Hårda julklappstips

Snart kommer Tomten, så idag får du lite julklappstips

Populära paket till jul

Knappt en månad kvar till jul, så idag får du lite tips på hårda paket med julklappsböcker att lägga under granen.

Länkarna till kokböckerna i inlägget går till Bokus, men de finns också på de andra nätbokhandlarna och i vanliga butiker.

Jag har inget samarbete med någon nätbokhandel så jag tjänar inget på den här reklamen, tycker bara det är roligt att hjälpa mina bokskrivande vänner.

Bokläsandet ökar i landet igen efter några års nedgång för bokbranschen.

Det har ju även jag märkt av, under 4 år blev det inga nya kokböcker från mig, men nu har jag skrivit 2 stycken på kort tid.

Mycket roligt att så många hittat tillbaka till böckernas värld, det är visst fler än jag som inte är så förtjusta i att läsa en bok digitalt.

Särskilt inte en kokbok, för att få inspiration till både vardagsmat och fest är det ju mer lockande att bläddra i en bok med vackra bilder.

För att inte tala om när man ska använda den i köket, vilket kladd det blir att ha mobilen, paddan eller laptopen med där…

Först ut är Anne Aobadias nya kokbok ”Vardagsgott – LCHF varje dag utan krångel”.

Många känner till Anne från tiden med tidningarna Mat & Hälsa och Matkärlek, som också blev namnet på hennes första kokbok.

Numer jobbar hon som receptskapare hos Kostdoktorn, men här har hon skapat nya, enkla rätter för den som alltså hellre väljer en riktig kokbok framför nätrecepten.

Boken innehåller 52 riktigt lockande recept så du har nåt nytt att prova en gång i veckan, Annes vällagade mat passar nog ofta lika bra på helgen som till vardags.

Här en bild från kokboken på en högrevsburgare med bacon och gräddstuvad spetskål smaksatt med fänkål, riktigt gott låter det tycker jag.

En kokboksdebut blir mitt nästa tips, Sophie Cronquist med fina bloggen Ekofilosophie har precis kommit med sin bok ”Matfilosophie”.

Jag har följt Sophies blogg i ett par år nu, vår matfilosofi stämmer mycket bra ihop.

Bilder från kokboken Matfilosophie

Så det är en kokbok jag verkligen kan rekommendera till dig som gillar naturlig, ekologisk mat utan tillsatser.

Recepten har mycket vackra bilder tagna av Sophie själv och de är förstås glutenfria och de flesta även mejerifria.

Cecilia Nisbet Nilsson som driver den intressanta sidan Swedish Paleo, kommer i årsskiftet ut med sin andra kokbok ”Den läkande maten”.

Cecilia har själv, precis som jag, erfarenhet av att äta sig frisk med hjälp av naturlig mat, så det här är en bok jag ser fram emot att läsa.

Monique Le Roux Svalberg på bloggen Lifezone, som tidigare skrivit flera strikta LCHF-kokböcker, kommer snart ut med boken ”Sköna böna”.

Monique har precis som jag och många andra hittat ett ytterligare steg i hälsans utveckling med hjälp av en liten tillsats av probiotika och prebiotika i den dagliga maten.

Jag har inte läst den boken än men ska köpa den när jag kommer hem till Sverige om några veckor.

Ann Fernholm som skrivit succéboken ”Ett sötare blod” ger nu till jul ut en pocketversion av sin bok ”Det sötaste vi har : om socker och växande kroppar”, en given julklapp till alla småbarnsföräldrar.

Där bidrar jag med några recept på naturliga godsaker.

Tycker du det är bättre att ge pengar till forskning istället för att lägga dem på julklappar, så hittar du här Anns initiativ Kostfonden.

Den finansierar oberoende forskning på lågkolhydratmatens effekter på hälsan.

En annan av mina vänner, kostrådgivaren och skribenten Therese Renåker, har inte gett ut någon kokbok, än, men hon är väldigt duktig på att måla tavlor.

Så vill du ge bort en unik tavla till någon när och kär i julklapp så ta en titt in på hennes hemsida AllMyTesign.

Mandalatavla av Therese Renåker

Här kommer också ett lite mjukare julklappstips för den som föredrar det.

Jag jobbar ju som du kanske sett i mina inlägg härinne som Sverigeambassadör för Wonderbag.

Till den som ”har allt”, passar den icke-elektriska långkokningspåsen riktigt bra.

Den är inte bara energibesparande och därmed miljövänlig, det är även välgörenhet med när du köper en Wonderbag av storlek small eller medium.

Då skänks en till en behövande familj i Sydafrika, så det här är verkligen en julgåva med både själ och hjärta bakom.

Vill du stötta mitt fortsatta skrivande härinne så får du förstås gärna ge bort någon av mina kokböcker i julklapp också.

Klicka bara på bilderna nedan så kommer du till deras respektive sida på Bokus.

Utkommer i mellandagarna

 

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/11/26/harda-julklappstips/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. […] Läs mer här på Birgitta Höglunds mat. […]


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.