Jumbo Stay på Arlanda och Micro-Omelette

Sova bland molnen

Ja, nästan så kändes det, att sova på Jumbo Stay på Arlanda. Hotellet/Vandrarhemmet är nämligen inrymt i en gammal Boeing 747 Jumbojet.

En originell och lyckad idé att göra om ett utrangerat flygplan till ett enkelt övernattningshotell, bara några minuter med buss från incheckningen.

Jag bokade ett enkelrum här inför Hälsoresan till Gran Canaria. Ett prisvärt alternativ till de dyrare hotellen, ett enkelrum med frukost kostade bara 745 kr.

Det finns också sovsalar för 445kr, samma typ som på andra vandrarhem, men de är inte större än SJ’s liggvagnar.

Så för att jag skulle få en riktigt god natts sömn, blev valet av enkelrum det bästa alternativet.

Fräscha och välstädade duschar och toaletter ligger längst bak i planet.

Även TV ingår och mycket sköna sängar. Här kommer jag absolut att bo flera gånger.

Att vakna med en vacker soluppgång över vingen utanför fönstret var mycket behagligt.

Frukosten var också bra. Flera sorters pålägg på en tallrik, lite grönt och för mig som inte äter bröd, blev det två kokta ägg istället.

På hemvägen bodde jag på Rest and Fly inne i Sky City, men det var ett betydligt sämre boende för 645 kr utan frukost.

Där kommer jag inte att bo igen, sängen i det minst sagt minimala rummet var alldeles för mjuk för min rygg.

På plus-sidan är ju närheten till gaten, om man har en riktigt tidig avgång. Eller att man kan boka rummet för att sova bara några timmar, dag som natt.

Bjuder idag på ett enkelt microrecept från hotellet i Playa del Cura, hade ju inte tillgång till spis där.

Jag hade Queso Fresco, färskost till min omelette. Du kan använda till exempel Mozzarella eller någon annan god ost istället.

Mojo-kryddan köpte jag på marknaden i Puerto de Mògan. Men det går förstås lika bra med någon liknande chilikrydda.

Ost och Tomat-Omelette i Microugn

2 Ekologiska Ägg

2 msk Smör

50 gr Färskost

3 Cocktailtomater

Mojo-krydda

Örtsalt

Vispa upp äggen med en gaffel i en djup tallrik. Krydda med örtsalt. Lägg i några klickar smör och kör på 3/4 effekt i en minut.

Ta ut omeletten, rör om väl med gaffeln och lägg på delade tomater och ostskivor. Strö lite chilikrydda över tomater och ost.

Kör på samma effekt i en minut, ta ut och låt omeletten stå en liten stund, så värmen fördelas och äggen stelnar.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/06/02/jumbo-stay-pa-arlanda-och-micro-omelette/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. God morgon!
    Det var roligt att du skrev om dessa hotell för nu sist när vi reste till Sverige så höll vi på och velade om detta. Vi ville bo på rest and fly men allt var fullbokat. Då valde vi mellan jumbojeten eller att ta flygbussarna och åka in till stan.
    Det blev hotell Kungsbron inne i stan och vi blev INTE missnöjda. Kanonrum fast utanfrukost för 900, precis bredvid centralstn. Men då åkte vi ju åt andra hållet.

    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2011/june/sverigesemester-dag-1-2-hitresan.html#trackback

    Nu ska jag läsa vidare om din hälsoresa.
    Hälsningar
    Yohanna

    • God morgon. Tack för tips om hotell Kungsbron, ibland är det fullt på Arlanda, på de hotell som har en prisklass som passar 😉 Du kanske känner igen dig lite i mina bilder från Puerto Mogan och bergsvandringen. Du bor på en vacker ö 🙂

  2. Va häftigt att bo på ett jumbojet!! Och soluppgången var ju inte heller helt fel…!! 😉
    Fina bilder!!

    • Tack. Ja, det var en häftig upplevelse, särskilt som solen visade sig på så gott humör 🙂

  3. Mmm mojo, goda minnen väcks!

    • En sås värd en stjärna i Guide Michelin 🙂 Och deras Alioli också.. Ska försöka mig på en kopia av det receptet och även lägga in min variant av Mojo snart 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.