Tacksamma tankar över mitt nya liv

Korrekturläsning av Low Carb High Fat Barbecue

Korrekturläsning av Low Carb High Fat Barbecue

Hur det kan bli…

Hade någon sagt till mig för 15 år sen att jag 2015 skulle sitta på en balkong med utsikt över Medelhavet och svara på kommentarer från min redaktör på Manhattan, hade jag nog skrattat högt och länge 🙂

Nu är det precis så mitt liv ser ut, jobbar idag i vintersolen med korrekturet till min grillbok som kommer ut i USA i juni.

Då, år 2000, skadade jag ryggen i mitt jobb som kock. Hade då en rätt framgångsrik 18-årig karriär som kallskänka, kock och köksmästare bakom mig.

Och den karriären var verkligen bakom mig, min ryggskada gjorde att jag senare fick stelopereras, fick en nervskada i benet under operationen och som extra bonus utvecklade jag också fibromyalgi efter många år med värk. Mer om det kan du läsa Här.

Birgitta Höglund vid 40

Nu efter 6 år med min nya livsstil med lågkolhydratkost och med en ny karriär som matskribent på bloggar, i tidningsartiklar och kokböcker är jag så otroligt tacksam att jag vågat följa min dröm.

Haft den drömmen, att få skriva en kokbok i över 20 år, men min dåvarande chef sa helt enkelt när jag berättade det; ”Vem skulle vilja läsa en kokbok som du har skrivit?”

Känns fint att jag inte avskräcktes alltför mycket av den spydiga kommentaren.

Birgitta Höglund vid 53

Helen, en av mina sjuksköterskor på Smärtmottagningen i Östersund, peppade mig i flera år att jag skulle göra något av den drömmen, nu när jag inte längre kunde jobba i restaurangkök.

Är så tacksam över hennes ”tjat”, det var en av anledningarna till att jag så småningom vågade börja skriva ner mina recept och börja blogga.

Anna Hallén var också medansvarig till det, hon tyckte mina recept var bra och jag fick medverka i hennes första bok Energibarn och sen i flera av hennes kokböcker.

Sen nappade Annika Dahlqvist på min idé om recept på gammaldags husmanskost, försökte genom henne få dem publicerade i LCHF-magasinet.

Men det blev istället en kokbok med recept speciellt för våra äldre, så de skulle känna igen den mat de tyckte bäst om från förr.

Och på det viset kunna äta sig till en bättre hälsa, istället för att äta mängder med kolhydrater från mackor och kaffebröd som tyvärr många gör idag.

Följden av det; de blir bara sjukare och sjukare.

LCHF Cooking for Seniors Annika Dahlqvist and Birgitta Höglund

LCHF för seniorer på svenska har nu sålt slut hos förlaget, hoppas de trycker upp en ny upplaga nu när den engelska utgivningen i augusti gör ämnet aktuellt igen.

Här finns mina andra två böcker till specialpriset 49 kr på Bokus.

Nu når jag snart 3.000.000 visningar av min blogg, otroligt att jag som inte kunde nånting om varken datorer och bloggar kunnat komma så här långt.

Tack till dig, kära läsare, som gjort allt det här möjligt. Utan dig hade det inte blivit några böcker alls ❤

PS. Fick just höra av min syster att jag är med i januarinumret av Expressens Allt om LCHF.

Där skriver jag en artikel om mat som är bra att ha med på resor och delar med mig av recept från Turkiet, Spanien och Thailand.

Low Carb High Fat Barbecue - Birgitta Höglund

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/01/26/tacksamma-tankar-over-mitt-nya-liv/trackback/

RSS feed for comments on this post.

28 kommentarerLämna en kommentar

  1. Underbart!!!

  2. Inspirerande! Vill man så klart man kan, bara att det kan ta tid och så klart krävs ett stort engagemang! Sen finns det alltid surgubbar/gummor som vill sätta käppar i hjulen för en bara för att man är driven och jobbar mot sina mål.

    Låter härligt att sitta på en balkong vid medelhavet istället för inne på ett kontor! 🙂

    • Tack, Ekofilosophie, vilket härligt bloggnamn 🙂 Känns bra att kunna sprida mina tankar att inget är omöjligt, även om det kan se ut så i många år.
      Det här kontoret är riktigt trivsamt, jag lovar 😉

  3. Tack för att du delar din inspereande historia, så skönt att läsa att folk vågar tro på sig själva. Tack för alla dina underbara och goda recept, de sprider så mycket glädje och hopp. Det går att äta så gott om inte godare med vår livsstil. gillar just detta att du så tydligt visar att det är en livsstil och inte en diet. Lycka till med allt i ditt liv!

    • Tack, Lena ❤ Ja, det känns så viktigt tycker jag att inte bara sprida att LCHF är en viktminskningsmetod uta ett gott och hälsosamt sätt att leva 🙂

  4. Vilken fantastisk resa du har gjort! Tack för all inspiration du bjuder på både recept men även ditt liv i övrigt. Mycket av min pionjäranda i köket är du som har varit orsak till 😀 Det i sin tur har lett till att min dotter också börjat våga sig på lite mer komplexa rätter o bakverk.
    Även vänner o kollegor har hakat på. Många ringar på vattnet…

    • Tack, vad roligt att du sprider min matfilosofi vidare. Nu när jag inte har Facebook längre så blir jag jätteglad åt att mina recept sprids till så många som möjligt 🙂

  5. Så glad jag blir att läsa din berättelse! Är så imponerad – och inspirierad. Följer din blogg varje dag och får massor av inspiration till ny, god och hälsosam mat. En mat som jag dessutom mår bra av, även om jag har haft turen att få vara frisk tidigare. Med mina kostvanor lchf/paleo så har jag gått ner lite i vikt, och lyckats behålla vikten, sluppit återkommande förkylningar och fått bättre värden i blodtryck och blodsocker. Mår bra helt enkelt!

    • Tack, Monika, vad roligt att höra att du inspirerats till att få ett bättre liv och bättre hälsa 🙂

  6. Så himla roligt är det😉 både att läsa recepten och allt annat du skriver! Vilken tur vi har att det blev som det blev 😉

    • Tack, ja det är verkligen häftigt hur livet kan förändras. Du har ju också fått ett nytt liv med LCHF, så du vet hur det känns 🙂

  7. Du gör verkligen lchfvärlden godare att vistas i!
    Ser fram mot en bakbok nästa gång! Med många goda bröd och några kakor!😉

    • Tack Lotte, vilka fina ord ❤ Har faktiskt tankar på en sån bok, det är bara att vänta och se om nåt förlag är intresserade att ge ut den 😉

  8. Är så roligt att läsa..så glad att du lyckades!
    Du har verkligen många..många recept som är fantastiska
    när man äter LCHF..
    Kram

  9. Grattis, så roligt att följa dig och ta del av dina kunskaper. 🙂
    Lagar lite av varje från dina böcker och sånt som dyker upp på din blogg 🙂
    Alltid lika spännande.

  10. Fina du,blir så glad av att läsa dina blogg och få ta del av dina recept och tankar!

    • Tack, Maria ❤ Vem kunde tro det här när vi stod och slet tillsammans på Seglarrestaurangen i Sandhamn 😉
      Hoppas vi får till en träff i sommar. Kram ❤

  11. Så härligt att läsa! Grattis! 💐 Å tack för alla fina recept du delar med dig!

  12. Forsätt du att skriva härliga recept och insperea 😊 TACK för det ❤️

    • Tack, så roligt att jag kan inspirera till nyttig och god matlagning 🙂

  13. Du är en vacker och intelligent kvinna och din historia inspirerar mig! Tack Birgitta fortsätt på denna vägen. Det finns säkert hopp för oss alla andra också, duktiga du! 🙂

  14. HÄRLIGT!!! Är så glad för din skull Birgitta!
    Din berättelse visar verkligen att man ska följa sitt hjärta hellre än lyssna på ”negodilers” åsikter!!!
    Keep on keepin’ on!! 😀
    Kram!!

    • Ja, dem kan man glömma så fort som möjligt. Positivt tänkande är så mycket roligare 🙂 Kram ❤


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.