Lammstek i vedugn

Gammaldags matlagning

Jag köpte ett halvt lamm tidigare i sommar, steken fick åka med ner till stugan. Hade tänkt göra en grytstek av den, men den blev vedugnslagad istället.

Gasen till min enda modernitet i stugan, gasspisen, tog slut redan första dagen. Jag ville inte slösa pengar på en fyllning av den stora tuben för den här veckan, så det blev matlagning på riktigt gammaldags vis.

Det blev en rolig utmaning, att se hur mycket eldning som behövdes för att få lagom varma pannor.

Det krävs inte många vedpinnar för att koka morgonkaffe, två-tre små räckte för att ha hett kaffevatten till pressen på en kvart.

Lite långsammare än en vattenkokare förvisso, men semester ska ju vara avkopplande.

Några fler pinnar och lite längre tid tar det att få stekpannan varm, för att steka kött.

Långsamstekt Lamm i vedspis

Lammstek med ben ca 1½ kg

2 msk torkade Örter

Havssalt och Svartpeppar

Lammsteken kryddade jag med en örtblandning som min Kusin hade lämnat i stugan. Tysk Ekologisk Salladskrydda med Dill, Persilja, Palsternacka, Tomat, Vitlök och Morot.

Till det tog jag Timjan också. Den fick sen ligga med kryddblandningen på till nästa dag.

På förmiddagen brynte jag lammsteken ordentligt runt om i rejält med smör. Spisen var riktigt varm när jag sen ställde in den i ugnen.

Steken fick stå en timme medan elden falnade. Jag öste den med smöret ett par gånger under tiden.

Sen satte jag ugnsluckan lite på glänt, med spiskroken emellan. Gav mig så iväg ut i skogen på  blåbärsplockning.

När jag kom hem efter 3 timmar tog jag ut steken och skar en bit. Den var helt perfekt, lätt rosa inuti. Så saftig lammstek har jag aldrig smakat tidigare.

Om Du inte har den stora turen att ha tillgång till en vedspis, sätt då in lammet på 125° i 1 timme. Ös steken som ovan med smöret.

Sänk sedan värmen till 50-75° och låt stå inne ca 3 timmar. Har Du en stektermometer, så ta ut lammsteken när den kommit upp i 68-70°.

Det här är en ungefärlig uppskattning av den temperatur jag hade i vedspisen, så jag kan inte garantera att tiderna stämmer i en vanlig ugn.

Fjällmor har bättre koll på vedspismatlagning och kanske kan komma med mer exakta temperaturer?

Det blev några smakskivor till ett glas iskall, gammaldags mjölk, direkt från kallkällan. Vilken njutning som mellanmål. En timmes sömn på det, sen var jag pigg igen.

Blåbärsplockning är nästan lika bra motion som att gå på en myr efter hjortron.

Det är ordentligt kuperat att gå i min blåbärsskog. Stor skillnad mot en lätt promenad på en skogsstig, som jag är mest van vid efter 10 år med ryggbesvär. Men det här är perfekt träning för att stärka mina rygg och magmuskler.

Det var riktigt skönt att komma hem till en färdig lammstek, bara att koka en sås på skyn till middagen.

Gräddsås

2 dl Sky från lammsteken

2 dl Grädde

4 skivor Ekte Geitost

1 tsk Tamarisoya

½ tsk vit Balsamvinäger

Havssalt och nymald Vitpeppar

Koka upp den silade skyn och låt koka ihop tills hälften återstår. Häll i grädden, koka upp igen.

Smaksätt med mesost, soya och vinäger. Salta och peppra lätt.

Låt puttra på svag värme ca 30 minuter, tills den tjocknat. Smaka av om det behövs mer kryddor.

Servera skivor av lammsteken med sås över och lite kokt Blomkål. Färska Lingon som garnering.

Efterrätt? Ja, jag lyckades få ihop några deciliter bär på skogsturen, så det blev förstås Blåbär och Grädde.

Fick inte med desserten på bild, så jag bjuder på den här söta humlan istället.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/08/17/lammstek-i-vedugn/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Den här gången blev en ny gasoltub inköpt till stugans enda modernitet, gasspisen, som fick vila under fjolårets stugsemester. […]

  2. […] Har Du en hel Lammstek till Påsk, så titta gärna på det här receptet från stugan i somras, det blev suveränt gott; Lammstek i vedugn. […]

  3. Men Birgitta!
    Vilken ära!
    Nu rodnar jag juh…

    Tack för orden!

    Nog lagar jag mat i vedspisen. Men exakta temperaturer har jag inga. Det får gå på känn. 😉

    De svåraste sakerna att lära sig har varit

    – Att koka upp stor mängd vatten på ok tid (typ till pastakok för många pers)

    – Att baka i vedspisens ugn

    Soliga kramar från Lapplandsfjällen!

    😀

    • Så är det med en vedspis, den har ett eget liv, så man får ta matlagningen lite på en höft 😉

      Min Kusin bakade mycket bröd i ugnen när han lånade stugan nu i sommar, men har aldrig själv testat. Du får lägga ut lite recept som funkar bra i vedugn eftersom du hittar på dem. Jag vill lära mig mer 🙂

      Kramar från Jämtlandsfjällen

  4. Åh så gott det ser ut med lammstek. Den ser perfekt rosa ut också….

    • Den blev verkligen läcker. Långsam matlagning är oslagbart för att få köttet saftigt 🙂

  5. Tack för en underbar natur- och smakupplevelse.
    Lamm är en storfavorit.
    Sörmland gråter idag.

    Må bäst.
    Elin U

    • Tack för att du är med mig på mina naturturer, Elin 😉 Här i Jämtland skiner solen från en klarblå himmel. Sensommaren när den är som bäst häruppe.

  6. Väl bekomme. Så roligt att förmedla mina känslor för natur och matlagning 🙂

  7. Tack Birgitta för vackra naturbilder och mmmmumsig mat!

    Ha det gott!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.