Laxbakelse med Räkor och Pepparrotsgrädde

Gott till lördagskvällen

Idag får Du recept på en riktigt enkel kvällsrätt eller varför inte söndagsbrunch. Pepparrotsgrädde blandat med hackade räkor och kallrökt lax är en väldigt läcker kombination.

Den här laxröran serverade jag ofta, när jag jobbade,  som en förrätt på smörstekt toast. Tillsammans med kokt ägg blir den ännu bättre.

Pepparrot är en gammal Svensk krydda, som odlats här i vårt kalla klimat i många år. Numer har den tyvärr tappats bort lite i skuggan av Wasabi.

Dagens Nyheter skrev häromdagen om vår hälsosamma Nordiska mat. Den är jämförbar med Medelhavskosten, har det visat sig i en ny studie, när det gäller effekten på t.ex blodtrycket.

Riktigt roligt tycker jag, som vurmar för att ta tillvara vår Svenska matkultur. Så njut av en Nordisk rätt i helgen, som inte bara är god, utan också rena hälsokosten.

Här kan Du läsa lite mer om min syn på Medelhavskost, som jag upplever den på mina långresor på vintrarna.

Lax och Räkbakelse

2 skivor kallrökt Lax

10 Räkor med skal

1 dl vispad Grädde

1-2 msk riven Pepparrot

Lite pressad Citron

ev ½ tsk Honung

Havssalt och nymald Vitpeppar

Skala räkorna och skär laxen i tärningar. Spara några hela räkor till garnering. Frys in räkskalen, de är goda att koka räksoppa på.

Vispa grädden, inte alltför hårt. Blanda den rivna pepparroten med honung och citronsaft. Rör ner i grädden.

Blanda försiktigt ner laxen och räkorna. Smaksätt med salt, peppar och ev mer pepparrot och citronsaft.

Lägg upp tillsammans med kokt Ägg, Cocktailtomat, röd Paprika. Garnera med lite av säsongens gröna blad, jag tog Citronmeliss.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/09/11/laxbakelse-med-rakor-och-pepparrotsgradde/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Laxbakelse med Räkor […]

  2. […] Här hittar Du en annan rätt som också passar fint på Påskbuffén. Lax och Räkbakelse med Pepparrotsgrädde. […]

  3. Ser spännande ut! Fast har lite svårt för rökt lax tillsammans med räkor. Vet inte varför dock. 😉

    • Tack. Kan kanske vara att konsistenserna är lite udda tillsammans. Röran blir riktigt bra på bara lax också. Den rökta smaken och pepparrot funkar väldigt bra ihop 🙂

  4. Tack för dina fantastiska matinlägg och för en
    suverän matblogg, som ger båda syn och smakförnimmelser
    av hög dignitet.
    Du känns som en god vän som jag mycket gärna tittar in till varje dag.

    Må Bäst.
    Elin U

    • Tack, snälla Elin. Du har blivit en god cybervän, med alla dina glada tillrop 😉

  5. Jag tycker att vi ska vara stolta över den fina matkultur vi har här i Sverige. Vi ska också vara stolta över vår vilja att experimentera och blanda in nya intryck. Allt behöver inte vara som mamma en gång lagade det (även om det också kan vara gott). Fortsätt skriva så fina inlägg.

    • Härligt med dina värmande ord, Matpolisen 😉
      Jag tycker som du att vi ska ta intryck utifrån, resor runt om i världen har gett mig många nya smakidéer.
      Men det är väldigt viktigt att vi värnar om vår Svenska mat också, så nästa generation kan få njuta av den, utan alltför mycket uppblandning med importerade smaker.

  6. God morgon, min bloggvän 🙂
    Tänk jag fick en aldrig så liten påskkänsla då jag såg dagens tallrik från dig 😉
    Och sugen blev jag på ägg och lax!
    Jag ser fram emot måndagen, för då får jag leverans av goa ägg från gammaldags hönsgårdshöns 😀

    Ha en underbar lördag!
    Kram!

    • God morgon, min Värmländska jägarbloggvän 😉 Vilka läckra nötskrikor du hade gjort häromdagen, första gången jag sett ett recept på såna.
      Håller med, bilden är lite påskaktig, men gott är det när som helst på året. Jag har också turen att ha hittat en äggleverantör med riktiga bondägg, det syns inte minst på gulan. Och så goda de är. Mamma tycker de smakar precis som ägg gjorde när hon var barn.
      Ha en fin helg du med, hoppas ni får riktig jaktlycka 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.