Långkokt kycklingbuljong – Naturlig bot mot värk och stelhet

Kycklingbuljong i Wonderbag...

Kycklingbuljong i Wonderbag…

Hälsosam mat

Nu i vinter har jag en gång i veckan kokat buljong på ekologiskt uppfödd kyckling under våra tre månader i Alanya.

Buljonger från kyckling, nöt, vilt, lamm, fläsk, fisk och skaldjur innehåller naturligt kollagen, något som är bra bland annat för vår ledbrosk, bindväv, hud och tarmsystem.

Vi människor har också mycket kollagen i kroppen, men det avtar med åren och därför kan vi bli stelare,  få problem med värk, krånglande mage, rynkig hud och sköra naglar.

Jag kom kollagen på spåren när jag var i Florida i höstas, min goda vän medicinjournalisten Åsa Holstein höll på med en artikel till Hemmets Journal om kollagenets många positiva hälsoeffekter.

Här kan du läsa den artikel Åsa skrev om mig, fibromyalgi och gluten, det var den som blev inledningen till vår vänskap.

Läste på mer om kollagen och hittade en del av det Anna Hallén skrivit om gelatin, som utvinns ur kollagen och som visat sig ha en läkande effekt på artros.

Anna har startat en Facebook-grupp kring det här ämnet, Gelatin & Möjligheter.

Där delar många med sig av de resultat de fått på sin hälsa med tillsats av gelatin varje dag.

Anna rekommenderar att man mot artrosvärk tar 1 tsk gelatinpulver = 2 blad gelatin per dag.

Jag föredrar att få i mig den dagsdosen genom att dricka buljong (med tillsats av ½ blad gelatin), då får jag dessutom väldigt många viktiga vitaminer och mineraler med på köpet.

Och så är det ju så gott, det blir en hel del kokt kycklingkött att hitta på nya rätter av till middagen också, riktigt saftigt och mört, dessutom skonsamt för magen.

Om du går med i Facebook-gruppen så hittar du mina samlade buljongtips under filerna.

Kopp med benbuljong

Benbuljong som innehåller gelatin har kokats i alla tider, men den kunskapen har nästan fallit i glömska de senaste 30-40 åren, sen buljongtärningar och fonder på flaska kom.

Så nu tycker jag det är det dags att sprida de här kunskaperna igen, så många fler kan ta del av buljongens goda egenskaper.

Jag har blivit mycket mjukare i kroppen och fått mindre värk sen jag började dricka buljong, magen fungerar bättre, hud, hår och naglar har blivit ännu starkare, till och med sömnen är mycket bättre nu.

Jag har haft mycket problem med värkande höfter, trott det haft med min fibromyalgi att göra.

Kan nu sova flera timmar även på sidan, något som varit omöjligt under många år.

Jag blev snabbt bättre när jag började med buljongen, märkte tydlig skillnad redan efter nån vecka.

Men efter några månader kom ett bakslag med rejält ont i ryggen, liknande det jag hade innan min operation.

Det gick över på drygt en vecka ungefär som ett vanligt ryggskott.

Får nu värk då och då på lite olika ställen i kroppen, det är nästan som den håller på att läka sig från de inflammationer jag dragits med i bröstrygg, axlar, höfter, fötter och fingrar under många år.

Jag kommer att fortsätta med buljongen då jag tror mer på den än den uppsjö av värktabletter som skrivits ut åt mig förr om åren.

Sen några år tar jag på sin höjd en alvedon eller treo om det blir för jobbigt, men det är mycket sällan.

Jag är även lite skeptisk till den överkonsumtion som blivit på senare år av allehanda kosttillskott och  produkter i form av extremt dyra, små burkar med t ex antirynkkrämer.

Tänk om vi kan komma tillbaka till grundtanken med LCHF, att vi får i oss det vi behöver via maten?

Att vi får den dagliga dosen av vitaminer, mineraler, spårämnen, antioxidanter m.m. genom maten istället för från piller, krämer och salvor.

Buljongen har verkligen hjälpt mig att bli ännu bättre nu, än under mina tidigare 7 år med LCHF, prova gärna du med.

Här kan du läsa mer om buljongens och gelatinets hälsoeffekter på Benbuljongens dag och på Gävle Kost & Livsstil.

Vill/orkar du inte koka egen buljong hela tiden så finns en mycket god, ekologisk från Scandinavian Organics på många livsmedelsbutiker.

Scandinavian Organics KRAV-buljong...

Scanorganics KRAV-buljong…

De står inte bland övriga buljonger utan är en kylvara, så fråga personalen om du inte hittar den.

Har inte din butik den i lager så be dem ta hem, jag har köpt på ICA, COOP och Hemköp.

Jag dricker buljongen som ett mellanmål på förmiddagen. Tar då ½ dl koncentrerad benbuljong, ½ blad blötlagt gelatin, ca 1-2 tsk kokosolja, ca 1 tsk salt och blandar med hett vatten.

Sen jag kom hem till Sverige för några veckor sen har jag fått mer värk av det kalla och fuktiga vädret.

Såna värkdagar tar jag en extra mugg buljong på kvällen, men utan gelatin och kokosolja, då tar jag bara örtsalt.

Det här receptet har jag gjort i min icke-elektriska Wonderbag, men jag skriver också här nere hur du kokar buljongen i en elektrisk slowcooker och förstås på spisen på vanligt vis.

I lägenheten i Alanya har vi gasspis, så att låta buljong och annan mat bli färdiglagad i den isolerande Wonderbagen är verkligen ett klimatsmart, billigt och säkert sätt att långkoka.

Dela gärna inlägget vidare så att så många som möjligt får chansen att läsa det och prova själva ❤

Kyckling till buljong

Kycklingbuljong

1 kyckling på ca 1½ kg

Vatten så det knappt täcker

100 g cocktailtomater

2 morötter

2-3 mindre lökar

2 klyftor vitlök

1 knippe persilja

1 knippe rosmarin

½ dl färsk ingefära i bitar

ca 2 msk salt

2 msk gurkmeja

2 msk äppelcidervinäger

2 lagerblad

½-1 msk chiliflingor eller 1 hackad, färsk chili

Skölj kycklingen väl i kallt vatten. Skär morötter, lök och tomater i mindre bitar.

Lägg kyckling, grönsaker och örter i en stekgryta med lock.

Chilin kan du lägga i en tekula så går det lättare att skumma buljongen.

Har du extra starka chiliflingor med kärnorna kvar, så var försiktig med doseringen.

Fyll på med vatten så det knappt täcker kycklingen.

Tillsätt de övriga ingredienserna och låt koka upp.

Chilin kan du lägga i en tekula så går det lättare att skumma buljongen när den kokat upp.

Tillsatt syra från vinäger eller citron  gör så att kollagenet lättare utvinns ur ben och brosk.

Koka buljongen efter anvisningarna nedan, beroende på vilken tillagningsmetod du använder.

Jag brukar ta upp grönsakerna tillsammans med köttet och äta dem i en soppa när buljongen kokat klart.

När buljongen är klar silar du bort benen och kokar ihop/reducerar buljongen tills ca hälften återstår i kastrull på spisen.

Häll upp i burkar, låt kallna och förvara i kylen. Jag tar bort fettet och använder det till stekning, när buljongen stelnat.

Ett bra sätt att spara buljonger och fonder är att frysa in dem i istärningslådor och ta fram eftersom att tina i soppor, såser eller att värma till en kopp buljong.

Variera gärna kokningen med palsternacka, lite rotselleri, pumpa, kålrot, tomat, vitlök, purjolök, torkad svamp, rosmarin, libbsticka, timjan, oregano, nässlor eller dina favoritörter, färska eller torkade.
Gurkmeja, ingefära, nyponpulver ger också god smak och mer läkande effekt.
Jag brukar ta upp de kokta grönsakerna samtidigt med köttet och äta dem som tillbehör.
Pepparkorn och torkade örter kan du lägga ner i en tekula, då blir det lättare att skumma av grumset som kommer från blodrester, som kan ge sämre smak och hållbarhet till buljongen.

Så här gör du kycklingbuljongen på olika långkokningssätt:

Kycklingbuljong i Wonderbag...

Kycklingbuljong i Wonderbag…

Wonderbag:

Dela kycklingen i mindre delar och koka upp buljongen med grönsaker och kryddor på spisen.

Ta en slev och skumma ytan, avlägsna det skum som samlats, det ger bättre hållbarhet och godare smak på buljongen.

Lägg på lock och låt buljongen koka ordentligt i 15 minuter.

Ställ ner grytan på ett underlägg i Wonderbag, lägg på tyglocket och knyt igen väl.

Efter 3-4 timmar tar du grytan upp ur bagen och lyfter upp kycklingbitarna med hålslev, låt svalna en liten stund.

Plocka av köttet, lägg tillbaks ben, brosk och skinn i grytan. Koka upp på nytt i 15 minuter med locket på.

Ställ ner grytan igen, knyt till väl och låt stå i 12 timmar.

Kycklingbuljongen är nu klar för att silas och reduceras, jag brukar låta den koka ihop till hälften.

Känn efter om buljongen är tillräckligt salt.

Olika typer av grytor som passar till långkok...

Olika typer av grytor som passar till långkok…

I elektrisk slowcooker: (Crock-Pot/Nordic Cooker)

Koka först kycklingen med alla tillbehör till buljongen i 8 timmar på låg effekt, skumma när den kokat upp ordentligt.

Ta upp och plocka av köttet, lägg tillbaka benen i grytan, fyll på med vatten och koka 12 timmar igen på låg effekt.

Sila över buljongen till en vanlig kastrull och koka ihop på spisen.

I gryta på spisen:
Koka upp kycklingen med grönsaker och kryddning i en gryta.
Skumma buljongen efter uppkoket och låt småputtra i 1-2 timmar under lock, beroende på hur stor kyckling du har.
Ta upp kycklingen och låt svalna lite och plocka av allt kött.
Lägg tillbaks benen i grytan, koka upp och låt sjuda i 6-7 timmar. Sila av ben och grönsaker och koka ihop.
Förberedelser inför fotograferingen av buljongkok till Långkok för LCHF och Paleo...

Förberedelser inför fotograferingen av buljongkok till min kokbok Långkok för LCHF och Paleo…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/04/06/langkokt-kycklingbuljong-naturlig-bot-mot-vark-och-stelhet/trackback/

RSS feed for comments on this post.

24 kommentarerLämna en kommentar

  1. Varmt och stort tack Birgitta, för recepten, och informationen. Känner mej så rik och lycklig som läste reportaget i LCHF tidningen, och fick kontakt med dej via fb. Benbuljongen ska jag göra och både jag och maken Christer ska prova. Allt du har skrivit ska jag försöka läsa och ta till mej också. Din kokbok med bönor har jag beställt i dag. Varma hälsningar fr Siv

    • Hej och tack, så glad att jag kan inspirera er till ett godare och hälsosammare liv ❤

  2. Hej, jag är en av dem som uppskattar dina recept. Har just kokat kycklingbuljong och undrar över fettlocket som lägger sig längst upp i burkarna när buljongen svalnat, kan det vara härsket och ska slängas eller kan det användas?

    • Hej och tack ❤ När man kokar kycklingbuljong så kokar det inte så länge, så då oxiderar inte fettet utan du kan använda det i matlagning. När man kokar köttbuljong ett-två dygn, så får fettet en bismak, så det brukar jag inte använda.

  3. Hej, jag undrar om den långa koktiden bidrar till att dra ur fler nyttigheter ur ben och brosk, eller är den primärt för att få en mer koncentrerad buljong?

  4. […] ett bra recept här på en intressant blogg, Birgitta Höglunds mat, som jag ska kolla vidare på. Nu ska jag ta och […]

  5. Hej, jag har kokat buljong på kyckling 2 ggr. Den första ggn blev allt perfekt och buljongen geléig. Den andra ggn ett ngt annorlunda recept. Tror att koktiden var avsevärt längre och jag bröt sönder alla leder i ben och brosk. Den buljongen blev också mycket god men blev inte alls geléig. Jag kan inte begripa hur det kunde bli så!?
    Nu är jag helt fast i kycklingbuljong så jag undrar vad som gick fel. Har du någon uppfattning?
    Hälsning från ett kyligt Stockholm

    • Dels kan det ju bero på receptet och hur länge den sen fick koka ihop. Är den lös när den kallnat i kylen till nästa dag så är det bara att koka upp och reducera tills den är mer koncentrerad. Då stelnar den 🙂

      • Tack! Det ska jag prova. 🤗

      • Hej bästa Birgitta!
        Jag har kokat buljong i crockpot för andra gången av nöt m med leder och brosk. Inte minsta tillstymmelse till geléaktig konsistens när buljongen kallnat. Konstigt. Har googlat runt och läst att om man reducerar buljongen (kokar) så förstörs gelén. Vad säger du om detta? Tacksam för vägledning.
        Kram från Zanna

      • Hej. Märkligt att du inte får till nåt geléaktig, min blir alltid väldigt fast när den fått så i kylen över natten. Den förstörs inte av att man kokar ihop den, själva buljongkokningen är ju samma sorts procedur som tar många timmar 🙂

  6. […] Kycklingbuljong  https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/04/06/langkokt-kycklingbuljong-naturlig-bot-mot-vark-… […]

  7. […] Då får du en mycket näringsrik, värmande och mättande energidryck som har många bra effekter på hälsan. […]

  8. Lagade denna buljong igår! Så himmelskt gott det blev :-). Tack så hjärtligt för receptet ❤

  9. Hej.
    Är det vanliga bakgelatinblad du tillsätter?

  10. Hej Jag läste om ben buljong för nån vecka sen. Jag tog hundens märgben och kokade tillsammans med lök och lite rotsaker, det blev ju inte gele, men det var väldigt gott, men sen hittade jag oxsvans som jag kokade med kålrot, purjo och rotselleri och då blev det gele. Jag har silat buljongen och rensat benen och fördelat gele, kött och fettet i muffinsformar av silikon och fryst in, ta mig en form på förmiddagen, tycker du jag skall tillsätta gelenti ?
    Tack för en myclet trevlig blogg.
    Kristina

    • Hej Kristina. Bara märgben ger inte så mycket gelatin, det måste vara leder med också. Så oxsvans är ypperligt 🙂
      Du får prova dig fram, tycker du att du får tillräckligt ed läkande effekt på bara den kraftiga buljongen så behövs inget extra tillsatt gelatin.

      Här gjorde jag en god oxsvansgryta i vinter, den tomatsåsen innehöll massor av gelatin, den stelnade helt i kylen. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/02/13/turkisk-oxsvans-i-lergryta-och-wonderbag-alla-hjartans-dag-erbjudande/

      • Den grytan skall jag absolut prova, jag passar på att koka buljong nu när det är lite ruggigt ute så jag kan koka på vedspisen. Jag skall be Hemköp i Leksand ta hem Scandinavians Organics buljong till sommaren, lite enklare i sommarstugan, där vi varken har el eller vatten.
        Kristina.

      • Ja, nu är det riktigt buljongväder…
        Har också stuga i Dalarna utan el och vatten, så det blir att ta med några burkar dit 🙂

  11. Hej,
    Intressant läsning. Har svårt ibland att hitta mellanmål som inte består av bröd, mjölkprodukter eller frukt. Då är ju detta ett jättebra alternativ. Har sett i butiker en produkt som heter ”Bujjo”, eko/krav buljong som är drickfärdig i typ en lattemugg. Har du provat den? Nåt du kan rekommendera?

    Med vänlig hälsning, Malin

    • Hej, ja då är det här ett mycket bättre alternativ, på alla sätt 🙂
      Det är Scandinavian Organics som gör Bujjo också. Riktigt bra, men betydligt dyrare än de halvlitersburkar de säljer.
      Såg att 2,5 deciliter kostade 27 kr på en butik. Men det är ju högkvalitativ näring, så jämför man med en kaffe latte så är det ju väldigt billigt 🙂

      Jag har provat höns-Bujjo, med samma kryddning som i min buljong här, ingefära och chili. Jag delade upp den burken på flera gånger, så då blev inte priset högt. Riktigt god.

      Tyvärr innehåller ox-Bujjo av någon märklig anledning en hög halt kolhydrater, så det är inget alternativ när man som jag äter LCHF/Paleo.
      http://scanorganics.com/vara-produkter/


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.