Läckerheter från skogen

Fragaria Vesca Smultron

Det var uppehåll i regnandet en stund

Då passade jag på att gå ut i skogen. Jag bor alldeles intill Stora Skogen, har bara ca 100 steg på asfalt och sen är det barrfylld skogsstig. Det är så skönt att kunna gå ut en sväng när jag vill, lyssna på fåglarna och dra i mig alla dofter.

Passar ofta på att ta med mig nåt gott hem också. Har varit lite sämre i ryggen några dagar, jag skyller det på vädret. Men jag fick ihop lite Blåbär till en efterrätt och Harsyra till en dressing. Och några smultron som åkte direkt in i munnen.

När jag kom hem, la jag mig på soffan och lyssnade på Petra Mede’s Sommarprogram. Hennes berättelse om sina ryggbesvär, var väldigt lik min historia. Men jag valde steloperationen till slut.

Lyssna på hennes Sommarprogram. Hon ger ryggsmärtan ett ungt, friskt ansikte. Ingen som ser henne på TV, kan ju förstå vilka smärtor hon lever med.  Men nu  kanske fler förstår hur det kan vara att leva med kronisk smärta.

http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_sommar_i_p1_090727042800.mp3

Tillbaka till Skogens läckerheter

Även om Du inte gillar att plocka bär, så tar det bara nån minut att få ihop lite blåbär att njuta, när Du kommer hem. Det behöver inte vara tal om att fylla en 10-litershink. Jag har fryspåsar som ligger i fickan, så då är det lätt att plocka en näve, när jag snubblar över ett fint blåbärsris.

Blåbär med Grädde

Blåbär med Grädde

Harsyra har jag alltid tyckt om att tugga på ute i skogen, den har en fräscht kärv, syrlig smak. Har många gånger tänkt ta hem och testa till salladsdressing, nu blev det av. Bra med en matblogg, då blir många tankar kring mat realiserade.

Oxalis acetosella L. Harsyra

Här står att läsa en del om harsyran och dess medicinska verkan. Får, pga innehåll av oxalsyra, inte ätas i mängd. Men litegrann på salladen är både gott och nyttigt.

http://www.alternativmedicin.se/sok/Vax-058.html

Harsyredressing med intensiv grönska

1 dl Harsyreblad

1 dl God Olivolja

½ pressad Ekologisk Citron

1 tsk Vit Balsamvinäger

Havssalt

Ta bort stjälkarna på harsyran, lägg bladen i mixer. Häll över citronsaft och vinäger och kör en stund så bladen finfördelas. Häll i olja och salt och mixa tills Du har en alldeles ljusgrön dressing. Häll upp på flaska och njut av sommarens smaker.

Dressing av Harsyra, Kallpressad Jungfru-Olivolja, Vit Balsamvinäger och Ekologisk Citron

Harsyre-dressing

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/07/28/lackerheter-fran-skogen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.