Ett dygn i Riga

Snökaos och väntan

Så är jag då till slut hemma, efter en mycket lång resa med flyg via Istanbul, Riga och Stockholm.

Dagen började tidigt, Atlasjet tog oss med buss och flyg från Alanya till Istanbul utan problem.

De har börjat med gratis transferbussar till Antalya, så hela resan kostar bara drygt 300 kronor för inrikesflyget.

Vi äter alltid på Eat’n Fly, på översta våningen på Atatürkflygplatsen. Den billigaste restaurangen, på den annars väldigt dyra flygplatsen.

Där äter de flesta av flygplatspersonalen också, så köerna kan vara långa vid lunchtid.

Vi tog som vanligt Kinesisk Wok, mat som lagas snabbt i heta wokpannor, medan man väntar.

Fick vår Chicken Sweet and Sour utan soya, som innehåller gluten och med tärnad kyckling istället för panerad.

En stor djuptallrik med gott om Kyckling, Morot, Lök, Ananas, Tomat och Böngroddar i en sötsur sås, smakade suveränt efter en lång förmiddag. Restaurangen har också fler olika stationer, med Turkiska och Italienska specialiteter.

Vidare flög vi med Air Baltic, som har väldigt många flyg runt om i Europa, till bra priser. Det som gjorde resan besvärlig den här gången, var snökaoset som rådde på många flygplatser.

Flygplansmaten är riktigt bra, vi köpte en Biff med Barbecuesås och en låda med Dziugas, en riktigt god, Lettisk Ost, Smör och Oliver.

Vi var drygt en timme försenade när vi kom till Riga, vårt plan mot Stockholm lyfte precis utan att vänta in oss.

Organisationen på flygplatsen räcker inte till vid såna här speciella tillfällen, med mängder av inställda flyg. Ett fåtal personal skulle boka om och ordna logi åt hundratals strandsatta passagerare.

Så det blev till att stå i köer i sammanlagt 3 timmar, innan vi var ombokade till nytt flyg och hade fått hotellplats. Som plåster på såren fick vi matkuponger och en natt på 4-stjärniga Islande Hotel.

Det blev en god sallad till mellanmål, som vi fick plocka ihop själv på ett café. Efter det transferbuss genom ett mycket snöigt och oplogat Riga.

Kvällsmat/middag blev lite kall Köttfärssås, som jag hade tagit med som färdkost. Efter den somnade vi gott i vårt fina rum.

Sent i säng och tidigt upp, för transport till flygplatsen och morgonplanet. Som försenades gång på gång, för att till slut ställas in helt.

Nya köer, den här gången ett par timmar. 12-planet var fullt, så vi fick vänta till 19. Konstigt nog så var ingen irriterad, vi träffade många trevliga människor i kön.

Bland annat en kille med rötter i Turkiet, vars familj har restaurang i Kristineberg. Det blev mycket prat om Svensk och Turkisk Husmanskost, vi hade samma kostfilosofi. Att mat gjord på bra råvaror, med bara enkel kryddning, är det som håller i längden.

Riga’s flygplats är väldigt fin, betydligt trevligare att vänta en dag här än på många andra ställen.

Frukostbuffén på hotellet öppnade inte så tidigt och de hade slut på frukostpåsarna som utlovats vid incheckningen. Men det gjorde inte så mycket, för de bestod av smörgås, frukt och juice.

Matfrågan löstes bra ändå. Till frukost köpte jag en mycket god Ost, Minhauzena. Till det en burk Sardiner i Tomat, allt från delikatessbutiken Avocado. Ett bra ställe för en matfantast att fördriva tid på, vid besök på flygplatsen.

En del julklappar blev också inhandlade i delikatessbutiken, de har ett brett sortiment av läckerheter. Allt från Rysk Caviar till Thé och fin Choklad.

Lunchen bjöd Air Baltic på, genom nya måltidskuponger. Utbudet på flygplatsen är tyvärr ganska begränsat för en glutenintolerant lågkolhydratätare. Gigantiska muffins, bullar, godis,  smörgåsar och juice säljs i mängd.

Men vi hittade ett bra ställe i avgångshallen, Thank God It’s Friday’s. Efter lite diskussion med den mycket trevliga och duktiga servitrisen, fick vi Chicken Quesadillas utan tortilla, som en stor sallad.

Med Guacamole, Smetana, riven Cheddarost, Salsa, tärnad Kyckling och Bacon med Balsamvinäger och kallpressad Olivolja över, blev det en riktig höjdare. Så gott att vi senare åt samma mat till middag.

Flyget var sent iväg även på kvällen. Det lyfte först 21, efter några timmars väntan med nya besked hela tiden. Men vi hade ändå tur, många plan ställdes in även då.

Tur hade vi även på Arlanda. Ringde till Connect Hotell vid ankomsten, där vi skulle bott natten innan. De hade lediga rum och transferbussen gick precis, så vi slapp vänta en timme på nästa.

På hotellet bjöd de på Glögg med Pepparkakor, Mandel och Russin vid brasan i lobbyn. Jag fick hoppa över kakorna, men resten smakade himmelskt som kvällsfika.

Turen höll i sig, jag bokade via nätet den kanske sista biljetten till det enda SAS-flyget till Östersund på lördagen. Planet var helt fullsatt, skidpremiär i Åre i helgen och många artister skulle upp till olika framträdanden.

Glad att jag slapp tåget, det har ju verkligen inte gått som på räls för SJ i vinter. Verkar inte som spår och tåg är gjorda för snöigt vinterväder, kanske därför så många väljer flyget nu.

Nu blir det till att försöka ställa om sig till vinterklimat. Och framförallt komma ihåg att koka allt vatten, parasiten Cryptosporidium härjar fortfarande för fullt i Östersund. Över 12000 har insjuknat, så det gäller att vara försiktig.

Återkommer med lite mer julinspirerade inlägg, när jag acklimatiserat mig till kyla och hemmiljö.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/12/12/ett-dygn-i-riga/trackback/

RSS feed for comments on this post.

11 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Flyget gick sen vid lunchtid, bara en timme försenat. Vi hade bättre tur än på hemresan för Jul, när vi fastnade ett dygn i Riga. […]

  2. Den där flygplansmaten ser ju riktigt god ut faktiskt.

    • Hej Max och Välkommen till mitt kök. Ja, det är faktiskt ett av de bättre bolag jag flugit med, när det gäller maten. Billigt är det också om man jämför med andra.

  3. Vilket äventyr!! Skönt att ni är hemma välbehållna nu!!
    Ja, indianerna var kloka!! Jag skulle fälja deras råd jag också!! 😀
    Ha det så bra i vintersverige!:D

    • Tur att vi slapp bli kvar hela helgen. Lugnt och skönt med bara lite julpyssel är det som gäller. Ljusstaken är på plats och jag har just njutit av min Blåbärsglögg. Recept kommer i morgon 🙂

  4. Välkommen hem till vinter och herlig julstemning.
    Det var ju en hendelserik hemresa med många erfarenheter.
    Jag anbefaller indianarnes metod, ta det lugnt.

    Må bäst.
    Elin U

    • Tack, Elin. Kom för en stund sen in från en mycket vacker skogspromenad, massor av snö i träden. Det är harmoni för min själ, att vistas i skogen. Den har jag saknat mest i höst, i storstaden Alanya. Jag är och förblir en skogsmänniska 🙂

  5. Välkommen hem! Vilken härligt positiv berättelse trots allt strul. Du kan verkligen ta vara på tiden och se möjligheter på bästa sätt.
    Hoppas nu verkligen att baskelusken inte får nåt fäste hos dig.

    • Tack, Janicke, det var en riktigt positiv kommentar 🙂 Har lärt mig med åren, att allt blir mycket roligare om man tar det från den ljusa sidan. Skulle vi ha blivit tjuriga, så hade resan blivit ännu jobbigare.
      Tror att bra mat och positiva tankar stärkt mitt immunförsvar lite också, så jag tänker försöka klara mig från magbesvären 😉

  6. Hugaligen, det blev verkligen en lång hemresa, förstår om du är slut i både kropp och knopp 😉
    Välkommen hem ska du vara i alla fall 🙂

    • Tack, Veronica. Ja nu blir det till att ta det lugnt några dagar. De gamla indianerna satte sig alltid att vänta några dagar efter en lång resa, just för att själen skulle få en chans att komma ikapp kroppen. De var inte dumma, de 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.