Kardemummakaffe efter skogspromenad

Skogspromenad med kameran

Som tur är bor jag bara några meter från skogen. Den är mitt rätta element, det blir väl så när man som jag är född i urskogen.

En stad kan vara kul att besöka ibland, men jag söker mig oftast till parkerna där, så jag får krama ett träd. Där kan till och med staden vara vacker.

Hela min uppväxt hade jag skogen som lekplats, där känner jag mig alltid hemma och trygg.Vilken lycka det var att få växa upp så, istället för att ha asfalt runtom huset.

Det finns så otroligt mycket fint att se i skogen, om man bara stannar upp och tittar efter. Att ha kameran med, gör promenaden ännu roligare.

Efter en timme på skogsstigarna, satt det fint med en kaffedrink när jag kom in. En alkoholfri sådan, de är godast.

Synd att förstöra fin whisky, genom att hälla kaffe i den. Fast det är ju en smaksak.

Kryddad Kaffedrink

Starkt Kaffe

1 krm nymald Kardemumma

1 dl Grädde

Brygg starkt kaffe tillsammans med den malda kardemumman. Vispa grädden lätt. Fyll en favoritkopp till hälften med det kryddade kaffet.

Häll över generöst med vispad grädde och mal lite extra kardemumma över. Servera med en Frödröm.

Här ser Du några av de bilder jag tog på promenaden. Ta med kameran nästa gång Du tar en sväng ut, det blir så vackra bilder när man kommer riktigt nära naturen.

Här hittade jag en intressant text om Växter vid slåtterängar, precis sån mark jag har mycket av i omgivningarna.

På min blogg i Dalarnas Tidningar, hittar Du idag Smultronparfait.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/07/19/kardemummakaffe-efter-skogspromenad/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag vill inte göra reklam för min blogg, men mina näckros-macaroons passade så bra när jag kollade på dina fina naturbilder =)

    http://bakemyday.se/?p=271

    Ha det bäst//Mattias

    • Hej Mattias och Välkommen till mitt kök. Du får gärna göra reklam för din Söta blogg, de var verkligen snygga dina macaroons.
      Frågan är, vad hände med Carola efter den kyssen? Blev hon en prinsessa 😉
      Ha det bra du med 🙂

  2. Jag tycker också det är trivsamt att promenera i skogen. Nu dricker jag inte kaffe men frödrömmen ser intressant ut. =)

    • De passar fint till the också. Eller varm choklad, ännu bättre. Med vispgrädde på 😉

  3. Mmm, smultronparfait, det måste jag genast kolla in! Jag har ju egna smultron på tomten och brukar äta dem naturella med grädde. säsongen är ju kort och det brukar inte räcka till mer än en liten skål varje dag. Men i år är det så mycket bär, stora bär och det växer ”överallt” så det blir över till frysen också:-)! Beror antagligen på att det regnade så mycket hela våren och försommaren. Nu har vi (sydöstra Hälsingland) haft värmebölja i 3 veckor och totalt bara 5 mm regn så det börjar bli TORRT! Är lite orolig för att blåbär och svamp torkar bort:-(.

    • Vad härligt, med såna mängder varje dag. Då får du ta och spara lite av ditt överflöd till i vinter. Smultronparfait till Nyår, kanske?
      Hoppas ni får lite regn nu, så alla andra bär får det de behöver.

  4. Jättefina bilder. Hoppas du har det bra.
    Sörmland har nu fått en temperatur som passer
    mig bättre.

    Mängder med hälsningar från
    Elin U

    • Tack, Elin. Vi har fått värmen hit istället, riktigt skönt. Får se hur det är i Dalarna, åker i morgon bitti.
      Ha det så bra i veckan 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.