Tapas på Svenska

Svenska Tapas. Kung Gustafs Rökta Sardiner och Inlagda Champignoner

Tapas och Rött Vin är en suverän kombination.

Jag blev sugen på nåt litet gott till ett glas vin. Jag tog lite Svenska godsaker, som passar fint till Tapas.  Sardiner och korv var ett lätt val. Bara att öppna burken med Kung Gustafs Rökta och lägga upp lite snyggt. Samt att skära lite god korv, jag tog min favorit just nu, Forbondekorv från Björk’s i Färila.

Men så ville jag ha något med lite syra som skulle bryta av fint mot de andra smakerna. Jag gjorde en burk Kastanje-champignoner, inlagda i Dragonmarinad.

Champignon-Tapas

Skär sex stycken Kastanjechampignoner i jämna skivor. Spar ändbitarna till nån annan rätt.

Förvällda Kastanje-Champignoner

Förväll i lite saltat vatten , under lock ett par minuter. Blanda under tiden ihop marinaden.

1 dl Kallpressad Olivolja

2 tsk Vit Balsamvinäger

Färsk Dragon eller annan god Ört

Havssalt och Nymald Vitpeppar

Rör ihop ingredienserna i en bunke. Ta upp svampen med en hålslev och lägg ner dem varma i marinaden.

Inlagda Champinjoner i Dragon-marinad

Lägg över svampen i en burk och häll marinad över, så det täcker. Gör det inte det, så häll på lite mer olivolja. Låt stå några dagar i rumstemperatur för bästa smak.

Servera som en Tapas-rätt eller i en sallad. Lång hållbarhet, bara oljan täcker svampen.

Finn Crisp med Vitlökssmör är gott till Tapas

Finn Crisp med Vitlökssmör är gott till Tapas

Svensk Tapas

Svensk Tapas

Forbondekorv, Rökta Sardiner och Marinerade Champignoner. Svenska Tapas

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/08/01/tapas-pa-svenska/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.