Rapport från Harmoniresan till Kreta med recept på rödbetscrème

Rödbetscrème med frökex
 Foto Therese Renåker

Lång bloggpaus…

Nu var det länge sen jag hade lust att skriva här inne, det har varit fullt upp med kokboksskrivande, resor och annat som tagit mycket tid av mitt liv.

Men sett av besöksstatistiken att väldigt många hittar hit varje dag ändå, så roligt att bloggen har blivit ett receptarkiv som många ofta återkommer till för att hitta ny inspiration.

Själv har jag inspirerats till att använda ännu mer grönt i min matlagning efter min och Therese Renåkers resa till Makrigialos på Kreta.

Vi tillbringade 2 veckor på denna ljuvligt lugna plats med de resenärer som hade bokat in sig på våra 2 premiärturer med Harmoniresor.se.

Det var verkligen roligt för mig att visa de två grupperna alla fantastiskt fina platser, restauranger och butiker som jag upptäckt under mina resor till den lilla fiskebyn de senaste 5 åren.

Och förstås att presentera dem för några av mina vänner i byn, vi blev så väl mottagna överallt dit vi kom, gästfriheten är stor.

En dag gick vi upp till konstnärsparet Makis och Maria och deras studio Stousa i Aspros Potamos-dalen.

Vi besökte även Myrto Botsari i hennes vackra butik, där det blev en hel del keramik och smycken inhandlat.

Maria på Stousa Foto Therese Renåker

Makis, Foto Therese Renåker

Restaurangbesöken på kvällarna blev mycket uppskattade, Makrigialos håller hög kvalitet på både råvaror och det som lagas till.

Ofta är det familjerestauranger med lång tradition av vällagad grekisk husmanskost.

Vi bodde på ett mycket lugnt och fint hotell, Villea Village, med en härlig atmosfär som gör att man verkligen kan koppla av.

Långt ifrån den stimmiga miljö som man hittar på ett All Inclusive-hotell, det här boendet passade oss perfekt.

Hotellfrukost vid poolen på Villea Village

En av dagarna lagade vi lite mat tillsammans som vi sen avnjöt vid poolen, som skuggas av stora olivträd.

Här nedan ser du några bilder från vår matdag och du får ett recept på en riktigt god röra  jag hittade på under resan.

Jag hade med mjölksyrade rödbetor i bagaget i en mini-Wonderbag, den höll sig kall över 1½ dygn med en kylklamp.

Jag äter ju som många vet vid det här laget lite bönor och mjölksyrade grönsaker till min mat varje dag, det är numer även min form av magmedicin på resor.

Rödbetscrèmen passade väldigt bra både till det grillade och som pålägg på mina frökex med nässlor, vitlök och libbsticka från Huså Bröd.

Ylva Forsberg, grundaren av bageriet på Åreskutan, var med på resan och berättade om frökexen och vårt samarbete.

Ylva bidrar även med recept på mjölksyrade rödbetor till en av mina kommande böcker, ”Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken”, som kommer i slutet på året.

Vill du ta del av fler bilder från vår resa så kan du följa Harmoniresor.se på Instagram.

Rödbetscrème Makrigialos

4 dl blötlagda cashewnötter

1 1/2 dl mjölksyrade rödbetor

1 dl olivolja

1-2 tsk salt

1 tsk citronsaft

Lägg nötterna i blöt i kallt vatten över natten.

Låt rinna av väl och mixa tillsammans med de övriga ingredienserna till en slät röra.

Smaka av om du vill ha mer sälta eller syra.

Matfix pågår Foto Therese Renåker

Mjölksyrade rödbetor
Foto Therese Renåker

Ylva Forsberg, Huså Bröd

Hotellet grillade kött och fisk till våra gröna tillbehör
Foto Therese Renåker

Morgonpromenad i Aspros Potamos-dalen

Souvlaki från Golden Beach på lunchen efter andra veckans matfix

Cappuccino i all enkelhet på Petra Bay

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/10/31/rapport-fran-harmoniresan-till-kreta-med-recept-pa-rodbetscreme/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hva er mjølksyrade rødbeter?
    Mvh Grete

    • Som surkål fast med rödbetor. Recept kommer i Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.