Bergsvandring med Rocky Adventure på Gran Canaria

Promenad på hög höjd

En av de absoluta höjdpunkterna på Hälsoresan till Gran Canaria var vår bergsvandring på smala, slingrande stigar högt uppe i de vackra bergen.

Så nu blir det lite ohejdad reklam för närkontakt med naturen på hög nivå. Som Du kanske förstått tidigare, så är natur och skog mitt rätta element.

Rocky Adventure, som drivs av Svenske Björn Westin sen 1996, har alltså lång erfarenhet av guidade bergsturer i den fascinerande miljön bland vulkaniska bergstoppar.

Gran Canaria är ännu inte lika känt som turistmål för bergsvandring som till exempel Madeira eller Österrike, men är på uppgång. Dramatisk natur och uråldriga vandringsleder finns i överflöd.

Rocky Adventure och Gran Canaria Experten arrangerar veckoresor med vandringar i flera dagar, i olika svårighetsgrader.

Dessemellan bor man på vackra hotell uppe i bergen och njuter av frisk luft och god mat.

Det finns enklare leder för oss som inte är så vana, men även riktigt avancerade för dem som gillar adrenalinkickar.

Bussfärden uppför slingrande bergvägar var en upplevelse i sig. Särskilt för mig som förvisso annars är lite höjdrädd, men inte när jag sitter i en buss körd av en stensäker chaufför.

En del blev lite dåliga, så har man anlag för det, kan åksjukepiller vara att rekommendera.

Är Du, som jag, väldigt förtjust i naturupplevelser, så ta en tur upp i bergen under semestern, istället för att bara ligga still på havsnivå.

Vår vandring skulle vara av det enklare slaget, men var tillräckligt tuff ändå. Inte minst vad det gällde syret, första backarna upp blev vi rejält andfådda av den tunna luften.

En av deltagarna halkade olyckligt, men blev som tur var uppfångad av en vänligt sinnad Salviabuske. Så hon klarade sig undan med blotta förskräckelsen och en bruten nagel.

För mig blev vandringen också ett bevis på att min idoga träning gett resultat. Med tanke på att jag för några år sen gick med käpp och fotskena.

Tänk vad träning och bra mat kan göra underverk med en sargad kropp och själ, det är aldrig för sent att lägga om sin livsstil.

Bra mat fick vi verkligen efter några timmars ansträngande vandring, på restaurangen El Candelilla, belägen högt uppe i bergen.

En buffé med alldeles perfekt LCHF-mat stod uppdukad när vi matta i benen tog oss ur bussen.

Ugnsstekt Saffranskyckling, Fläskkotletter, Serranoskinka, Färskost, Oliver, Sallad och goda såser, både Kanarisk Mojo och en fantastisk Alioli hörde till.

Spanjorerna stavar vitlöksmajonnäsen så, det är alltså inte jag som av misstag lagt till en bokstav. Även lite Färskpotatis slank ner och ett litet glas Rött gjorde sitt till.

Mätta och belåtna åkte vi sen en annan vacker väg ner mot havet igen, trötta efter en upplevelserik dag i bergen.

Det blev också ett utsiktsstopp där vi fick chans att smörja in våra solsvedda kroppar med Aloe Vera direkt från plantan. Naturens egna botemedel är alltid de bästa.

Här hos Anna Hallén, kan Du se några fler av mina bilder från resan.

Vill Du se rörliga bilder från en bergsvandring, titta då in på SVT’s Resebyrån. Helene Benno gick en 14 kilometer lång tur med Björn som guide.

Trots en regnig dag är det väldigt vackra bilder från ett Gran Canaria i vårgrönska. Inslaget börjar 06.35 in i programmet.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/05/24/bergsvandring-med-rocky-adventure-pa-gran-canaria/trackback/

RSS feed for comments on this post.

17 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Vill Du se mer bilder hur det kan se ut på en träningsresa, så titta in här på inläggen från förra årets Zumbaresa och Bergsvandring. […]

  2. […] jag njuter av värme, träning, bokläsning under parasoll,  föreläsningar, bubbelbadande och bergsvandring på Gran Canaria, så bjuder jag Dig på en annan form av […]

  3. Hej Birgitta,

    Gran Canaria är jättevackert! Det ser så härligt ut.
    Jag ahr en liten fråga om Playa del Cura, hur var Sparbutiken där? Fanns det en charkdisk? Ostdisk? Bra frukt och grönt? Vi har några år varit i Arguineguin runt nyår och där har de en stor Sparbutik med riktigt bra utbud. Nu är jag lite sent ute i år och funderar på att åka till Playa del Cura (Riviera Mar) istället, men det måste finnas tillgång till ost, charkvaror etc.

    Mvh Sofia

    • Hej Sofia. Ja, det är verkligen en härlig ö. Spar i P del C är rätt liten, men det finns en ost och charkdisk och även färskt grönt. Bussen går annars ofta till Puerto de Mogan, där det finns en riktigt stor Supermercado, om jag inte minns fel heter den Dino och även en Sparbutik vid busstorget som har en bra charkdisk. I Mogan är det också marknad på fredagarna, med lite mat förutom alla kläder och annat turistiskt.
      Hoppas du får en riktigt trevlig semester 🙂

  4. […] Bergsvandring med Rocky Adventure var en riktig höjdpunkt i dubbel […]

  5. Ja jag kan tänka mig det! Hade inte sagt nej till att vara där! 🙂

  6. Underbara bilder!

  7. Tack för den fina och inspirerande skildringen!! Du har tagit jättefina bilder också!! Tänk va vackert det är uppe i bergen! Den enda gång jag varit på Gran Canaria (för 20 år sen!) så åkte vi en bit upp i bergen med buss och det gick att ana att det bara blev vackrare ju längre upp man kom! Men vi var aldrig så högt upp…!

    • Varsågod och Tack själv för beröm 🙂 Det är absolut värt att ägna lite tid även åt inlandet, nästan vart man än kommer. Men många fastnar ju vid stränder och barer. Första gången jag var upp i bergen på Gran Canaria var jag 13 år. Vi åkte till Santa Lucia och åt en fantastisk grillmiddag, det var inte grisfest utan ett mer vanligt restaurangbesök. Det var också första gången jag smakade Mojo. Det smakminnet har funnits kvar i alla år.

  8. åh så underbart!

    • Det var det verkligen. Fjällen på Gran Canaria är nästan lika fina som våra 😉

  9. Hej Birgitta, vilken resa! 🙂 Jag är också inspirerad av att göra resor med vandringar, men just nu med en femåring känns det bättre med havsemester. Men om några år ses vi i bergen kanske 😉

    • Hej Yasemin. Förstår att det kan vara lite lugnare med en femåring på stranden, än en i skogen… Vore skoj att träffas på nån bergstopp framöver 😉

  10. Vad vackert det ser ut att vara. Förstår att du trivdes där 😉

    • Ja, det är verkligen en vacker ö. Långt från föreställningar om massturism och grisfester, det verkliga Gran Canaria är en pärla 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.