Helstekt Citronkyckling

Citronkyckling à la Jamie Oliver

Eftersom jag är ute på resande fot, så kommer här en Favorit i repris. Det här är ett av de recept som jag haft mest sökningar på, förutom alla olika såser. Tyckte det kunde passa fint idag, efter all Påskmat.

Det var ur Jamie’s  första kokbok, Den Nakna Kocken, som inspirationen till den här rätten kom.

Jamie Oliver är den absolut bästa av kockar som kommit i närheten av en kameralins, enligt min åsikt. Vilka program han varit med i. Favoriter är de äldsta avsnitten från Den Nakna Kocken och Jamie’s Trädgård. Snacka om att man får lust till att odla grönsaker när man ser det.

Faktum är att senaste somrarnas kryddodling på min balkong, inte hade varit så stor, utan hans inspirerande program och recept. Vilken fröjd det är att se Jamie gå omkring bland alla grönsaker och sen laga till den ena härliga rätten efter den andra.

Citronkyckling

1 Färsk Kyckling 1,2-1,4 kg

2 små Ekologiska Citroner

1 Knippe blandade Örter

Några skivor Vitlökssmör

Havssalt och nymald Vitpeppar

Skölj fågeln in och utvändigt, ställ att rinna av i ett durkslag. Krydda inne och utanpå kycklingen med salt och peppar och fyll med citroner skurna i bitar och grovstrimlade örter.

Färsk Kyckling späckad med Ekologiska Citroner, Färska örter och   Hemgjort Vitlöksmör

För in fingrarna under bröstskinnet, så det försiktigt lossnar från köttet. Stoppa in vitlökssmör i skivor och några örtkvistar.

Gnid in fågeln med olivolja, salta och peppra. Bind ihop benen och vingarna mot kroppen med steksnöre.

Skär några snitt med en vass kniv, in mot benet på låren, så är de färdiga samtidigt med bröstet.

Snitta Kycklinglåren och bind upp ben och vingar mot kroppen

Stek i en form i 225 ° 20 min, sänk värmen till 200 ° och stek ytterligare en timme.

Vid det här laget har Du en smakrik och saftig, men ändå genomstekt kyckling.

Stick med en kniv in mot bröstben och lårben, kommer det ut bara klar köttsaft är Du helt säker på att den är klar. Låt kycklingen ligga och dra sig en stund, innan Du skär upp köttet.

Spara köttsaften som runnit ut i formen, och använd till sås eller soppa.

Ugnsstekt Färsk Kyckling med Citron, Örter och Vitlök

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/04/03/helstektcitronkyckling/trackback/

RSS feed for comments on this post.

12 kommentarerLämna en kommentar

  1. skall prova denna ikväll, svärmor gör en liknande men denna såg godare ut 🙂 Hoppas jag lyckas 🙂

    • Hej Lena och Tilde och Välkomna hit. Kul att du gillar min kyckling, tror säkert du lyckas bra med den 🙂

  2. Detta recept från Jamie brukar jag också göra. Jag har en ångugn med grill funktion och där i blir kycklingen helt superb. Jamie är en av mina favoritkockar. Har alla hans böcker och många recept är testade, alla lika goda. Nu blir ju en del av dem inte lagade längre som den underbara pastan och risotton men det finns ju så mycket annat.

    • Kan tänka mig att grillningen gör den ännu bättre. Vi hade en bordsgrill när jag var liten, vilka kycklingar och rostbiffar Mamma fick till i den 🙂

  3. Jamie är toppen! Jag är SVÅRT avundsjuk på hans underbara trädgård i milt brittiskt klimat. Jag brukar göra kyckling med liknande smaksättning, bryner den i stekpanna och lagar sedan i lergryta för att få den saftig. Inte dumt!
    Massa GLAD PÅSK önskar fröken Dill

    • Ska prova det här nere på Kreta nu, det borde gå bra att laga i gryta på spisen också. Lergryta hade jag för många år sen, får nog skaffa en igen. Mycket gott man kan göra i den. Soliga Påskhälsningar 🙂

  4. Glad Påsk Birgitta!
    Åh, vilket perfekt recept! Köpte både färsk kyckling och citroner (ekologiska) i torsdags, örter finns i frysen och vitlök och smör förstås. Middan imorgon är räddad! Idag är jag bjuden till syrran på påskmiddag 🙂

    • Glad Påsk, Nilla. Då är det ju bara att laga till den i morgon. Bra förberett 😉 Ha så trevligt. Själv sitter jag på Arlanda i värmen..

  5. Åh, den här kycklingen så jag Jamie laga. Ser jättegott ut! Kan tänka mig att den blir saftig. Jag håller med dig om Jamie. Jag gillar hur han tar tillvara på allt i sin trädgård på ett så naturligt och enkelt sätt. I nåt program stannar han vespan och plockar örtkryddor i vägkanten som han sen har i maten.

    • Hej, Emmy. Ja, visst är han suverän. Inte skränig och märkvärdig som många andra TV-kockar.. Ja förutom Per Morberg, honom gillar jag också 🙂 Och Mat-Tina förstås, henne saknar jag.

      • Jag gillar också de ”enkla” kockarna och ffa deras passion för råvarorna, maten och matlagningen. Ingen snobberi, hi hi.

      • Precis så tycker jag med. Mat behöver inte vara så märkvärdigt. Huvudsaken att det är gott 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

