Chicken Nuggets Lowcarb

Hemlagad Fastfood

Chicken Nuggets är mångas favorit bland snabbmaten. Jag funderade hur jag skulle göra en god, glutenfri variant. En som även passar Lågkolhydratkost, av bara bra råvaror.

De nuggets som finns i frysdisken och hos snabbmatskedjorna är ganska långt ifrån en kyckling, mest bara utfyllnad.

Jag fick tanken att göra en mjölfri panering, efter att ha ätit en god tallrik med friterad Fisk och Skaldjur i Chania’s Saluhall.

Mina Chicken Nuggets gjorde jag av skivat kycklingbröst, panerat i sesamfrön. För att få paneringen att fastna bra, kom jag på att det går att använda Fiberhusk, malda psylliumfrön, istället för mjöl.

För att det inte skulle bli för tjockt lager av de finmalda fröna, fyllde jag dem i ett saltkar och strödde ett tunt lager över köttet. Sen var det lätt att få uppvispat ägg och sesamfrön att fastna.

Den här paneringen fungerar förstås lika fint till fisk eller grönsaker. Kom bara ihåg att inte ha för varm stekpanna, för då bränns sesamfröna lätt.

Chicken Nuggets

1 stort Kycklingbröst

1 Ekologiskt Ägg

Fiberhusk

1 dl Sesamfrön

Havssalt och nymald Vitpeppar

3 msk Smör

Skär kycklingen i mindre skivor. Vispa upp ägget i en skål och häll sesamfrön i en annan. Häll Fiberhusk i ett saltkar. Krydda först köttet på båda sidor med salt och peppar. Här kan Du ju använda mer kryddning, t.ex Curry, Paprika, Örter, Chili m.m.

Strö sen ett tunt lager Fiberhusk på var sida. Doppa sen bitarna i det uppvispade ägget och sist i sesamfröna. Jag använder en tång att hålla bitarna i, annars blir det ganska kladdigt.

Lägg på ett fat och låt fröna torka fast en stund. Stek sen i rejält med smör på medelvärme. Det går väldigt fort att steka, cirka en minut på var sida. Ta pannan från värmen och låt bitarna ligga kvar på eftervärmen medan Du lägger upp grönsaker och såser på tallriken.

Jag gjorde en Saffransaioli och Fetaoströra med Örter till. Lade upp allt på en tallrik som plockmat. Cocktailtomater, grön Spetspaprika, Rucola, Bladpersilja och Citron fick bli goda tillbehör. Recept på såserna kommer i morgon.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/04/23/chicken-nuggets-lowcarb/trackback/

RSS feed for comments on this post.

13 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] har testat det här på Chicken Nuggets och Panerad Torsk med Saffransstuvad Fänkål förut med gott resultat. Kalkonschnitzeln blev […]

  2. Hej Birgitta!
    Hittade precis din blogg och detta recept!
    Jag kom då på en ”ny” panering – ägg och pofiber!

    Jag skred genast till verket och blandade 3 ägg och ca 1 dl pofiber tillsammans med salt och peppar. Sedan doppade jag små fyrkantiga kycklingbitar i paneringen och stekte på medelhög värme tills de fick fin färg. Det blev jättegott!

    • Hej Joel och Välkommen till mitt kök. Hade också funderingar på att Pofiber skulle fungera bra. Men med i bagaget var bara Fiberhusk den här gången. Ditt recept låter lite likt en frityrsmet jag gjorde till friterad Camembert när jag jobbade på restaurang. Får testa den när jag kommer hem. Tack för tipset 🙂

  3. Oj, vad gott det ser ut. Jag älskar kyckling i alla former … 🙂

    Fetaoströra brukar jag också göra. Jag mosar bara lite fetaost och rör ut med en klick turkisk yoghurt eller creme fraiche och river ner en vitlöksklyfta, det tycker jag passar jättebra både till kyckling och ugnsrostade rotfrukter (mina favoriter är rödbeta, palsternacka, morot och lök).

    • Ugnsrostade rotfrukter låter gott, det var ett tag sen nu. Din röra är ungefär som min 🙂

  4. Åh, vad det ser gott ut!

    • Tack, Anki 🙂

  5. parmsanost er også godt i panering til chickennuggets

    • Ja det är gott, Henriette. Då blir det mer som en Piccata. Graviera skulle också passa fint.

  6. Suveränt bra tips på panering, tack!

    • Tack, den blev jättebra. Kul att du gillar den, Janicke.

  7. Nu charmar du barna mina igen!

    Kramar från snön

    😀

    • Alltid lika roligt att lyckas charma dina Småtassar 😉 Varm kram från solen.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.