Vitlöksstekt Blomkål till Entrecôte

Festmåltid

En riktig festmåltid blev det när jag kom hem med två fina bitar entrecôte från Altinbicak Et häromdagen.

Jag har ju varit lite krasslig en tid, så nu var det härligt att äntligen kunna äta en riktigt god köttbit igen.

Entrecôte har alltid varit min favorit, lättstekt är det möra, feta köttet en riktig njutning.

Hemma har det börjat dyka upp fina bitar av gräsbeteskött i butikerna, där köper jag ofta entrecôte eller biff från Hälsingestintan.

När jag jobbade på restaurang köpte jag kött av hög kvalitet från Martin Olsson.

Tyvärr är butikernas utbud till konsumenten oftast inte lika bra som restaurangkvaliteten.

Därför är det fint att det nu blivit allt vanligare med kött från frigående, gräsbetande djur.

Förutom smak och mörhet så är det dessutom mycket nyttigare än spannmålsuppfött, med en bättre fördelning av Omega-3 och Omega-6.

En annan fest hade vi också häromdagen, när goda Vännen G kom på Sillunch.

Senapssill, Inlagd Sill, Ägghalvor med Ejdern’s Drottkaviar och Majonnäs, Forbondekorv, Basturökt Sidfläsk, Camembert, Cheddar, Smör, Rädisor och mina Frökex.

Det smakade riktigt gott efter en månad på Turkisk mark.

G blev riktigt imponerad över vår fina, modernt designade takvåning, med sin storslagna utsikt.

Den är något alldeles extra, jämfört med de andra hotellen vi bott på här i stan.

En liten påminnelse. Fram till söndag kan Du gå in och rösta på Din favorit till Matbloggspriset. Blir väldigt glad om Du röstar på mig förstås.

Vitlöksstekt Blomkål

1 litet Blomkålshuvud

1 Vitlöksklyfta

3 msk Smör

1 msk Kallpressad Olivolja

Havssalt och nymald Vitpeppar

Ansa blomkålen och skär den rakt över i centimetertjocka skivor.

Bryn smör och olja tillsammans med den delade vitlöken.

Stek blomkålsskivorna i vitlökssmöret, 3-4 minuter på var sida. Krydda med salt och peppar.

Jag gjorde en god sallad på Rucola, Valnötter och Granatäppelkärnor till. Citron och Kallpressad Olivolja över.

Smöret till köttet var osaltat Pinar Tereyagi, så gott naturellt med bara lite havssalt på.

Här hittar Du annars recept på några olika sorters smaksatt smör som passar bra till entrecôte. Tacosmör, Örtsmör och Vitlökssmör.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/11/04/vitloksstekt-blomkal-till-entrecote/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tacl för tipset om blomkålen!

  2. Det såg riktigt gott ut Birgitta, som alltid 🙂

    • Tack, Veronica 🙂 Roligt att kunna förmedla lite Turkiska godsaker genom cyberspace.

  3. Mmmm….!! Vitlök och blomkål!! Smörstekt…! Det är inte utan att snålvattnet rinner till fast det är typ läggdags!! 😛

    • Det blev en riktigt lyckad kombination, blomkålen är suverän här nere 🙂

  4. Vad härligt soligt du har det!
    Här hemma är det grått, men å andra sidan väldigt milt för årstiden. Blomkål är alltid fantastiskt gott,
    tycker fröken Dill

    • Ja, vi har verkligen haft en skön och solig höst. Hoppas snön kommer snart därhemma, så det blir vitt och fint :)Hörde att det är varmt och snöfritt även i Jämtland.

  5. Hej Birgitta! Har följt din blogg ett tag nu men inte kommenterat än.Ville bara tacka för all inspiration 🙂 Allt ser så gott ut och det ät jätteroligt att höra om ditt liv i Turkiet och tips från Alanya.Jag har bara varit där en gång men gillade det jättemycket.
    Trevlig helg!
    mvh Camilla

    • Hej Camilla och Välkommen till mitt kök. Vad glad jag blir att höra att du trivs med bloggen och mina reseskildringar 🙂 Kanske kan inspirera till fler resor framöver?
      Ha en riktigt skön helg, du med.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.