Lättlagad laxmiddag med annorlunda sås

Lax med tomatsås

När du har riktigt bråttom

Det här är en riktigt snabblagad rätt som jag kom på igår när kylen var rätt tom och jag inte hade så mycket tid över för matlagning.

Majonnäs, lök och tomat finns för det mesta hemma hos mig, de är riktigt bra basingredienser som funkar till både kött och fisk.

När jag skrev min Paleoblogg så kom jag på att det går att laga väldigt mycket gott med majonnäs. Det blev en hel del variation på rätter där jag förr alltid använde grädde eller crème fraiche.

Man tänker kanske inte så ofta på att det går att använda majonnäs i varm mat, men bara man inte kokar den går det fint att ha i en varm sås.

Den funkar också mycket bra som gratängtäcke, återkommer med recept på det framöver.

Lättlagad lax

Lax med varm tomatmajonnäs 1 port

1 bit laxfilé, gärna ekologisk eller viltfångad

4 cocktailtomater

2 msk pumpakärnor

1 gul lök

2 msk smör

1 msk vatten

½ tsk balsamvinäger

Havssalt och chiliflingor

2 msk majonnäs

1 msk hackad citrontimjan

Skär tomaterna i fyra delar och löken i klyftor. Bryn smöret och stek grönsaker och pumpakärnor några minuter så de får lite färg.

Krydda med salt och chili. Häll på vatten och vinäger och låt småputtra medan du steker laxen.

Ta grönsaksröran från värmen och rör ner majonnäs och timjan. Servera genast till den stekta fisken.

Kokt broccoli eller blomkål blir gott till om du vill ha ett matigare tillbehör.

Begonia

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/09/04/lattlagad-laxmiddag-med-annorlunda-sas/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Bra tips om majonäsen, Birgitta! Tack. 😊👍

  2. Hej Birgitta, jag ser fram emot att du kommer tillbaka till denna bloggen och även här erbjuder lite mejerifritt. Detta kommer passa mig som handsken!

    • Tack, jag kommer att varva recepten härinne så det passar både oss som inte äter så mycket mjölkprodukter och dem som vill ha mycket grädde.

      Det som är så bra är ju att man själv kan välja om man antingen vill ha grädde eller kokosgrädde i ett recept, crème fraiche funkar ofta jättebra att byta mot majonnäs 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.