7 år med LCHF

Birgitta Höglund 2009

Bättre och bättre dag för dag…

Jag kom på att det i dagarna är precis 7 år sen jag gick över till LCHF efter en föreläsning med Annika Dahlqvist.

Hon hade blivit bra från sina fibromyalgisymptom och jag tänkte; Kan hon, så kan jag.

Dagen efter la jag om kosten till LCHF, något jag idag är otroligt tacksam för.

Min livskvalitet har ökat enormt, idag har jag inte känning av fibromyalgin annat än vid väderomslag och om jag tar i för mycket.

Magen som varit väldigt problematisk ända sen jag var riktigt liten fungerar numera bra och den migrän jag fick när jag var 13 år har försvunnit.

Ett par månader efter att jag ändrat innehållet på min tallrik så startade jag min blogg på inrådan av Anna Hallén som tyckte om mina recept och bilder.
Här kan du ta del av den presentation jag skrev när jag precis startat bloggen, i inlägget Den pensionerade kocken.

Bilden häruppe togs på Kreta i april 2009, tänk vilken skillnad det har blivit i min hälsa sen den dagen.

Då hade jag svårt att gå på grund av min värk och nervskada i högerbenet som jag fick efter en steloperation i ryggen, den fotskena jag var tvungen att använda då skymtar på den bakre foten.

Idag lever jag ett betydligt bättre och friskare liv, tack vare daglig träning och att jag hållit mig till glutenfri kost med mycket fett och lite kolhydrater.

Idag äter jag min egen mix av LCHF och Paleo, att dra ner på de flesta mjölkprodukter har fått mig att bli ännu bättre i magen.

Jag har inte ätit så här för att gå ner i vikt, men under de här åren har jag blivit lite slankare ändå.

Här kan du läsa mer i ett inlägg jag skrev för ett år sen; Tacksamma tankar över mitt nya liv.

Här nedan en bild från resan till Florida i november förra året.

Jag har blivit lite slankare under de här 7 åren, men den största skillnaden är att jag blivit så mycket piggare och starkare i kroppen.

Kan jag, så kan du ❤

PS. Såg nu att det här blev inlägg nr 1250 här på bloggen.

Tillsammans med recepten på min Paleoblogg, på Kostrådgivarna och i mina kokböcker är det minst 1500 recept jag delat med mig av genom åren.

Så du har lite olika rätter att välja bland när du bestämt dig för din nya livsstil 🙂

Jag i Florida i november 2015...

Jag i Florida i november 2015…

 

Published in: on 02 april 2016 at 18:55  Comments (12)  

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/04/02/7-ar-med-lchf/trackback/

RSS feed for comments on this post.

12 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Birgitta, hittade precis din blogg och tycker den är fantastisk.
    Men jag har en fråga, under dessa sju år du har ätit LCHF har du då ätit så pass lite kolhydrater att du varit i ‘konstant’ (generellt) ketosis&ketoanpassad? 🙂
    Skulle vara väldigt intressant att veta hur många ”net carbs” du äter genomsnittligt per dag? 🙂
    Vill själv äta strikt LCHF och vara i ketosis men vet inte om LCHF är rätt för mig eller inte.

    Har varit i ketosis ett par gånger tidigare i mitt liv och mått fantastiskt bra då(!), men läser så mycket om de eventuella negativa långtidseffekterna (t.ex Hypotyreos och etc som vissa rapporterar) så blir väldigt nyfiken på om du varit i ketosis under dessa sju år då (med tanke på att du verkar må så bra&har stark hälsa nu) för det skulle ju betyda att iaf för vissa individer så är konstant ketosis inte ohälsosamt på något vis (och tror jag faktiskt skulle höra till den gruppen också).

    Hoppas du ser denna kommentar! 🙂

    Tack på förhand! 🙂
    Mvh
    /Erik

    • Hej Erik, vad roligt att du tycker om min blogg. Jag har under de här 7 åren letat mig fram till en variant som passar just mig bra. Räknar inte kolhydrater, kalorier eller annat. Men just i vinter har jag testat Ketonix, en ketonmätare som läser av ketoner i utandningsluften. Jag har befunnit mig i ketos hela den tiden, men ätit mer strikt än förut. Som du ser så blandar jag även frukt och rotfrukter i min mat ibland, vilket sägs störa ketosen. Men alltså inte för mig. Jag tror inte det är skadligt, för då skulle jag ju inte mått så här bra 🙂
      Jag äter dessutom väldigt varierat, vilket en del inte gör, som mest äter kött och smör. Prova dig fram till vad som passar dig bäst.

      • Oj, ber om ursäkt, jag har råkat missat att jag fått svar från dig på mitt inlägg.
        Tack så mycket att du tog tiden att skriva ett sådant utförligt&informativt svar! 🙂
        Jag får testa mig fram precis som du säger och jag tycker att jag redan börjat märka flera positiva förändringar så det känns fantastiskt.
        När jag bli piggare så ska det bli kul att testa flera av dina recept!

        Ha det så bra! 🙂

      • Vad glad jag blir att du tyckte det var ett bra svar och att du redan märkt av förändringar till det bättre. Hör gärna av dig igen hur det går 🙂

  2. Hej!! Undrar om du kan ge mig lite hjälp…….. Har börjat med LCHF sedan några veckor tillbaka, men är helt stopp i magen……. Har försökt allt med linfrön mm men inget hjälper. Måste ta laxeringsmedel hela tiden och det oroar mig. Kan inte fortsätta om inte detta ändrar sig. Känner mig desperat!!

    • Hej, vad jobbigt. Något som brukar hjälpa mig är att äta mer vattenlösliga fibrer från grönsaker och nötter. Kokosolja är också bra. Stek gärna aubergine, zucchini, vitkål i oljan, det kan sätta fart. Och mycket smör i maten är A och O för att min mage ska fungera så bra som den gör. Lycka till ❤

  3. Hej Birgitta och tack för alla fina recept. Även jag inspirerades av Annika efter en tidningsartikel i Amelia (är osäker på året runt 2010) då jag efter en kraftig förkylning, penicillinbehandling mitt i sommaren fortfarande inte var frisk kände att det här måste jag fixa själv!

    Blev snabbt frisk, den värk jag hade i kroppen men inte fäst så mycket uppmärksamhet på försvann och när jag även tog bort gluten blev magen glad!

    Tack för att du delar med!

    Anne-Lie

  4. Hej Birgitta!
    Jag började med LCHF för ca ett år sedan och nästan uteslutande ätit så med många avbrott. Men nu har jag kommit igång med att äta blandat paelo/lchf helatiden och det har hjälpt mig med min sockersjuka typ 2. Jag har fått mycket hjälp av Matkärlek och LCHF tidningen från expressen som har goda recept, även dina recept på Facebook har hjälpt till. Tack för hjälpen.

    • Vad roligt att höra att du mår så mycket bättre. Lycka till på vägen ❤

  5. Grattis Birgitta du är värd allt beröm och en god inspirationskälla för oss andra!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.