat enl Stig Bengmark och nu bönor på löpande band,började i förra v efter att ha läst ”Bönboken”! Ska bli spännande att se vad mina effekter blir. Följer dig med spänning här trots att jag har alla? dina böcker att ta recept från,nu senast Wonderbagen m kokbok. Hoppas du hinner njuta och tanka energi i sommar. Kram Ulla.

    • Tack, Ulla, hoppas du också blir bättre. Ja, försöker njuta av sommaren, men den är väldigt kall här i Jämtland… Tack också för att du köpt mina kokböcker och Wonderbag ❤

  12. Du beskriver precis vad som hände mig när jag slutade med LCHF och får i sig mer kolhydrater.

    – Mer ork, för att man får den energi vi är designade för (kroppen väljer ju kolhydrater i första hand, eftersom vi är designade för det, annars hade ingen behövt kämpa för ”fettdrift”).

    – Mindre hjärndimma, när hjärnan får bättre energi.

    – Mindre svullnad p.g.a. bättre balans rent allmänt.

    – Viktminskning för att man helt enkelt mår bättre (det ger ju mer energi, mindre sug o.s.v.). Jag fick bättre vikt när jag slutade med LCHF och började med mer normal, men hälsosam mat.

    – Kolhydratintag kan också minska sötsug, även om många inte vet det längre. Men att undvika kolhydrater kan ge extremt sug efter kolhydrater, och då gärna de godast goda. Vi är många som haft det.

    Effekterna beror inte på resistent stärkelse då bönorna inte innehåller enbart kolhydrater i form av RS, utan på att man nu får i sig kolhydrater. Jag tänker mer och mer ”normal mat” fast bättre råvaror och tillagning än inom industrin, samt låg rewardeffekt (det är faktiskt den allra största källan till viktökning, och anledningen till att den LCHF:are som upptäcker LCHF-bakverk plötsligt inte går ned mer, utan kanske upp).

    Jag gillar att du utvecklas och inte fastnar i ett och samma tänk bara för att, så som många gör. Riktningen ska vara mot bättre hälsa, inte PR-tåg för en diet. När man börjar läsa studier som inte bara plockats fram av dem som äter samma diet som en själv, så börjar man se att studier inte alls visar det som veganer påstår, eller det som LCHF:are påstår. Metastudier över alla studier visar något helt annat än att en viss och ganska extrem diet är lösningen.

    Jag ska också börja med mer baljväxter. En sallad som jag verkligen kan tipsa om, är:

    En bädd av kikärter och kidneybönor (jag älskar dessa mest, men välj vad man vill), en grekisk sallad ovanpå (grovskuren gurka, tomat, rödlök, fetaost och kalamataoliver) och olivolja/rödvinsvinäger på det. Kanske någon ört om man känner för det. Det blir en fräsch sallad som smakar typisk greksallad, men som också mättar och funkar kall. Enkelt att koka bönor för ett par dagar eller för många gäster. Salladen går att ha som lunch eller tillbehör.

    Annat gott: koka röda stora bönor (gigantos), gör en tomatsås av krossad tomat, massa olivolja, oregano, timjan, lite socker av vilken slag man nu gillar, men man måste bryta av med lite sött (liiite, inte ketchupsött som de hade på en svensk restaurang jag besökte. Usch!) och gärna lite vinäger för ännu bättre balans på syran. Koka tills det är lika tjockt som pizzasås, och blanda i bönorna. Servera som gott tillbehör till grill. Kan ofta köpas som tillbehör på grekrestauranger i Grekland (vet inte hur det är på turistställen, jag har inte gått på sådana).

    • Här kan vi nog ha lite olika åsikter, men huvudsaken att vi båda mår bra 🙂

  13. Hur är det med ätfärdiga bönor i tetra? Förpackningarna står ju på vanliga hyllor i butiken. Är bönorna processade på något sätt? Har de nyttiga bakterierna förstörts vid upphettning innan förpackning i tetra?

    • Det undrar jag också. Framför allt om de är blötlagda innan kokning, och i så fall hur länge. Äter man ganska mycket, så är det viktigt att veta. De smakar ofta inte alls lika gott som hemkokt, och har märkligare konsistens.

      Men när man väl kommer in i vanan att koka egna, så är det ganska lätt ändå.

      Några bakterier finns inte i kokta bönor dock, inte heller i hemgjorda. Det kanske är en missuppfattning, för det anses att bönor är bra för tarmfloran, inte att de tillför tarmflora. Om man syrar bönorna så innehåller de mjölksyrabakterier, men det är ju inte det man brukar ha i mat.

      • De ekologiska bönor jag köper på tetra är välkokta, bra om man inte har lust att koka själv 🙂

      • Min fråga var dock om de var blötlagda innan de kokades. Fytinsyra är ju inget man vill äta i större mängder. Inom industrin finns säkert möjligheter att koka utan att blötlägga, och det är ju mindre bra i längden.

      • Just den frågan togs upp i ett forum häromdagen, en som svarade hade insyn i det här och det är viktigt även för industrin att minimera lektinerna så mycket som möjligt. Så jag känner mig trygg med de ekologiska bönor jag köper 🙂

    • De går väldigt bra att äta, det är inte bakterier i bönorna som är bra utan att de blir mat åt tarmbakterierna. Mjölksyrade grönsaker däremot ska man köpa som kylvara 🙂

  14. Bönor är toppen! Proteinrika och håller blodsockret nere. Men, man måste tänka på att blötlägga länge o hälla bort första kokvattnet efter ca10 minuter.
    Detta för att få bort Lektiner, giftet som bönor har för att skydda sej mot bakterier o virus.
    ❤️ Bönor ☺️

    • Ja, men än så länge köper jag ekologiska istället för att koka själv 🙂

      • Jo det brukar jag också göra, men sköljer dem noga ☺️

      • Ja, det skriver jag i receptet också 🙂

  15. Åh vad spännande med bönor😍jag har läst om Maria och Patrik men inte köpt bönor än för jag har svårt för den mjöliga smaken. Ska prova nåt av dina recept nu👍

    • Kul, jag är inte heller förtjust i bönors mjölighet, men de här ekologiska jag köper är riktigt goda, särskilt när man smaksätter dem så här 🙂

  16. Tack Birgitta för detta inlägg, bönrecept är precis det jag är ute efter nu! Även jag är redo att lägga till bönor i min kost, ser fram mot att läsa boken nu på semestern.
    Det är så kul för det känns som vi har följts åt under alla år trots att vi aldrig träffats! Jag har gjort ungefär samma resa som du gällande kost och hälsa och reflekterat ungefär som du. Inspirerades av Annika och började med LCHF tror jag nästan samtidigt, 2009 för mig. Kom fram till att dra ner på mejerivaror (slutade helt med mjölk men ej med grädde o CF!), började med benbuljong då Anna hjälpte mig få upp ögonen för detta och har upplevt klara förbättringar i lederna.
    Nu är det dags för bönexperiment, liksom du har jag varit skeptisk till detta men är alltid nyfiken och villig att ompröva, ingen prestige här inte! Har varit intresserad av resistent stärkelse sedan Per Wikholm skrev om det men tyckte det var tråkigt och osmakligt att dricka potatismjölvatten… Men nu ska bönorna läggas till min kost, spännande!
    Ha en riktigt skön sommar,
    kram Ann

    • Tack, ja visst känns det som vi känner varann vid det här laget 🙂
      Du är en av mina trognaste följare, väldigt roligt att vår hälsoresa gått hand i hand ❤
      Potatismjölssörja har aldrig tilltalat mig heller, men Per Wikholm var ju verkligen något stort på spåret, synd att han inte fick vara med och uppleva det intresse hans tankar nu fått. Länken om resistent stärkelse går till en artikel av Per.
      Ha en fin sommar du med. Kram

      • Skön sommar och kram till dig också Birgitta.

    • 1msk potatismjöl går perfekt att blanda med 1
      Dli Turkisk/Rysk/grekisk yoghurt. Tar jag varje dag efter att jag ätit 1/2dl bönor med örtsalt. Sedan tar jag ett kokt ägg blandat med lite smör och ytterligare 1/2dl bönor.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.