Vitlökssmör

Allium sativum Vitlök

Vitlöksfat

Fatet på bilden fick jag av en god vän för några år sen. Det har stått framme och varit fint att titta på. Men nu har jag börjat använda det, efter att ha fått en bra presentation på varumässan Expo Norr nu i sommar. Det visade sig att man ska ha lite vatten på fatet när man river löken, så funkar det jättebra. Jag tar bort grodden i vitlöken innan jag river eller hackar, så blir den påträngande vitlöksdoften mindre.

Vitlökssmör

200 gr Valio’s Smör

2 Vitlöksklyftor

Saft av en halv Ekologisk Citron

En skvätt Worcestersauce

Havssalt

Nymald Vitpeppar

Låt smöret stå framme i en bunke och bli mjukt i en timme. Pressa i citron, rör ner Worcester och  kryddor. Vispa kraftigt med elvisp, tills smöret blir ljust och poröst. Då smälter det bättre över Kött, Fisk eller Grönsaker.

Hemgjort Vitlökssmör på Valio's Goda Smör

Många förvarar smöret i en rulle i frysen, men jag har den hellre i kylen i en skål. Då är det lätt att ta fram och få den tempererad snabbt. Också lätt att ta en klick om man vill ha på en skiva Finn Crisp eller Surdegsbröd. Eller att steka i.

Fryst smör tar lång tid att tina så att smakerna kommer fram. Och den tiden har man sällan, det är lätt att glömma ta fram smöret till precis innan måltiden.

Det här är ett riktigt gott Aromsmör, till skillnad mot arom-margarinerna som serveras på många restauranger.

Små Citroner Gula

Jag använder Ekologiska Citroner i maten, framförallt för den goda smaken, men också för att de odlas giftfritt.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/07/31/vitlokssmor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Häll tomatsåsen i en form, lägg kåldolmarna på och grädda i 175° i 20 minuter. Servera med en Grönsallad och Vitlökssmör. […]

  2. […] Här hittar Du annars recept på några olika sorters smaksatt smör som passar bra till entrecôte. Tacosmör, Örtsmör och Vitlökssmör. […]

  3. […] skål med Dillaioli, små Oliver och Vitlökssmör gjorde måltiden till en riktigt njutbar […]

  4. […] Några skivor Vitlökssmör […]

  5. […] Vitlökssmör […]


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.